joergen
17-01-2010, 22:51
har satt chili
när dom skall planteras om till en lite större kruka vilken jord som finns i handeln
är då bäst?
Provade Weibulls naturgödslade krav jord förra året men den verkade vara för stark till
de unga plantorna.
Såg ett test som gjordes i fjol som tydligen görs varje år. De senaste åren hade Hasselfors P-jord vunnit och det är oftast den jag hör rekommenderas. Det är den jag har kört på sedan i fjol också, med vad jag skulle kalla för gott resultat åtminstone.
Till sådder och småplantor kan du ju köra såjord eller blanda ut P-jorden med perlit.
Åsa, mälardalen zon 2
18-01-2010, 07:05
Jag brukar köpa Hasselfors P eller K jord till de små plantorna, när jag ska sätta chiliplantorna i hinkar hämtar jag jorden i trädgården + komposten.
Angående KRAV jordar, man måste blanda runt innehållet i säcken och helst ska man ha flera säckar som man kan blanda runt jorden med. Vi odlar KRAV på jobbet och måste ha kravjord vid odling, vi häller ut ca 10 påsar på golvet och skottar igenom genom att flytta jordhögen ca 4ggr, i kravjordar är det ju sånt som hönsgödsel, kogödsel och liknande och det är lätt att det blir olika starkt i olika säckar så ibland får man en säck med mycket gödsel och vid andra tillfällen kan man få säckar med lite mindre gödsel.
Ja, kompost är ju det bästa, miljövänligt och bra
Preussen
21-01-2010, 09:17
under alla mina år som capsicumodlare så vid första omsättnngen blandande jag påskogödsel med weibulls såjord ca 50/50. Vid nästa omsättning blandade jag lite grus i påskogödslen för att hålla struktur på jorden. efter ca 10 dagar gödslade jag.
den viktigaste jorden är såjorden, har man en bra jord där så har man ett stort försprång.
carl_001
17-03-2010, 11:06
Har prövat olika sorters jord. Odlade förra säsongen med Guanokalong jord som jag hittade från Swedish-growsystems. Började med att sätta tomater (tiny tim) och några chilli sorter i vanlig såjord sedan planterade jag om dom i guano jorden vilket gav ett otroligt bra resultat. Eftersom den jorden har långverkande guano näring vilket gör att smak och tillväxt blir väldigt bra. Hittade även biokrafts produkter där,vilket jag varmt kan rekomendera. Någon här som har tips på lättodlade tomater med bra smak som passar balkong uteplats. Sugen på att pröva lite nya sorter.
Carl
greenspot
31-03-2010, 11:47
Hej
Som du säker vet så består de flesta påsjodarna av största delen torv (tacka våra torvprodusenter för det). Det är inte många växter som naturligt lever på våra torvmossar eller?
Försök att hitta så rena jordar som möjligt eller ren sand som du sedan blandar ut med 20% Perlite (för att skapa en bra balans mellan luft och vatten i bädden) och eventuellt 5% Vermiculite (för att hålla näringen tills växten önskar den). Om du sedan använde en biologisk gödsel (ex GreeNeem) så får du en långtidsverkande gödsel som med mikrolivets hjälp görs tillgänglikt för växten i samma takt som den behöver den (det är så naturen normalt fungerar).
Lennart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.