miyak
Min mönjelilja/clivia ser ut som den håller på att dö. Jag planterade om den i augusti men den vill inte ta sig. har ej blommat på 3 år. bladen torkar inte ut men den hänger och ser ledsen ut.
vad göra?!
kan man chocka liljor som orkidéer?

Hej hej mia.
Emser
Hej, hur ofta vattnar du den då? För skrumpnar bladen ihop (som det verkar på din beskrivning)? Så ta och sänk ner krukan i ljummet vatten i 10-15 min och låt den rinna av. Om den verkar lite kinkig när det kommer till blomning så prova att gödsla den under tillväxtperioden. Har den "gått i frö" när den blommade sist kan det vara så att den hoppar över nästa års blomning.
Är bladen därimot mjuka och svampiga så står den för kallt (frostbiten). Klipp då av de skadade bladen och flytta till varmare plats, minst 8 grader. Även detta, att den står för kallt, kan bidra till att exemplaret varken växer eller blommar!
lolo
Hej! Har du kollat rötterna? Ser de friska ut? Hur ofta vattnar du? Nu på vintern ska man vattna clivian mindre. Sen undrar jag också hur varmt den står? Clivian trivs med normal rumstemperatur. Har din clivia inte vuxit alls sen i augusti? Inte heller fått sidoskott? Hör av dig igen.
mvh
Ann-Louise
miyak
Hej igen.
Jag har vattnat den ungefär var annan vecka de senaste gångerna har jag ställt den i duschen och låtit den rinna av. Bladen är lite skrumpna och inga sidoskott det fanns ett förut men när jag planterade om hela krukan var skottet dåligt så jag tog bort det. den står i fönster med sol. det kanske är kallt nu jag har marmorskiva under. jag har inte så bra koll på blommor men vill gärna, har lilaskimrande fingrar om man kan säga så.

tack tack.
hej mia
Emser
Vattna den inte så ofta - den vill inte ha så mycket vatten på vintern. Bara så att den inte dör av torka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon