Lasse Lucidor
Hej, skall snart beställa rosorna för i år. Skall ha en blandhäck vid ena kanten av en stor perennrabatt.

Den börjar med Stanwell Parpetual som får det litet skuggigt och mer rotkonkurens av ett päronträd. Sedan blir det ljusare, då vill jag ha någon litet mörkare ev gallica.
Sedan kommer 3 stycken Jaques Cartier och sedan vill jag ha något mörkare igen.

Har tänkt mig t ex Duc de Guiche el Gloire De guilan som nog blir fint med Jaques Cartier. Men är de för starkväxande jämfört med Jaques Cartier?
Skall man välja någon av de mer svagväxande rosor i Gallicagruppen eller någon annan rosgrupp.

Unjefär så här ser roslistan för häcken ut nu,,,
(2 st Stanwell Parpetual vid skugga), (1-2 rödviolett ros ?? ) 3 st Jaques Cartier, (1-2 rödviolett ros ??), 2 Trier, 3 Menja och slutligen 3 Baronne Prevost.
Jag är medveten om att Trier och Menja kan bli stora och har placerat dem så de har mer plats.

Fråga 1: Tacksam för tips på era bästa violetta rosor, jag tror inte jag kan tänka mig de allra mörkaste sorterna...
Fråga 2: Tror ni en Mozart har för starka färger för att vara med i häcken, den är ju så häftig.

. , tacksam för tips /LASSE
Kajsa
Om rosorna Duc de Guiche och Gloire de gulian titta på Help me find, rosor för lite bilder, måtten blir man inte klok på ? Duc de Guiche finns med i Allt Om Trädgårds / Roslista där kan du läsa lite om den.

Vad jag förstår blir din bland häck från 1.5 - 2.5 m hög, Trier blir här 2 - 3 m, jag snurrar visserligen in min vintertid men den har mycket växtkraft, se bilder i mitt album/Moscata rosor. Gallica rosorna är fantastiskt vackra men blommar 2 - 3 veckor, men du väljer dina favoriter.
Några förslag från mig

Wild Edric

Wild Edric, Austin rugosa ca 1.50 hög eller lite till, himmelsk doft, frisk, tät passar i en häck, zon 4 - 5
Blommar till hösten. Finns många bilder i album/Austinrosor.

Mozart

Mozart i oktober
Mozart skulle passa fint, lite taggar, doftar, alltid frisk, rosa/vit. Blommar alltid, ca 1.5 - 2 m

Hansa, rugosa med stark doft, blir 2 m men går att ha lägre, blommar till hösten, alltid frisk, passar i en häck.

Great Western, Bourbonros, kan beskäras till en friväxande häck, ev för stor 2 - 3 m. Blommar en månad.
Ganska ny hos mig så jag har inte sett så mycket växtkraft ännu. Leta fler bilder/text i Roslistan om den.
octachoron
Stanwell Parpetual har fantastiskt fina blommor.
Dock har den ett ganska vekt växtsätt, så den kommer förmodligen att breda ut sig ganska rejält om man inte stödjer/binder upp den. Det är något som man får tänka på vid planeringen av häcken, jag lade till några decimeter för att få den att passa in i resten av roshäcken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon