Blomstertanten
Haiti , ett land i ruiner !
Så många som 200 000 kan vara döda , hur många skadade är det ingen som vet.
Våra egna problem verkar helt plötsligt så futtiga. Här sitter vi i tryggheten o gnäller om förkylningar , katter som pinkar och grannar som röker på balkongen.
Och vad kan vi göra åt eländet ute i världen ?
Allt kan vi ju inte göra något åt men om vi alla skänker en 50-lapp så gör det en himla skillnad !! Just nu kan din 50-lapp rädda livet på en skadad haitier !
Varje sekund spelar roll !
Varje krona spelar roll !

Med ett enkelt sms skickar du 50 kronor till Läkare utan gränser.
Sms:a "LIV" till 72 990
eller sätt in bidrag på PG 90 06 03-2
Läkare utan gränser
Gudrun i Göteborg
Instämmer fullständigt Blomstertanten. Nu handlar det om att rädda liv.

Läkare utan gränser är en organisation som är superbra på att agera direkt.
Aqvakul
Jag har precis pytsat in lite pengar!
gnon49
ja, läkare utan gränser är en organiation jag har största respekt för. Och nu är det ju sjukvård och mat som är det viktigaste. Som lekman tycker jag det är konstigt att inte nödhjälpen inte når fram riktigt. Varför inte "matbomba" katastrofområdet. Är väl bättre än ingenting när folk svälter. Att utlova bistånd lindrar inte nöden för dagen. Organisera kan man göra allt eftersom. Stackars människor.
Bengalow
Ja, denna katastrof har ju eskalerat till oanande höjder, och följder. Ibland undrar jag hur en nation kan överleva efter ett sådant ögonblick. Det finns ju ingenting som fungerar - t.o.m. polisen flyr från huvudstaden. Man hade känt sig bra liten om man befunnit sig mitt i dramat, och ännu mindre känner man sig när man är så långt ifrån.....
Aqvakul
Omständigheterna har varit mycket olyckliga. En kraftig jordbävning med centrum i huvudstaden i ett tättbefolkat och extremt dåligt utvecklat land med hög brottslighet.
*Stintan*
Puttar upp denna viktiga tråd.
Blomstertanten
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 21:05) *
Omständigheterna har varit mycket olyckliga. En kraftig jordbävning med centrum i huvudstaden i ett tättbefolkat och extremt dåligt utvecklat land med hög brottslighet.

Att brottsligheten är så stor beror ju på fattigdom !
Och att våldet ökat nu på Haiti beror ju människors desperation , man gör allt för att överleva. Och att haitierna ( de fattiga) tror att det är de välbeställda som får all hjälp utifrån nu beror ju på att det är det de är vana vid. Att de välbeställda roffar åt sig på deras bekostnad !
Tyvärr drabbar det de som försöker hjälpa , gör arbetet svårare och farligare och fördröjer hjälpen.
Det kommer att behövas oändligt mycket resurser för att bygga upp ett totalt raserat land !

http://www.lakareutangranser.se/
http://www.redcross.se/
http://www.rb.se/Pages/default.aspx
Carl

Att skänka pengar är aldrig fel.Tror mer i detta fall att det är transporterna som är flask halsen. flygplan i all ära men det räcker inte om ska mätta så många. Båt transporterna måste igång
ängsvädd
Jag ska ge till Läkare utan gränser!

Ofattbar katastrof sad.gif Så hemskt....
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 18-01-2010, 11:34) *

Javisst, men också på att landet varit extremt dåligt organiserat och att det ligger i ett område av världen där brottsligheten är extremt hög.
ängsvädd
De rapporterar om en otroligt stor solidaritet mellan de överlevande också.
ängsvädd
Och att våldet ökat nu på Haiti beror ju människors desperation , man gör allt för att överleva.

Helt rätt - nöden har ingen lag heter det ju. Men solidariteten bland de drabbade är stark också smile.gif
Blomstertanten
Så kan du hjälpa de drabbade:

Röda korset PG: 900800-4. Du kan även sms:a AKUT till 72900 och skänka 50 kronor (som debiteras på din telefonräkning) eller sätta in valfritt belopp på plusgiro 900800-4 eller bankgiro 900-8004. Märk talongen med "Haiti".

Rädda barnen PG 902003-3 eller skicka sms 10KATASTROF (10 kr), KATASTROF (50 kr) till 72950.

Hoppets stjärna PG: 900253 - 6 eller sms STAR till 72930 och bidra med 100 kronor.

Läkare utan gränser PG: 90 06 03-2, Bankgiro: 900603-2, SMS:a ordet LIV till 72990 (50 kr).

Unicef Ge 50 kr – SMSa ”haiti” till 72900, sätt in ditt bidrag på postgiro 902001 -7 eller bankgiro 902001-7, märk talongen ”Haiti”.

Svenska kyrkans internationella arbete

Plusgiro 90 01 22-3, Bankgiro 900 122-3. Märk talongen "Haiti" Eller SMS:a "haiti" till 72950 så bidrar du med 50 kronor.

Läkarmissionen Plusgiro: 90 00 21-7 , Bankgiro: 901-7187. Märk talongen ”Haiti". Eller SMS:a Haiti50 till 72930. Du skänker 50 kr till Jordbävningsoffren.

SOS Barnbyar Plusgiro 90 02 29-6 eller Bankgiro 900-2031. Märk talongen "Haiti" eller SMS:a "SOSHAITI" till 72930, så bidrar du med 50 kronor.

Plan Sverige Plusgiro 90 07 31-1 eller Bakgiro 900-7311. Märk talongen "Haiti" eller SMS:a "HAITI" till 72 910 så bidrar du med 50 kronor.
Huggorm
Och att våldet ökat nu på Haiti beror ju människors desperation , man gör allt för att överleva. Och att haitierna ( de fattiga) tror att det är de välbeställda som får all hjälp utifrån nu beror ju på att det är det de är vana vid. Att de välbeställda roffar åt sig på deras bekostnad !
Tyvärr drabbar det de som försöker hjälpa , gör arbetet svårare och farligare och fördröjer hjälpen.
Det kommer att behövas oändligt mycket resurser för att bygga upp ett totalt raserat land !

http://www.lakareutangranser.se/
http://www.redcross.se/
http://www.rb.se/Pages/default.aspx

Men det var inte mycket av dessa problem när tsunamin drog in över sydostasien och där är dom inte heller speciellt rika. Haiti borde få hjälp att organisera sig, någon borde ta tag i landet och ordna upp mycket. Ett alternativ vore att ta bort landgränsen som går tvärs över hispaniola, och låta båda halvor utgöra Dominikanska Republiken. Att Haiti ligger mitt på gränsen mellan två kontinentalplattor är ingen nyhet, så att bygga jordbävningssäkra hus borde vara en självklarhet liksom i övriga drabbade länder i världen. Visst blir det dyrare, men den här katastrofen lär inte bli billig den heller.

Otroligt tråkigt för alla Haitis invånare som drabbats sad.gif
ängsvädd
Det var de enkla plåtskjulen som de fattigaste bor i som klarade av jordbävningen bäst.
Orkidétjuven
Det hade kunnat bli värre.
http://news.nationalgeographic.com/news/20...ake-landslides/
Olle A
Vad som har slagit mig den här gången är den totala frånvaron av riktade insamlingsbössor här i Stenungsund. Vid större katastrofer brukar alltid Röda Korset, Rädda Barnen m fl vara ute på torget och skramla med bössor, men nu har jag inte sett dem. Det närmaste jag kommer är Röda Korsets allmäna insamlingsbössor i kassorna på IcaKvantum. Säkert är det många som hellre lägger en peng anonymt än betalar till ett postgiro och sedan får det ena tiggarbrevet efter det andra.

Olle
Meriona
Ja när du säger det Olle, så har inte jag sett några "skramlare" jag heller, trots att jag varit ute på stan 3 gånger den här veckan. Konstigt, för visst är det bekvämare att plutta in en tjuga i en bössa, det håller jag med om.
Gita
CITAT (Olle A @ 20-01-2010, 12:35) *
Vad som har slagit mig den här gången är den totala frånvaron av riktade insamlingsbössor här i Stenungsund. Vid större katastrofer brukar alltid Röda Korset, Rädda Barnen m fl vara ute på torget och skramla med bössor, men nu har jag inte sett dem. Det närmaste jag kommer är Röda Korsets allmäna insamlingsbössor i kassorna på IcaKvantum. Säkert är det många som hellre lägger en peng anonymt än betalar till ett postgiro och sedan får det ena tiggarbrevet efter det andra.

Olle

Det är väl ingen som vill samla in eller för den delen skänka pengar till Röda korset med tanke på styrelseordförade Bengt Westergrens arvode om drygt 800 000 och generalsekreterare Zettergren med en årslön på 1 086 000 kr till detta kommer arbetsgivaravgifter på 31,42%. Sen har ju förre informationschefen af Donner förskingrat över 7 miljoner kronor.
Den organisation som är minst korrupt är nog Läkare utan gränser, dessutom är det människor som verkligen gör något. Skänk pengarna dit istället.
Gita
Aqvakul
Ett efterskalv - styrka 6,1 - rapporterades vid lunchtid.
Olle A
Vilken organisation som är bäst eller sämst kan alltid diskuteras. Vad jag reagerar för är att INGEN tycks ha någon insamling här.

Olle
Blomstertanten
CITAT (Olle A @ 20-01-2010, 13:31) *
Vilken organisation som är bäst eller sämst kan alltid diskuteras. Vad jag reagerar för är att INGEN tycks ha någon insamling här.

Olle

Precis det samma har jag tänkt !
På något vis så ligger kanske Haiti för långt ifrån oss. Inte enbart geografiskt.
Efter tsunamin så var det ju Thailand som fick mest uppmärksamhet och som gjorde att många människor engagerade sig med insamlingar, beroende på att svenskar fanns bland de drabbade och många hade semestrat där någon gång. Trots att det drabbade Indonesien och framförallt Aceh ännu värre.
AndersKbg
CITAT (Olle A @ 20-01-2010, 13:31) *

Olle

Är du blind?

Det finns insamlingar överallt. Alla vanliga pg fungerar till de vanliga organisationerna.
Fattar inte problemet.

Jag betalar ofta in pengar via nätet och jag slipper tiggarbrev. Du uppger bara den info du vill. Man måste inte lägga pengar i en bössa. Hellre betala i tid än att sitta hemma och vänta...
Huggorm
Det går även att betala via SMS
Olle A
Visst går det att betala på alla möjliga sätt om man vill, och jag har också skänkt en peng. Men jag tycker ändå att det är konstigt att hjälporganisationerna inte syns ute där folk rör sig nu. Efter tsunamin såg man dem lite överallt på gator och torg.

Olle
Meriona
CITAT (AndersKbg @ 20-01-2010, 18:43) *
Är du blind?

Det finns insamlingar överallt. Alla vanliga pg fungerar till de vanliga organisationerna.
Fattar inte problemet.

Jag betalar ofta in pengar via nätet och jag slipper tiggarbrev. Du uppger bara den info du vill. Man måste inte lägga pengar i en bössa. Hellre betala i tid än att sitta hemma och vänta...

Jag är nog också blind då, jag har inte sett en böss-skramlare jag heller.... Jag letar inte upp min bankdosa, loggar in, sätter på mig brillorna och letar upp lappen med ett postgironummer. Inte sjutton SMSar jag heller och får löneavdrag via jobbet (eftersom jag gör lönerna själv så vet jag hur mycket extrajobb det blir). Men hade det funnits en bössa att stoppa en peng i så hade de fått nåt av mig, nu har de inte fått en spänn. Tyvärr, men sån är jag.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 20-01-2010, 20:25) *
Jag är nog också blind då, jag har inte sett en böss-skramlare jag heller.... Jag letar inte upp min bankdosa, loggar in, sätter på mig brillorna och letar upp lappen med ett postgironummer. Inte sjutton SMSar jag heller och får löneavdrag via jobbet (eftersom jag gör lönerna själv så vet jag hur mycket extrajobb det blir). Men hade det funnits en bössa att stoppa en peng i så hade de fått nåt av mig, nu har de inte fått en spänn. Tyvärr, men sån är jag.

Har du inte en privat mobiltelefon?
Meriona
CITAT (Huggorm @ 20-01-2010, 20:28) *
Har du inte en privat mobiltelefon?

Nej varför skulle jag ha det? confused.gif
herkules
CITAT (Gita @ 20-01-2010, 13:02) *
Det är väl ingen som vill samla in eller för den delen skänka pengar till Röda korset med tanke på styrelseordförade Bengt Westergrens arvode om drygt 800 000 och generalsekreterare Zettergren med en årslön på 1 086 000 kr till detta kommer arbetsgivaravgifter på 31,42%. Sen har ju förre informationschefen af Donner förskingrat över 7 miljoner kronor.
Den organisation som är minst korrupt är nog Läkare utan gränser, dessutom är det människor som verkligen gör något. Skänk pengarna dit istället.
Gita

precis - röda korset får inte en krona av mig.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 20-01-2010, 20:28) *
Nej varför skulle jag ha det? confused.gif

För att kunna betala Haitihjälpen rolleyes.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 20-01-2010, 20:31) *
För att kunna betala Haitihjälpen rolleyes.gif

Hihi, ja det är sant.... flirting.gif
ängsvädd
Nu har jag satt in en summa till Läkare utan gränser - det känns jättebra.

http://www.lakareutangranser.se

Sms:a LIV till 72 990 (50 krAsterisk som markerar förklaring)
PG 900603-2 eller BG 900-60 32. Märk talongen "Akutinsatser".
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (herkules @ 20-01-2010, 20:31) *
precis - röda korset får inte en krona av mig.

inte av oss heller.

Läkare utan gränser är dom jag litar mest på.

Men det stör mig att man sedan efteråt får så många tiggarbrev från dom. Tänk vad det kostar varje gång dom skickar ut brev till alla som har skänkt pengar till dom.......

Vi tittade igår kväll lite på ett tyskt program. Da hade snabbt gjort en insammlingsgala för Haiti.

19 Millioner Euro fick dom ihop under 3 timmar. Men programmet var så gripande att jag inte kunde titta på allt, jag klarade inte av det

Elisabeth
Meriona
Ja galor brukar ju vara effektiva, även om jag inte ids titta på dem. Det kommer nog här också ska du se, vi är nog bara lite långsamma...
Anki på Öland
En rödakorsrepresentant sa i TV4's gomorgonprogram för några dagar sen att dom fått in 50 milj. varav postkodslotteriet bidragit med 20 milj. Hur mycket av det som går till dom behövande på Haiti sa hon inte.
Anki
Motti
Efter det sista man hörde om Röda Korset så har man väl tappat en hel del förtroende !sitta som privatperson och sko sig på andras eländiga liv !va sjutton säger det om Röda Korset Bläää!Och det här tiggeriet på tv står mig upp i halsen.Jag tror att dom som ha velat hjälpa har börjat tvivla i vilka fickor pengarna hamnar angry.gif Röda korset är ingen garanti alls !
Huggorm
Det verkar inte som dom är så hungriga ändå. Kex vägrar dom äta om datumet gått ut, men det hade det inte ens gjort eftersom dom misstaget produktionsdag med bäst-före-datum slap.gif

http://www.youtube.com/watch?v=xlbPSAyOz-c...player_embedded
sqrulan
Jag skulle hemst gärna ge pengar om jag bara visste att det inte blir en ny mercedes till nån högt uppsatt person. Vem i dagens läge gör något direkt från hjärtat utan en enda vinst och pengar i egen ficka?
Jag hörde något om postkodsmiljonären........ den dära "Mats Eke" eller vad han nu heter tjänar väl något bättre än vad vi gör?????

Jag har försökt i flera år att få en möjlighet att ge pengar till en viss person "vem som helst som behöver" men jag vill att det då ska finnas en möjlighet för mej att den personen har ett konto som jag kan sätta in pengarna på så att jag vet att mina pengar bara används till den personen som jag har bestämt att jag vill ge till.
Vad h*n sedan gör med dom är upp till den som jag hjälper.
Är det så svårt att ge var och en ett personnummer och ett bankkonto?
Nu tänker jag på dom som är i dom fattigaste områdena här på jorden, även gatubarn i vissa områden.
Att vi i sverige skulle kunna få ta hand om ett gatubarn är ju också orimligt och kostar massor med pengar, det är väl djädra konstigt? Tydligen så är det någon som förlorar sin inkomst om det skulle bli så!

ex: Kanske vi/någon skulle tycka att det vore ok att hjälpa ett fattigt barn att t.o.m adoptera ett barn, men se det går inte för alla ska då helt plötsligt sin del av kakan på olika sätt!? Det kostar massor att adoptera och du måste vara frisk, sund och allt annat???? Men va! Det går ju inte att jämföra med varifrån dom kommer? Vår levnadsstandard är ju nåt helt annat än deras och dom skulle nog bli glad om dom fick värme och mat.
Vi måste omvärdera en hel del om vi ska få nån ordning i våra själar och livet här på jorden!
Jag är med i postkodmiljonären men överväger att sluta, jag har aldrig lagt en enda slant i en RK- bössa!
Gunilla T
Ja, det är ju inte trevligt när t.ex. en Röda Kors chef avslöjas som bedragare och det stänker självklart på hela organisationen.

Men...när det gäller barn måste kontrollen vara minutiös och ännu ett snäpp bättre...och det måste få kosta också. Det finns människor överallt i världen som utan att blinka utnyttjar värnlösa barn.
Piccante
CITAT (Gita @ 20-01-2010, 13:02) *
Gita

Håller med! läkarna jobbar ju dessutom utan lön vilket är hedrande.
Aqvakul
Jag har valt att skänka pengar till Läkare utan gränser, därför att jag tror att mina pengar då bäst omsätts i praktiskt hjälparbete.
sqrulan
Ja nog har du rätt på ett sätt men måste det kosta så mycket att rädda ett liv? Det borde vara gratis för det är något som man ger från hjärtat med glädje så det enda dom borde kolla upp är väl att man är trovärdig och reko, kan det kosta så mycket?
Jag vet inget om detta men jag tänker och bryr mej, skulle gärna hjälpa ett fattigt barn/familj om dom hadde ett eget konto och inga mellanhänder!
Alltid så är det någon som ska tjäna på detta och det gillar jag inte! Det vore nog en förlust för dom rika om dom fattiga barnen/familjerna kunde ha ett eget bankkonto! dunno.gif
Meriona
Idag hittade jag faktiskt en herre med skrammelbössa märkt med Haiti. Han var från Röda Korset, så han fick det skrot jag hade i fickan. (HAN förskingrar såklart inte, det är ju bara de som redan är rika som stjäl från välgörenhet tror jag.)
Huggorm
CITAT (Meriona @ 22-01-2010, 15:14) *
Idag hittade jag faktiskt en herre med skrammelbössa märkt med Haiti. Han var från Röda Korset, så han fick det skrot jag hade i fickan. (HAN förskingrar såklart inte, det är ju bara de som redan är rika som stjäl från välgörenhet tror jag.)

Det är tillfället som gör tjuven, jag tror inte "rika" stjäl mer än andra
Meriona
Så är det kanske, men jag vill tro att de som står och fryser timme ut och timme in och samlar in pengar är lite för goda i själen för att stjäla.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 22-01-2010, 15:30) *
Så är det kanske, men jag vill tro att de som står och fryser timme ut och timme in och samlar in pengar är lite för goda i själen för att stjäla.

Tänk om det är en privatperson som tillverkat sig en sparbössa för att få ihop pengar till öl?
Meriona
CITAT (Huggorm @ 22-01-2010, 15:31) *
Tänk om det är en privatperson som tillverkat sig en sparbössa för att få ihop pengar till öl?

Hihi... ja han stod faktiskt utanför systemet.... rotfl.gif OK då fick han till en Export av mig då....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon