Hej ska flytta till hus och äntligen ska jag få min kompost. Men när man köper hus så är inte plånboken så stor. Måste göra en billig isolerad kompost. Tänkte köpa cellplast men sedan kom jag på att jag kan få tag på halm borde det inte gå att lägga i väggarna på komposten? Hade tänkt mig 10cm eftersom jag tänkte bygga hela komposten i pallar. Det som oroar mig är att det kan bli fuktigt när snön lägger sig runt komposten vill inte att den ska börja ruttna inne från. Kan man lägga halmen i tunna påsar och sedan trycka ner den som isolering?
Snälla vad tror ni? Bygget måste börja snart.
/Karin
Det är klart att halm isolerar mkt bra, men det är förstås också så att halm förmultnar så småningom av fukt och mikroorganismer, att isolera halmen med plast kan vara en tillfällig lösning, men tror du inte att fukt ändå letar sig in och att förmultningsprocesser sätter igång? Det är ju ändå ett organiskt material.
Å andra sidan måste väl inte alla lösningar vara för resten av livet, halm är ju enkelt och billigt, du kanske kan göra om isoleringen vartannat/tredje år?
Hej
Det funkar bra med den här blandning ( 1 del lera, 3 delar sand, 1 del koskit, + halmhack och vitmossa ) , de finns flera hus i världen som bygdde på den här blandning .
Obs gammla Damascus hus bygdde Av ( Lera + halm ) , de funkar bra för isolera.
H : Bassam
Kanske du kan förbereda komposten för att lägga in frigolit när plånboken medger och under tiden lägga halm emellan?
Frigolit brukar man kunna komma över annars, kolla med din bekantskapskrets om de inte har något som ligger och skräpar från inköp av tv eller liknande. De blir väl glada om de slipper en tripp till återvinningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.