Full version: ettårig marktäckare
jenniepennie
Jag grävde förra våren ett land runt våra nio äppelträd, som står på rad utmed tomtgränsen. Detta dels för att slippa klippa gräset mellan och runt träden och dels för att jag vill ha en ny rabatt smile.gif Och jag donade o sådde o märkte såraderna o rensade o täckte med fiberduk o lade helt enkelt ned rätt mycket engagemang i hela projektet. Jag tror jag sådde runt tolv olika blommor och ett gräs. De enda som lyckades var gurkört, en sorts vallmo och ringblommorna.

De tre första metrarna av landet grodde ingenting av det jag sått! Då tappade jag lusten och landet växte oerhört snabbt igen av ogräs...

Idén med landet var att ha en lång blommande halvhög häckliknande sak mellan träden. Och inte perenner, för äppelträden är planterade ganska nyligen.

Men nu tänker jag så här för att slippa ligga o rensa 20 m land varannan dag: Man kanske skulle så något marktäckande, som kan konkurrera med ogräset, och däri plantera lite olika sorters blommor här och var? Är det nå'n som har nå't bra förslag på någon sådan marktäckare? Jag tänker typ krasse, klöver...

Eller någon annan fiffig idé?
lorentz
Du skulle kunna så gröngödslingsfrö.
Kanske inte lika vackert som ringblommor men mycket bra för träden.
Maggan H
Alyssum är snabb och ordentligt täckande, nästan för bra! Blommor oupphörligt och fröar av sig till nästa år också. Vill du ha kvar den på plats så dra upp och skaka av plantorna när de frusit ner, så kommer nytt. Den behöver nog ha plantor runt sig som är minst 50 cm höga, annars finns risk för mer eller mindre kvävning....
jenniepennie
Ja! Gröngödslingsfrö har jag varit inne på tidigare, men att höra det från nå'n annan gör att jag lutar allt mer åt det hållet. Tack. Tror nästan det får bli det.
lorentz
När man läser på om gröngödsling så är är det konstigt att det inte är mer vanligt ?
Äppelträd tex som står i en styv och lerhaltig jord får kräfta.
Gröngödslingsväxter med pålrot ger luftigare och inte så kompakt jord och hjälper därför
äppelträden på ett naturligt sätt.
Bassam
Hej
Det är sannig Mögel sjukdom ökar med dåliga luft , så det är bra om man gör bra beskärning och fälja riktiga jord från början.
H:Bassam
sanakan
Bara ett litet aber: Det är väl inte bra att ge för mycket kväve till unga träd. Risken för snabb utveckling av bladmassan är stor, och då kommer bladlöss och annat som ett brev på posten, plus gängliga skott. Men jag är osäker på hur mycket kväve de kvävefixerande växterna egentligen för ner til jorden. Men jag skulle för säkerhets skull ha blandat t.ex. klöver med nån annan växt.

Andra kväverika gödselmedel, som till exempel gräsklipp, kan också vara för mycket för vissa träd, det var därför jag kom att tänka på detta.
lorentz
Om man har ett mer seriöst intresse av äppelträd. så är detta en hemsida som inte skäms för sig
http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm
Bassam
Hej

Om man ger mycket kväv ska för mera grönskar men kalium och fosfor som stärka växter kroppen blir lite så det ska blir växter kroppen svag och det blir lätt för ohyra attackera växter .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon