Alexander-VG-zon3
hej hej

hittade en rolig spindel i fönstret, den var väldigt snabb och hade fin teckning/mönster på kroppen.

Bilder på den
[attachment=46353:nyspindelbild1.jpg]
[attachment=46354:nyspindelbild2.jpg]
Myosotis
Kan det vara Enoplognatha ovata?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 18-01-2010, 12:14) *
Kan det vara Enoplognatha ovata?

ja det verkar vara den, tusen tack. kan inget alls om spindlar så hade aldrig kunnat lista ut det själv. såg den idag igen, en verkligen vacker spindel.
Sussie F-Flower
Den håller sig väl till växterna...? crying.gif
Myosotis
Enligt min bok så dödar och äter den ofta andra spindlar i samma släkte och övertar sedan deras nät och äggkokonger, äter upp äggen och lägger sina egna ägg i den stulna kokongen, men den kan även bygga egna kokonger.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-01-2010, 12:36) *
Den håller sig väl till växterna...? crying.gif

så länge den inte är i sängen så är det fritt fram för den naughty.gif

CITAT (Myosotis @ 18-01-2010, 12:41) *
Enligt min bok så dödar och äter den ofta andra spindlar i samma släkte och övertar sedan deras nät och äggkokonger, äter upp äggen och lägger sina egna ägg i den stulna kokongen, men den kan även bygga egna kokonger.

oj då verkar den vara lite elak av sig, har sett en del andra bruna spindlar då ligger dom kanske risigt till. tack för informationen.
Meriona
Den ser lite giftig ut också... ninja.gif
Myosotis
trostar.gif Du behöver inte vara rädd för den. Alla spindlar är ju giftiga för sina byten, men i Sverige finns det inga som är farliga för människor, de flesta skulle inte ens klara av att bita genom vår hud, men kärrspindeln kan tydligen bita människor om den känner sig hotad.
Meriona
Jag fick lära mig nåt här på Odla om någon luffarspindel som invandrat via Öresundsbron, brrrrrr

Men Flaxss husdjur var faktiskt ganska vacker. tummenupp.gif
Peztis
Och så håller den säkert reda på ev blomflugor och annat oönskat!
Spindlar är faktiskt bra kryp! Om man kan stå ut med dem, i alla fall...
KURT
CITAT (Peztis @ 18-01-2010, 15:16) *

Blomflugor är viktiga pollinerare, och kan knappast kallas "oönskat"! Läs gärna Fredrik Sjöbergs bok flugfällan!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 18-01-2010, 14:16) *

har inga blomflugor men sorgmyggor, hoppas mina husspindlar gillar att äta det.
Myosotis
Men din spindel är ingen innespindel så jag vet inte om den kan överleva där i längden? Jag vet inte ens om de jagar när de hamnar fel?
Alexander-VG-zon3
verkar som om någon spindel har varit i farten, städade och rensade bland växterna i fönsterkarmen och vad hittar jag jo ca 1miljon minispindlar av Enoplognatha ovata. eller om det är en miljon vet jag inte men det sprang och krallade över allt i massor. häftigt med små spindlar, fast chanserna att dom klarar sig är väl små. dom verkar gillar att vara bland växterna.
Myosotis
Ojdå. Vilken bra ursäkt att slippa dammsuga på några månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon