Lilla hjärtat
20-01-2010, 09:23
Jag brukar gräva ner aska från braskaminen i trädgårdslandet. Men nu säger en arbetskamrat att man inte ska gräva ner aska där det växer grönsaker. Någon som vet vad som gäller?
Ha en bra dag!
//Linda
Det jag har hört är att man inte skall använda för stora mängder för att det sänker pH:t för mycket.
Efter litet googlande så får jag fram samma sak som du. Aska skall inte användas till grönsaker och inte på samma ställe flera år i rad. Men jag hittar tyvärr ingen motivering till det.
Vissa grönsaker vill ha aska, t.ex knölfänkål.
skogstroll
20-01-2010, 10:23
jag får mycket aska över, i somras spred jag lite aska över grönsaker mot ohyra.
Anemone nebulosa
20-01-2010, 10:46
Har också för mig att man ska vara försiktig med aska när det gäller grönsaker, men att man får läsa vad som gäller för respektive grönsak. Har för mig att det dock är bra att ge aska till bärbuskar och fruktträd, men jag kan kolla upp det i någon/några av de böcker jag har som det stod ganska mkt om det.
Eva i Höga
20-01-2010, 10:49
Till bärbuskar vet jag att man kan använda aska men som övriga säger ska man vara försiktig i grönsakslandet.
skogstroll
20-01-2010, 10:51
ja det är nog inte bara att vräka ut.... synd bara när man har hinkvis att bara slänga det
Lilla hjärtat
20-01-2010, 11:14
Tack för alla svar. Det vore intressant att veta varför. Det där med aska mot ohyra var spännande. Hur fungerar det? Och vilken ohyra?
//Linda
Gunilla T
20-01-2010, 12:59
Aska höjer Ph värdet Nauti !
Man bör öht vara försiktig med askan, en näve per kvm är lagom.
Aska + vatten blir lut som är starkt frätande.
Visst kan man använda lite aska om man av någon anledning vill höja Ph värdet men som sagt försiktigt så man inte skadar växter eller markliv.
CITAT (Gunilla T @ 20-01-2010, 12:59)

Jaha, hoppsan

Hade fått för mig att det var tvärtom.
CITAT (Gunilla T @ 20-01-2010, 12:59)

Man bör öht vara försiktig med askan, en näve per kvm är lagom.
Aska + vatten blir lut som är starkt frätande.
Visst kan man använda lite aska om man av någon anledning vill höja Ph värdet men som sagt försiktigt så man inte skadar växter eller markliv.
Helt rätt, aska höjer pH.
Så höga doser av aska blir som Gunilla skrev starkt basiskt när det löses i vatten, och det kan därför fungera avskräckande eller dödande på vissa ohyra (t.ex. sniglar) att lägga aska runt vissa skyddsvärda växter.
Ett par exempel från labbet på jobbet (även om jag kanske inte minns siffrorna helt rätt just nu):
Om du tar vanligt kranvatten så är det relativt neutralt. pH ligger då i närheten av sju (beroende på hur hårt vatten du har där du bor). Om du blandar i lite aska och skakar en stund så att det får laka i vattnet så hamnar pH på runt 12-13 ungefär. Om du istället blandar i Kalk eller cement kan pH hamna uppåt 13-14.
Aska innehåller ju också väldigt mycket näringsämnen, särskilt kalium, vilket är underbart bra. Dock är det ju viktigt att inte överdosera näringstillförseln. Många växter (och även mikroorganismer) mår inte bra av för höga doser. Dessutom kan mycket av näringsämnena lakas/spolas bort från jorden vid regn om man överdoserar vid fel tid i odlingssässongen.
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2010, 17:13
Ifall man ska sätta potatis bör man undvika att lägga dit aska det kan förvärra skorvangrepp.
Lilla hjärtat
25-01-2010, 19:41
Tack för alla svar.
Är fortfarande lite fundersam till varför man ska vara försiktig med aska - jag har ju sett det ni har skrivit - men tror ni att det är mindre bra att äta grönsakerna om det har varit aska i landet - aska från rent, icke impregnerat, trä? Fast det kanske är bättre att ta det säkra före det osäkra och helt enkelt köra med vatten från jästa brännässlor

)
Trevlig kväll!
//Linda
Piccante
25-01-2010, 22:33
CITAT (Lilla hjärtat @ 25-01-2010, 19:41)

Tack för alla svar.
Är fortfarande lite fundersam till varför man ska vara försiktig med aska - jag har ju sett det ni har skrivit - men tror ni att det är mindre bra att äta grönsakerna om det har varit aska i landet - aska från rent, icke impregnerat, trä? Fast det kanske är bättre att ta det säkra före det osäkra och helt enkelt köra med vatten från jästa brännässlor

)
Trevlig kväll!
//Linda
Är aska från rent trävirke så bör det väl inte vara farligt.
Aska innehåller fosfor, kalium och kalk och en del andra ämnen men inte kväve. Använd askan till allt utom till växter som inte vill ha kalk. Askan höjer pH-halten... mossa i kräsmattor gillar inte kalk

Använd inte för mycket åt gången och blanda inte med konstgödning samtidigt... om man har massor med aska kan man blanda det i komposten... om man har skogstomt eller har tillstånd från en skogsägare bör man ge askan till skogen... det var därifrån den kom och nu för tiden brinner det för sällan i skogarna...
Så, nu kan alla köpa en kakelugn
Dahla.: Så det är alltså bra att hälla ut på gräsmattan för att få bort mossan?
OK, mossan tycker i så fall inte om det och växer inte så infernaliskt så gräsmattan får utrymme att ta tillbaka. Men gillar GRÄSET aska?
Vad gäller aska i landet så är det väl inte så att det är farligt för oss när vi äter växterna (om man inte uteslutande har eldat målade och impregnerade plankor) utan det är växterna som inte gillar det och hämmas. Så måste det väl ändå vara...
Piccante
26-01-2010, 17:34
CITAT (Peztis @ 26-01-2010, 17:26)

Dahla.: Så det är alltså bra att hälla ut på gräsmattan för att få bort mossan?
OK, mossan tycker i så fall inte om det och växer inte så infernaliskt så gräsmattan får utrymme att ta tillbaka. Men gillar GRÄSET aska?
Vad gäller aska i landet så är det väl inte så att det är farligt för oss när vi äter växterna (om man inte uteslutande har eldat målade och impregnerade plankor) utan det är växterna som inte gillar det och hämmas. Så måste det väl ändå vara...
Jag förstår inte riktigt hur växter hämnas? Växter är ganska bra på att ta upp ämnen ur marken inkl giftiga ämnen men när träet förbränns så avgår en del gift som gas så det är bara mineraler kvar i askan.
Gunilla T
26-01-2010, 17:45
När man sätter ut aska så höjs pH värdet och en del mossa ogillar det men långt ifrån alla sorter. Det finns mossor som gillar kalk.
Växter eller grönsaker blir inte giftiga av askan men man bör vara försiktig.
Mycket aska höjer pH värdet så mycket att inga växter kan växa i jorden öht. Aska och vatten bildar lut och lut är starkt frätande, inget som man vill ha i rabatterna.
Skall man sätt ut aska är det bra om man vet varför...t.ex. att man konstaterat ett för lågt pH värde i jorden eller brister, t.ex fosforbrist (vilket vi sällan har) för de växter man tänkt odla.
Aska får aldrig användas på surjordsväxter.
Grönberg
26-01-2010, 21:38
Man kan göra tvättmedel av aska, helst lövträdsaska
Ta en hink och fyll den med vatten till 2/3.
Häll på ca två liter aska.
Låt det stå omkring ett dygn. Askan har då sjunkit till botten och kolrester flyter på ytan.
Häll över vätskan i ett annat kärl, det blir asklut.
Luten silas för att få bort eventuella kolrester.
Tvättmedlet är nu färdigt att använda. Det går utmärkt att använda i tvättmaskin, för tvätt av bomull och lin. Det brukar vara lagom att dosera 1/2 liter asklut till en normal smutsig tvätt.
Kanske inte direkt svar till trådskaparen men rätt kul.................
Hej
Det är bra att om man använder aska när jord har låg PH , annars det ska ändra materil strukter i jorden och
+3 +2
växter kan inte suga dom , tillexempel ( FE +3 ändrad till FE ).
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.