Red Top
Läs de rödgröna oppositionspartiernas inlägg på DN debatt idag.

DN debatt. Rödgrön enighet
Aqvakul
Det låter ju bra....
Anma
Ja, alliansen har ju grundligt missförstått ordet REHABILITERING.
*Stintan*
Låter ju bra men jag tycker dom har glömt alla dem som inte kan rehabiliteras tillbaka till arbetslivet. Eller jag kanske missade något.
Anki på Öland
Hehe..... ja, det är ju väldigt oppurtunt att komma med nu smile.gif Tyvärr tror jag inte en minut på det, valfläsk....
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tror många glömmer väldigt fort......

Det var förra regering som sade att sjuksrivningen skall halveras, har ni glömd det?

Man fick inte heller går sjukskrivan hur länge som helst utan dom sjukpensionerade folk istället mot deras vilja. För då hamnade man i en annan statistik.

Rehabilitering fanns inte heller, bara på papper. Jag vet det, för jag hade behövd hjälp.

Enda hjälpen jag fick, var rådet (av en arbetsterapeut) att skaffa mig 2 träklossar som jag kunde sätta under bakre benen på skrivbordet så att det lutar lite.

Sossarna säkte pensioner på 90 talet, skulle bara vara under en kort övergångstid. Är inte återställd än idag. Nu är pensionen sänkt igen, det efter det pensionsystemet som förra regeringen införde.

Förra regeringen försämrade vården steg för steg. Och privata vårdföretag skulle ju inte finnas. Men vad gör dom själva??????

Man kan inte skylla den nuvarande regeringen för allt. Mycket av det dom gör, är en fortsättning av det gamla

Elisabeth
Christa
Under förra regeringens tid så hade Försäkringskassan fått en massa rehabiliteringspengar som de inte använde. Vad det egentligen berodde på vet jag inte.

Det de glömmer i sitt manifest är en plan för hur vi skall minska sjukligheten. Det är faktiskt inget eftersträvansvärt att bli sjuk. Självklart vill man ha pengar till mat och bostad och en del annat men nu handlar ju debatten nästan bara om det.

Förra regeringen ville ju visserligen förlänga arbetsgivarnas betalningsansvar men de blev mycket protester och det är förståeligt. De borde dock ha ett ekonomiskt ansvar för skador som uppstår på grund av deras försumlighet. De borde ha ett större ekonomiskt ansvar för arbetsmiljön.

Varför skall skattebetalarna stå för kostnader som arbetsgivarna gett upphov till?
Gunilla T
CITAT (Christa @ 19-01-2010, 15:26) *
Det de glömmer i sitt manifest är en plan för hur vi skall minska sjukligheten.

Njaa...det är ingen politisk uppgift...politikerna fördelar resuserna och uttrycker med det en viljeinriktning. ...hur man skall göra vet kunnig vårdpersonal bäst.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-01-2010, 10:27) *
Jag tror många glömmer väldigt fort......

Det var förra regering som sade att sjuksrivningen skall halveras, har ni glömd det?

Man fick inte heller går sjukskrivan hur länge som helst utan dom sjukpensionerade folk istället mot deras vilja. För då hamnade man i en annan statistik.
Rehabilitering fanns inte heller, bara på papper. Jag vet det, för jag hade behövd hjälp.

Enda hjälpen jag fick, var rådet (av en arbetsterapeut) att skaffa mig 2 träklossar som jag kunde sätta under bakre benen på skrivbordet så att det lutar lite.

Sossarna säkte pensioner på 90 talet, skulle bara vara under en kort övergångstid. Är inte återställd än idag. Nu är pensionen sänkt igen, det efter det pensionsystemet som förra regeringen införde.

Förra regeringen försämrade vården steg för steg. Och privata vårdföretag skulle ju inte finnas. Men vad gör dom själva??????

Man kan inte skylla den nuvarande regeringen för allt. Mycket av det dom gör, är en fortsättning av det gamla

Elisabeth

Men det är faktiskt så att det är denna regering som beslutat om den sk rehabiliteringskedjan utan att först undersöka vad som blir följden. Oavsett vem som från början kommit med förslagen så har beslutet tagits av alliansen. De är ansvariga för vad som sker just nu idag i Sverige, Oavsett vilka fel förra regeringen gjorde.
Att förra regeringens sjukpolitik var bristfällig och på många sätt fel skriver jag under på men det som sker nu är sju resor värre. Det finns en miljon bättre och humanare sätt att lösa problemen som den gamla regeringen lämnat över än detta sätt som regeringen valt. Det ansvaret är deras, ingen annans.
Att dölja en fläck med ett hål har aldrig fungerat särskilt väl och än värre blir det när det är människor det handlar om och inga fläckar.

Jag är helt övertygad om att kritiken skulle varit minst lika massiv om det varit annan regering idag som tagit lika idiotiska beslut.

vitavargen
De röd-grönas manifest för sjukförsäkringar får godkänd av mig, även om jag önskat ännu mera förbättringar.

Den borgerliga Alliansens politik mot de sjukskrivna härstammar från en skev syn på människan som varelse och dess trivselvillkor, för vi mår bättre av att arbeta och vi mår bättre av att vara på en arbetsplats(hänvisar till SAAB-arbetare som intervjuades gråtande i tv de senaste veckorna.) Alliansen varken kan eller vill se på människor som de är, därför kom så många slag mot både arbetslösa och sjukskrivna de senaste åren.

Att lagstifta med tanke på fusk gör saken ännu värre. Alliansen tror att alla fuskar.
Gita
men de säger ju precis samma sak som Alliansen, bara ett annat ordval. Finns väl en och annan som låter sig luras.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 19-01-2010, 18:31) *
men de säger ju precis samma sak som Alliansen, bara ett annat ordval. Finns väl en och annan som låter sig luras.
Gita

Jaså? Nu har jag bara klippt ut ingressen, men det räcker för att motbevisa det du säger.

"Vi vill satsa statliga resurser i en ny rehabiliteringsfond. Vinner vi valet kommer vi direkt att avskaffa stupstocken i sjukförsäkringen efter 550 dagar. Vi är överens om att sjukförsäkringen på sikt ska omfatta fler än i dag och att taket höjs till tio basbelopp. De som utförsäkrats av regeringens regeländringar ska återförsäkras om de behöver det. Individuella prövningar ska göras successivt och vi vill ha avstämningspunkter med tydliggöranden om när individen har rätt att få aktiva insatser – inte tidsgränser som gör att man kastas ut i försäkringslöshet. Redan under 2011 vill vi avskaffa dagens stelbenta prövning efter 180 dagar mot en fiktiv arbetsmarknad, skriver ledarna för S, MP och V."
Gita
CITAT (Anma @ 19-01-2010, 18:37) *
Jaså? Nu har jag bara klippt ut ingressen, men det räcker för att motbevisa det du säger.

"Vi vill satsa statliga resurser i en ny rehabiliteringsfond. Vinner vi valet kommer vi direkt att avskaffa stupstocken i sjukförsäkringen efter 550 dagar. Vi är överens om att sjukförsäkringen på sikt ska omfatta fler än i dag och att taket höjs till tio basbelopp. De som utförsäkrats av regeringens regeländringar ska återförsäkras om de behöver det. Individuella prövningar ska göras successivt och vi vill ha avstämningspunkter med tydliggöranden om när individen har rätt att få aktiva insatser – inte tidsgränser som gör att man kastas ut i försäkringslöshet. Redan under 2011 vill vi avskaffa dagens stelbenta prövning efter 180 dagar mot en fiktiv arbetsmarknad, skriver ledarna för S, MP och V."

Det var ju det jag sa, ordvalet gör att en och annan låter sig luras av avstämmningspunkter och individuell prövning.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 19-01-2010, 18:47) *
Det var ju det jag sa, ordvalet gör att en och annan låter sig luras av avstämmningspunkter och individuell prövning.
Gita

Det är inte ordval när man tar bort ABSOLUTA tidsgränser. Tycker du det så måste du ha något fel på läsförståelsen.
Att man prövar arbetsförmågan har jag absolut inget emot, folk som kan arbeta ska arbeta. I det håller jag fullständigt med Alliansen. Men i dag skickas folk som inte kan arbeta ut i arbetslivet.
Huggorm
Nu orkade jag inte läsa mer än ett par rader, men skrev dom något om hur dom tänkt finansiera kalaset?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 19-01-2010, 18:54) *
Nu orkade jag inte läsa mer än ett par rader, men skrev dom något om hur dom tänkt finansiera kalaset?

Det får du väl ändå läsa dig till själv, din latmask... flirting.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 19-01-2010, 19:58) *
Det får du väl ändå läsa dig till själv, din latmask... flirting.gif

Helst inte, jag är på gott humör och vill inte sabotera detta sällsynta ögonblick med att reta mig på populistiskt valfläsk tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 19-01-2010, 21:19) *
Helst inte, jag är på gott humör och vill inte sabotera detta sällsynta ögonblick med att reta mig på populistiskt valfläsk tongue.gif

Nej, sitt goda humör ska man vara rädd om... tummenupp.gif
Gita
Om de rödgröna vinner kommande val kanske vi alla precis som Lars Ohly(menisken var det visst) kan få omgående hjälp på Sophiahemmet, eller vad tror ni, det gäller ju att leva som man lär.
Inget illa om Sophiahemmet, min arbetsgivare har tecknat en försäkring för mig så att jag får komma dit vid behov.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 20-01-2010, 20:32) *
Om de rödgröna vinner kommande val kanske vi alla precis som Lars Ohly(menisken var det visst) kan få omgående hjälp på Sophiahemmet, eller vad tror ni, det gäller ju att leva som man lär.
Inget illa om Sophiahemmet, min arbetsgivare har tecknat en försäkring för mig så att jag får komma dit vid behov.
Gita

Ja, det kanske regeringen också har för sina anställda och riksdagsledamöter.
Själv har jag också gått på Sophiahemmet när jag jobbade som hyttvärdinna på Silja Line. Min exem på händerna som alla trodde var allergi för tvättmedlet visade sig vara skabb. Böt jobb snabbt efter det, ville inte bädda en enda säng förutom min egen efter den erfarenheten... yääää
Blomstertanten
Ja, de borgerliga har ju verkligen lyckats förkorta sjukskrivningarna !

Med hela 3 timmar !!!! ohmy.gif
(Inspektionen för socialförsäkringen, ISF publicerade en granskning av rehabiliteringskedjan den 13 januari.Där de kommit fram till att sjukskrivningstiden i genomsnitt minskat med 0,35 sjukskrivningsdagar. Vilket motsvarar 3 timmar på jobbet )
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 20-01-2010, 20:53) *
Ja, de borgerliga har ju verkligen lyckats förkorta sjukskrivningarna !

Med hela 3 timmar !!!! ohmy.gif
(Inspektionen för socialförsäkringen, ISF publicerade en granskning av rehabiliteringskedjan den 13 januari.Där de kommit fram till att sjukskrivningstiden i genomsnitt minskat med 0,35 sjukskrivningsdagar. Vilket motsvarar 3 timmar på jobbet )

Du får jämföra med hur situation skulle ha varit idag om sossarna fått fortsätta härja, då lär skillnad vara lite större wink.gif
vitavargen
CITAT (Gita @ 20-01-2010, 20:32) *
Gita

När jag läser citatet, kommer jag fram till att även din arbetsgivare tycker som du att valet vinns av de rödgröna.
*Stintan*
giggle.gif
Gita
CITAT (vitavargen @ 20-01-2010, 22:28) *
När jag läser citatet, kommer jag fram till att även din arbetsgivare tycker som du att valet vinns av de rödgröna.

Ja det jag ville peka på var egentligen våra politikers svårigheter att själva leva som dom lär. Nu Lars Ohly som ju är tväremot alla privata initiativ inom vården när det gäller andra, men tydligen är det helt OK när det gäller honom själv. Ett annat exempel är den där kvinnan som lyckats med bedriften att få sparken som minister två gånger, Freivalds, som ville lagstifta mot att omvandla hyresrätter till bostadsrätter, men själv köpte sin lägenhet snabbt som sjutton innan frågan skulle behandlas.Eller varför inte ta Sahlin som tycker att det är "coolt" att betala skatt men struntar själv i att betala dagisavgifter, p-böter m.m. Just tendensen att vilja begränsa för andra men själv välja gräddfilen är nog det som stör mig mest hos våra politiker.
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 21-01-2010, 06:39) *
Ja det jag ville peka på var egentligen våra politikers svårigheter att själva leva som dom lär. Nu Lars Ohly som ju är tväremot alla privata initiativ inom vården när det gäller andra, men tydligen är det helt OK när det gäller honom själv.

Ett litet påpekande bara.

De flesta av Sofiahemmets mottagningar har vårdavtal med Stockholms Läns Landsting. Vilket innebär att frikort och enhetlig patientavgift gäller.

Mao; Det är fritt fram för vem som helst att välja Sofiahemmet. Vårdcentralernas husläkare kan remittera sina patienter dit, lika gärna som till Södersjukhuset, Karolinska eller annan vårdinrättning.

Sofiahemmets ställning som "privat sjukhus för bättre bemedlade" är inte längre lika självklar. De flesta betraktar det som vilket sjukhus som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon