gunvor
nu när det snart(?) är vår kommer den besvärliga pollenallergin - är det sant att honung hjälper, men det skall vara lokalproducerad? Vad menar man i så fall med lokalproducerad - hur många mil bort???
Nauti
CITAT (gunvor @ 17-01-2010, 17:19) *
nu när det snart(?) är vår kommer den besvärliga pollenallergin - är det sant att honung hjälper, men det skall vara lokalproducerad? Vad menar man i så fall med lokalproducerad - hur många mil bort???
Det skall väl vara någonting med att kroppen successivt vänjer sig vid det som är allergiframkallande.

Jag har ingen aning om vad som räknas som lokalproducerat eller om man ens räknar sådär med hur många mil det handlar om tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT (gunvor @ 17-01-2010, 17:19) *

Betvivlar starkt att honungen skulle hjälpa. Pollenallergin beror på pollen från växter som använder sig av vindpollinering och bina samlar inte från dom växterna.
KURT
Det pollen de flesta är allergiska mot samlas väl knappast av bin, så jag förstår inte riktigt hur man skulle få i sig något av de allergener som man skulle kunna vänja sig vid? Eller skall gräs, gråbo och björkpollen komma med som en "förorening" i honungen?

Vart det är producerat kan rimligen inte ha någon som helst betydelse, det enda viktiga kan rimligen vara vad för pollen som finns i honungen.
gunvor
jag kanske är skrockfull men jag tror på detta, tror även på att om man dricker björksav på våren så håller det allergin på avstånd, nåväl var o en blir salig på sin tro!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon