cirre
Vad använder ni för jord till kryddväxter, jag har tänkt odla inomhus och på balkongen i krukor...
Driver ni upp och skolar om? Kryddväxter behöver väl mindre näring än grönsaker?
Kan man så dom direkt i en stor kruka?
Jag ska odla basilika, citronmeliss, timjan, oregano och kanske gräslök...
Tacksam för alla tips=)
Alexander-VG-zon3
till Basilika, citronmeliss, gräslök kan du ha vanlig planteringsjord eller krukväxtjord. dessa vill ha mer näring än timjan och oregano.

timjan och oregano vill ha mer lucker jord, så där kan du blanda upp jorden med leca eller grus, grovsand eller nåt annat som luckrar upp mer.
cirre
Ok, så basilika, citronmeliss och gräslök kan jag så direkt i kruka då alltså, i vanlig blomjord...
Men oregano och timjan då, ska jag skola om dom eller nåt?
Alexander-VG-zon3
alla sår du i såjord (eller den jord de behöver vid sådd) därefter när dom blivit utvecklade och behöver skolas om så planterar du dom i den jorden dom trivs i/ska ha. det jag skrev gäller för redan ''klara'' plantor.

jag sår inte direkt i stora krukor utan krukar upp dom. en del kryddor behöver ej heller så stora krukor.

och de flesta om du inte vill så finns att köpa.
cirre
ok, brukar du gödselvattna kryddorna?
Eva i Höga
Efter en tid behöver de gödselvattnas, näringen tar slut i planteringsjorden ganska fort.
Alexander-VG-zon3
det beror ju också på vilka kryddor det handlar om ''medelhavskryddor'' som timjan, rosmarin, lager, lavendel, salvia m.f får oftast bättre doft och smak desto mindre näring och ''sämre'' dom har det och desto mer sol och värme dom har. dessa ger jag inte så mycket näring bara vatten när det behövs.

basilika, citronmeliss, mynta, gräslök, persilja m.m. ger jag näring och vatten regelbundet. ca 4v omplantering kan man ge näring. exempel mynta och basilika mår dåligt om dom är utan vatten under en längre tid men exempelvis en rosmarin och timjan tål att vara utan vatten ganska länge.
cirre
Ok, nu är jag lite klokare, tackar!!
Bassam
Hej

Kryddor blir glada om du ger dom Koskit under våren . Obs Du kan använda plantering jord eller du kan använda plantering jord som blandad med Leca eller grus Men grus på storlek mellan ( 4mm till 6mm ) .

H:Bassam
Queens
Hej,
Som skrivet innan tänk på att basilikan vill ha mkt vatten! Så man får ha ett öga på den. För övrigt älskar alla kryddor solen och värmen. smile.gif Som redan skrivet är sand bra att blanda i jorden. Då kryddor som så många andra växter vill ha bra dränering... alltså inte kväva rötterna med vatten. Lycka till!
Ps. Som jag har skrivit i andra trådar är hästgödsel lite trevligare än koskit, då det inte luktar lika mkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon