Full version: Ryska rosskatter
gulmåra
Nu har jag hittat artikeln i Rosenbladet om de ryska rosorna som Raimo Lindkvist försökte bevara. Artikeln finns i nr 4 2005 och går att finna på Svenska Rosensällskapets hemsida.

Här är ingressen:

Raimo Lindkvist, Torneåstads trädgårdsmästare, har arbetat med växter sedan 19 9. Han ansvarar både för stadens parker och planteringar och för stadens Arboretum, där vårt samtal tog plats en kulen september-eftermiddag. Arboretet i Torneå är stadens stolthet och kan skryta med över 2 00 arter av perenner, träd och buskar. Många av buskarna är rosor och många av rosorna är sorter som har sitt ursprung i norra Ryssland. Områden som Apatiti,
Murmansk, Kirovsk och Karelen är ställen som Raimo talar med värme om.

Det fanns bild på både en rugosahybrid Martta och en annan ros,Valentina. Dessutom lovordade han spinosissima, 'Nils' som han funnit i Haparanda. Kul! Den rosen har jag sedan i höstas och hoppas på att det ska bli en jättebuske.

Jag är så himla nyfiken!! Är det någon som vet hur det gått?

Ezereht
Ingen aning, men nu vet jag vad mer jag ska kika på nästa gång jag är till Happis smile.gif
susehn
Ojsan, detta skulle jag ju kolla upp, sorry, det har jag glömt (klart ålderstecken, suck!)
Kan i alla fall berätta att Martta finns att köpa vid vissa plantskolor åtminstone i Finland, men Valentina låter obekant. Jepp, Nils är en trevlig ros, fast det tycker inte Svennis, hi-hi!!!
Kajsa
Nu har jag läst artikeln, spännande
Rosenbladet/Ryska rosor
Och så fick vi en bild på två av dom, Help me find har text men inga bilder.
Mimika
Ja, det märks att vi är en smula avskurna österut sen ganska många decennier tillbaka. Tur att Finland ligger emellan smile.gif , för visst blir man nyfiken på dessa växtskatter som passar för vårt klimat här. Noranettan! Du har väl en del att berätta!
Går och drar på min finska rosbeställning, men när du tar upp ämnet så får man lust att forska mer och leta längre österut, efter just ryska rosor.
Blomqvists i Finland brukar ha ett rikt sortiment när det gäller fruktträd, många ryska. Jag har tre av dem, små pinnar än, men lovande..ett är Moskvas päronäpple... men rosorna ja!
gulmåra
Tack Kajsa för länken! Inte tänkte jag så långt... slap.gif

Nä, men Susehn vi skulle väl bara leta lite du och jag på var sitt håll...om vi....just det, kom ihåg! biggrin.gif
Nu är januari månad ganska lugn månad här och då brukar det poppa upp lite saker i huvudet som jag tänkt att jag borde göra. Oftast borde gjort för ett tag sedan?! Nu är jag jätteglad att jag hittade artikeln.

Ikväll hittade jag rosen Martta hos Oulujoen taimisto. Kanske är det en bra idé att fråga Matti Kulju om han vet något om bortglömda ryska rosor. Han har ju massor med härdiga saker. Ja, det är så spännande vad som kan finnas av härdiga saker i Ryssland. Inte bara rosor utan grönsaker och frukter också! Jag slänger nog med en fråga till Matti tillsammans med beställningen?!

Eh, varför gillar inte Svennis, Nils? Hoppas det kan vara så oskyldigt som för mycket rotskott eller så blush.gif

Ja, Ezereht spana efter Nils! yes.gif
Kajsa
Blomqvist plantskola var på Trädgårdsmässan i Sthlm förra året och jag köpte några rotäkta Kanadarosor. Ser att dom kommer på mässan även i år 8 - 11 april. Ja, dom är väl från Finland.
susehn
Trodde Svennis skulle svara själv på varför han inte är så förtjust i Nils, men icke! VAR ÄR SVENNIS NU FÖR TIDEN??????? Nåja, i alla fall så blommar tydligen inte Nils särskilt rikligt i Skåne, den verkar trivas betydligt bättre norröver, så den var Svennis lite besviken på.

Apråpå detta med ryska rosor, så är det många av de finska sk hitterosorna som troligen ursprungligen kommit från Ryssland, det fanns förr sk ryssgubbar som gick runt i gårdarna och sålde grejor och de hade då bla plantor och frön. Just Blomqvist har ju samlat och numera säljer sådana fruktträd som dessa gubbar hade med sig.
Sen har det ju uppstått lite intressanta korsningar och kombinationer under årens gång....
Det lär också ha funnits stora plantskolor i åtminstone St Peterburg, ev också i Viborg, och eftersom Finland var en del av riket, så finns det en hel del ryska rosor här. Historia kan vara spännande!!
gulmåra
Aha, då kanske Nils är beroende av många soltimmar!?
Min Nils blommar väl lite halvbra då här på mitten? smile.gif

Eller behövde herrn några år på nacken för att komma till sin rätt? Säg att det är så Svennis....?

Ja det verkar finnas massor med hitterosor att återupptäcka i Finland. Vilka skatter! Det står mycket om dem i Finska Rosenbladet. Jag läser och njuter!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon