lavendelgården
Vad tycker ni om att Shell har fått tillstånd att provborra efter naturgas i Skåne. De har redan börjat borra i Sjöbo och förbereder provborrning även i andra kommuner, som har sagt nej till provborrningen men blivit överkörda av Länsstyrelsen och Miljödomstolen. Bergstaten har givit sitt tillstånd och de närmast berörda, som får se fastighetspriserna sjunka och en grotesk miljöförstöring på mycket nära håll, gör allt för att stoppa provborrningarna. Oron är stor för vattenförsörjning, förgiftning, trafik, buller m.m
Om Shell hittar naturgas är det nog många som bor på den så kallade Colonussänkan, som kan få borrplatser som närmaste granne. Då är det kanske för sent att protestera - tyvärr.
Den största skandalen är dock, tycker jag att det i Sverige tillåts utvinning av icke förnyelsebar energi. Och då av ett utländskt bolag, som givetvis tänker sig att det går att göra stora vinster på gasen. Jag tycker det är för sorgligt om Sveriges politiker tillåter utvinning av icke förnyelsebar energi i vårt land. Vad tycker ni?
Åsa
Gunilla T
Åsa, dethär har jag inte ens läst om - fullständigt ofattbart att man kan tillåta denna miljöförstöring för att utvinna en ändlig resurs!!!!

Vad är det som sker i vårt land?...först gasledningen genom Östersjön och så dethär...
Nauti
Att de som sitter vid makten inte bryr sig särskilt mycket i miljöfrågor har vi väl märkt förut :/
Gossen Ruda
Har lite svårt att förstå upprördheten, låter mer som NIMBY-gnäll. Vad är det för "grotesk miljöförstöring"? Tror inte att fastighetspriserna kommer att sjunka, man kanske kan få gratis naturgas i närområdet?
Carl

Verkar vara helt ok enligt mig! Behöver inte vara värre än dessa groteska vindkraft verk över allt!
Gossen Ruda
CITAT (Carl @ 17-01-2010, 17:50) *
Verkar vara helt ok enligt mig! Behöver inte vara värre än dessa groteska vindkraft verk över allt!

Nu börjar dom tappa bladen också.
Bengalow
Ruda, det är ju höst/vinter och allt grönt tappar blad då, nåja nästan i alla fall!
Lavendelgården: Tänk om dom ställt sig den frågan i Norge, då det bagav sig? Tror ni dom hade ändrat sig, om frågan ställts idag - i världens enda land med handelsöverskott....
Nu var det norska staten som tog hand om koncessionerna, och har förvaltat det väl i oljefonder m.m. Shell kommer väl inte att skänka Staten så mycket mer än skatten, OM dom hittar något.....och sedan säljer vi dom stora urantillgångarna medan vi är på gång.
lavendelgården
Om vi ändrar frågan - Är det OK att vi letar efter icke återvinningsbar energi i Sverige, som dessutom kommer utländska ägare til godo ?
Jag har sett hur det ser ut på borrplatsen - antar att det inte skulle störa dig, Gossen Ruda, att ha ett borrtorn 300 m från ditt hus. Någon gratis gas är det inte tal om, men den som upplåter mark får en hacka. Ja, jag är väldigt upprörd - kanske för att jag har försökt sätta mig in i vad detta kan få för konsekvenser för människor och miljö! Vindkraftverk alstrar förnyelsebar energi. Fastighetspriserna sjunker redan, så är det, fråga mäklare i berörda områden. Det finns massor av information på Google om man vill ta reda på lite fakta.
Åsa
Gossen Ruda
CITAT (lavendelgården @ 17-01-2010, 18:58) *
Om vi ändrar frågan - Är det OK att vi letar efter icke återvinningsbar energi i Sverige, som dessutom kommer utländska ägare til godo ?
Jag har sett hur det ser ut på borrplatsen - antar att det inte skulle störa dig, Gossen Ruda, att ha ett borrtorn 300 m från ditt hus. Någon gratis gas är det inte tal om, men den som upplåter mark får en hacka. Ja, jag är väldigt upprörd - kanske för att jag har försökt sätta mig in i vad detta kan få för konsekvenser för människor och miljö! Vindkraftverk alstrar förnyelsebar energi. Fastighetspriserna sjunker redan, så är det, fråga mäklare i berörda områden. Det finns massor av information på Google om man vill ta reda på lite fakta.
Åsa

Jag har Shells raffinaderi en dryg halvkm från mitt hus, inte stör det mig så mycket. Det har legat där sen strax efter kriget och kommer att ligga där många år till. Ett borrtorn är bara tillfälligt, när man borrat färdigt tas tornet bort. Lite får man stå ut med. Miljöfaran är inte så stor, OM man hittar gas blir det bara som ett nys i världsrymden. Vindsnurror är väl bra i och för sig men nu börjar det drälla av dom. Stör faktiskt ögat ganska mycket. Mosar fåglar gör dom också för att inte tala om bullret. Fastighetspriserna sjunker mest över hela landet, hört talas om lågkonjunkturen?
Aqvakul
Om det finns gott om gas i Sverige så är det ju en resurs som kan generera välfärd i Sverige. Med tanke på klimatproblemen så bör vi knappast uppmuntra utvinning av fossila bränslen. Men är det ekonomiskt lönsamt utan bidrag, så varför inte? Anläggningarna ska naturligtvis miljöprövas enligt svensk lag. Om det innebär stora olägenheter för boende i närheten så kan det bli frågan om ekonomisk ersättning. Däremot kan man inte tillfredställa alla lokala opinioner.
AnitaU
Detta är en synnerligen viktig och intressant diskussion. Tack för det, Åsa!
Tyvärr är det så att hela projektet är väldigt miljöfarligt. Gasen i fråga är s.k. skiffergas som befinner sig i små porer i alunskiffern och som endast kan utvinnas med hjälp av en ny teknik som heter hydraulic fracturing. Denna teknik innebär att man frigör gasen med hjälp av sand och kemikalier som trycks ner i berget med högt tryck. Dessa kemikalier plus alla giftiga ämnen i själva alunskiffern är ett enormt hot för vårt grundvatten. Så det är absolut inget naturligt med denna "natur"gas. Sedan får man inte glömma att det behövs många borrtorn plus processoranläggningar och pipelines i hela området. Vi pratar här om 25 % av Skånes yta som har blivit inmutade av Shell! Och innan någon nu kommer med argumentet att man i framtiden kan använda dessa pipelines för biogas får jag förklara att det inte är en bra idé när dessa pipelines har hunnit bli radioaktiva då radonet ur alunskiffern som följer med gasen bryts ner och ledningarna blir radioaktiva. Nej, detta projekt är ingen bra lösning och det är absolut ingen NIMBY fråga som Åsa tar upp här. Den berör hela Skåne, dess jordbruksmark och naturvärden!
Läs gärna mera på www.himmelsk.se
Gossen Ruda
Verkar som en ganska omständig process, kan den vara lönsam? Fast än så länge är det bara provborrningar. Det kanske visar sig att det inte blir nån utvinning och då är alla tidigare protester onödiga. Spar er till en ev ansökan om utvinning och miljöprövningen då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon