ingerralph
Har köpt några fröpåsar på Teneriffa, mest av nyfikenhet. Är det någon som har erfarenhet av detta.Kan man förvänta sig att dom gror?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ingen skillnad på om du köper frön på teneriffa eller i sverige, det som spelar roll är vad det är för växtslag man kan ju behöva behandla frön olika för att få dem att gro, vissa ska slipas, blötläggas, en del ska täckas med jord andra inte.
imjoh
Köpte basilikafrön på Kreta 2004, de grodde hur bra som helst i våras.
Motti
Finns det inte en risk att man tar med sig sjukdomar till svensk fauna när man tar in frön från dom länderna ?vet att australien är väldigt stränga med vad som får tas in där.Bara lite nyfiken på hur reglerna är här ?Vet att man kan stråla frön och eliminera sjukdomsrisker.
Eva 33c
Det är sällsynt med sjuldomar som följer med frön tror jag, när det gäller levande växter och framförallt jord kan det vara värre. Kanarieöarna (Teneriffa) ingår i EU, och reglerna för att frakta växter, sticklingar och frön över EUs gränser är ganska generösa. Jag läste dem nyligen på jordbruksverkets sida. Jag tror inte det fanns några begränsningar när det gällde frön, vissa växter behövde växtpass eller nåt sånt. Intressant läsning. Andra länder kan ha andra regler.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är fritt att köpa fröer inom EU + det är få sjukdomar som följer med frön, vill man gardera sig undviker man familjen potatis (ex. tobak, spikklubba, tomat, paprika etc.) för där finns det några sjukdomar som kan följa med fröet ex. virus men risken är ju väldigt liten ofta är det ju samma fröodlare som säljer i Europa. Det är ju inte så att vi i sverige odlar våra egna fröer utan de köps upp från fröhandlare som säljer till många andra länder så fröerna som man köper på Tenerriffa kan ju komma från samma fröhandlare som ex. Impecta shoppar ifrån.
Bassam
Hej
Det är bättre att köper frö från samma landet som man lever i , på grund att affär i landet , de vet vilka frö som passar landet på den här sätt man ska spara pengar och tid .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon