Full version: hallonbuskar
guby
Var snäll och berätta för mig, ni som vet, hur jag vet vilka kvistar jag skall klippa ned pa mina hallonbuskar, och vilka jag ej skall röra? Hur ser jag vilka som bar frukt förra aret?
Tacksam för svar.
Gunilla
Aqvakul
De äldre skotten är döda, dvs bryts lätt, är brunare, längre och lite förgrenade och har oftast rester av bär...
Be någon snäll granne visa dig om du är osäker.

Peztis
De som bar frukt förra året blir torra och dör, när allt sätter igång att växa igen så kommer du att se vilka som är bruna och torra. Känner du dig osäker kan du därför vänta tills dess.

Annars ser man även blomställningarna som sitter kvar, det är dessa kvistar som ska klippas av nere vid roten.
KURT
Det är de med brun bark som bar frukt förra året, de nya fjolårsskotten har grön bark.
guby
Tusen tack skall ni ha för hjälpen.
Gunilla
LasseB
Äldre skott är dessutom ganska tagglösa men nya är taggiga som attan
Anma
Jag har en vildvuxen hörna på tomten där bland annat hallon växer. Har inte rensat bort de gamla grenarna på flera år, mycket hallon blir det ändå. smile.gif Håller beståndet i schack genom att dra runt med lie ett par tre gånger per säsong. Någon gång ska det bli ordning på denna delen av tomten, kanske.
skogstroll
hehe samma här, det ploppar upp hallon lite här och där... vet inte riktigt vad jag ska göra av dem eller när man ska beskära dem dunno.gif
Peztis
Hallon får man hålla efter eller sätta djupa skydd för att inte rötterna ska sprida sig åt alla håll och kanter, tänk på det när/om ni gör om era vildvuxna hörn. smile.gif
Såg i ett tv-program om en gubbe som hade hela sin odling av hallon i stora plasthinkar.

Beskära hallon brukar man inte behöva göra mer än att ta bort det som är dött/fjolårsriset. Men om det är hopplöst stora plantor så antar jag att man kan tunna ut till våren.
skogstroll
CITAT (Peztis @ 20-01-2010, 11:00) *
Hallon får man hålla efter eller sätta djupa skydd för att inte rötterna ska sprida sig åt alla håll och kanter, tänk på det när/om ni gör om era vildvuxna hörn. smile.gif
Såg i ett tv-program om en gubbe som hade hela sin odling av hallon i stora plasthinkar.

Beskära hallon brukar man inte behöva göra mer än att ta bort det som är dött/fjolårsriset. Men om det är hopplöst stora plantor så antar jag att man kan tunna ut till våren.

mina var förvildade redan när jag flyttade till mitt hus, för sådär 3 år sen.... de stör ju inte för inget annat växer så bra på berget men det kunde vara kul att få fler hallon smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon