Peztis
Har köpt hem en stor säck med blomjord med lecakulor - det närmar sig tiden för omplantering av krukväxter.
Kom på att det är bra länge sedan jag hade en stor genomgång så det är dags för de allra flesta. Ska dock vänta någon vecka eller två till, det ska visst gärna vara lite ljusare ute först.

Men hur är det med beskärning? Helst så ska man ju inte göra det samtidigt som omplanteringen men ska man göra det före eller efter? Och hur lång tid bör det gå då?
Har väl kanske inte så många som behöver beskäras men i alla fall... bra att veta!

Det är så lustigt det här med Odla-forumet! Jag har haft krukväxter i hela mitt liv och anses ha gröna fingrar. Plötsligt känner jag mig som en novis och måste fråga om allt! Ungefär...
Eva i Höga
Jag är absolut inte bra på det här men har för mig att man ska vänta med beskärningen till de börjar skjuta nya skott. Då har de ju vaknat ur vintervilan och vill gärna dra iväg så man beskär dem för att de inte ska bli så rangliga.
Alexander-VG-zon3
generella råd om beskärning är ju svårt då det finns växter med olika metoder/behov.

men om man gör det innan eller efter kvittar nog, men man kan nog vänta 4-8veckor i mellan. på en del växter kan man göra allt samtidigt.

jag börjar med att plantera om i feb-mars sedan gör det vartefter hela våren och sommaren. alla vaknar ar ju inte heller samtidigt.
Bassam
Hej
När vinter vila slut och före vakna , den här tiden är bra att beskära och om plantera kruka växter , det är nästa i Februari .
H:Bassam
Epikuros
CITAT (Peztis @ 18-01-2010, 17:05) *
Har köpt hem en stor säck med blomjord med lecakulor - det närmar sig tiden för omplantering av krukväxter.
Kom på att det är bra länge sedan jag hade en stor genomgång så det är dags för de allra flesta. Ska dock vänta någon vecka eller två till, det ska visst gärna vara lite ljusare ute först.

Men hur är det med beskärning? Helst så ska man ju inte göra det samtidigt som omplanteringen men ska man göra det före eller efter? Och hur lång tid bör det gå då?
Har väl kanske inte så många som behöver beskäras men i alla fall... bra att veta!

Det är så lustigt det här med Odla-forumet! Jag har haft krukväxter i hela mitt liv och anses ha gröna fingrar. Plötsligt känner jag mig som en novis och måste fråga om allt! Ungefär...

Vad jag fått lära mig är att du ska vänta tills de bildat nya knoppar efter blomning.
Fast om det är blödande växter ska du nog vänta tills de gått in i vilan om jag inte fått något om bakfoten.
vanjalarsa
Hej
jag planterar om när behovet finns. Det kan vara i november eller januari eller precis när som helst.
Men inte växter som vintervilar som tex pelargoner och fuchsior. De måste man vänta med tills ljuset kommer.
Så här har jag gjort i alla år och det har aldrig varit nåt problem.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Peztis
Vanjalarsa - det är nog så jag också har gjort egentligen!

Men som sagt, kolla sista stycket i trådstarten. wacko.gif
vanjalarsa
CITAT (Peztis @ 20-01-2010, 10:30) *
Vanjalarsa - det är nog så jag också har gjort egentligen!

Men som sagt, kolla sista stycket i trådstarten. wacko.gif

Jo men det är bäst att gå på sin egen känsla och lita på den! Du kan säkert !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Peztis
Oj! Idag har jag varit sååååå duktig!

Jag har planterat om varenda krukväxt här i huset såvida de inte har planterats den senaste tiden! Har hållt på hela dagen. Många rothärvor var det, en hel del där det knappt var någon jord utan bara rötter eller hårda jordkokor.

Det värsta är att nu har jag en hel del nya plantor somjag inte vet var jag ska ställa - det är ju fullt överallt!

Men jag känner mig sååå nöjd med mig själv!
Bassam
Hej

För säkerhet det är bra att man beskära och omplantera de i våren.

H:Bassam
Simplicity
CITAT (Peztis @ 23-01-2010, 17:19) *
Oj! Idag har jag varit sååååå duktig!

Jag har planterat om varenda krukväxt här i huset såvida de inte har planterats den senaste tiden! Har hållt på hela dagen. Många rothärvor var det, en hel del där det knappt var någon jord utan bara rötter eller hårda jordkokor.

Det värsta är att nu har jag en hel del nya plantor somjag inte vet var jag ska ställa - det är ju fullt överallt!

Men jag känner mig sååå nöjd med mig själv!

Jag har också planterat om och beskurit alla mina den senaste veckan. Har massor med skott ståendes i fönstersmygarna nu.

Jag planterar alltid om i den här tiden. Kom för några år sen på att ju tidigare desto snabbare kom växterna igång, speciellt pelargonerna. Vissa har t o m börjat få småsmå nya blad!
Anna-Karin Lundberg
Det här var just det jag grubblade på! Jag har tre stora hibiskusar som står ute på sommaren. Den ena höll på att dö när jag tog in den i höstas, det blev sent eftersom hösten var så varm. Den råkade hamna framför luftvärmepumpens utblås och torkade, fick bladlöss och tappade alla blad. Naken stod den sen på annan plats i rummet, då klippte jag den ganska kraftigt. Den har kommit fint nu och jag är inte orolig.

Den andra står framför ett fönster med hysfat ljus, men nu tappar den de sista bladen känns det som. Bladen gulnar och faller av, ett efter ett. Nya små blad ser ut att titta fram i topparna på de rätt långa skotten. Ska jag klippa den nu?

Den tredje står nog lite för nära öppna spisen för den är grön och fin, tappar inga blad men har börjat torka i bladkanterna och är den som ser "ledsnast" ut.

Det är tre lika gamla plantor från samma grundplanta i samma hus, men alla är individer och det har blivit lite olika skötsel eftersom huset är litet och inte så bra plats finns för dem inne över vintern. Det är därför de står ute hela sommaren/hösten. Det här är mina favoriter, jag vill inte att de ska dö!
Anna-Karin
Eva i Höga
Jag plockade fram mina pelargoner idag, de har inte fått en endaste skvätt vatten under vintern och stått ganska svalt och halvmörkt. Alla utom en hade börjat skjuta nya skott! Jag satte fram dem i värme och ljus och gav dem lite vatten. Nu får de stå så till de börjar växa bättre, då planterar jag om dem efter att ha beskurit dem en tid innan. Det var i alla fall roligt att de flesta klarat sig under vintern!
Bassam
Hej

Kruk växter kan omplantera på våren.
:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon