Full version: Majs
therese.kvist
Vilken sort av majs är söt o god och ganska snabb?
Jag odlade ett år mende blev aldrig klara, mycket besviken!

När ska man börja med dom?
Anemone nebulosa
När planterade/direktsådde du majsen? Vilken zon odlar du i? Odlade du dem i ett lugnt och soligt läge? Gav du gödsel? Hade du upphöjd odlingsbädd? Täckte du med fiberduk i början?

Förra året odlade jag en annorlunda sort, ´Painted Mountain´, som gav skörd och klarade sig bra, men den var inte så matig och söt, så i år letar även jag efter något sådant som du beskriver. Det verkar krylla av tidiga majssorter som klarar nordiskt klimat bra.

skogstroll
jag brukar så mina i mars, april nåt för de har haft en väldig fart upp smile.gif Har köpt nån sån där sockermajsfrön och de har ju vart helt ok. har blivit sådär 2 kolvar på varje vilket kanske inte är så jättebra men lagom för mig giggle.gif I år blir det nog nån annan sort som är lite snabbare
*Stintan*
Jag brukade förodla majsen i början av maj för utplantering i början av juni. Dom gror och växer snabbt så man får inte börja förodla för tidigt. Planterar dem sedan i grupp (i t.ex. en fyrkant). Har täckt med fiberduk första tiden tills risk för nattfrost är över. Sen har jag ruskat lite på dom när dom blommat för att hjälpa pollineringen. Jag har odlat vanlig sockermajs på det sättet med gott resultat i mälardalen zon2-3.

http://www.odla.nu/vegt/sockerma.shtml

Anemone nebulosa
Tror jag ska köpa sorten ´Double Standard´ i år. Den är tvåfärgad: gul/vit, vid enstaka fall helgul. Sparar man vita frön och sår nästa år får man helt vita kolvar. Fast personligen föredrar jag nog mer gyllene färg på majs. Finns bl.a. hos Runåbergs Fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon