Jennythemenace
Jag köpte en amazonlilja i februari och allt gick bra men nu är det ju vinter. Vi har ofta ganska varmt inne, runt 21-22... Några tips om hur man vinterförvarar honom som bäst, han är min lilla bäbis och jag vill ha honom i många år framöver...
Mycket tacksam för svar. wub.gif
m-l södra halland
Har själv läst på internet detta är hämtat från holmsunds blommor och svar från elena på någon frågesida
Amazonlilja
Eucharis grandiflora
Placeras ljust men skyddas mot direkt sol. Doftande

Rumstemperatur, 22-23 grader

Lätt fuktig jord

Gödning ca varannan vecka under blomningen

Kan blomma 2 ggr/år. Efter blomningen något lägre period och mindre vatten

Har en Amazonlilja i kruka . Vad skall jag göra med den när blommorna har vissnat ner.

Den blommar nu med två höga stänglar med vita klockor som doftar på kvällen. Har den för närvarande inomhus.

Är lycklig ägare till ett "blomsterrum" som håller c:a 2 grader + på vintern, trädgård och inglasad terrass.Men kan inte hitta någon trädgårdsbok om denna växt. Hjälp, var gör jag av den.

Hls.Lena

Hej,
Amazonlilja/Eucharis grandiflora=Urceolina grandiflora/ kan blomma två gånger om året. Efter blomningen ska Amazonliljan ha en viloperiod. Du måste vattna den mindre och hålla något lägre temperatur.

Amazonliljor är mycket känsliga för vatten och ruttnar lätt om det blir för mycket vatten.

Kanske, din växt har blivit för gammal? Prova att dela den. Skilj av rotdelar med friska blad och tillväxtpunkt. Bästa tiden att göra detta - är nu. Plantera om en gång vart 3-4 år.

Temperatur måste vara ca 22 -23 C. Duscha den ofta.

Elena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon