Full version: Blåbär i pallkrage
ingerralph
Ang.tidigare fråga om blåbär i pallkrage undrar jag om det finns växter (grönsaker) som inte passar att stå med blåbär. Tänkte ha en amris i mitten och annat runtikring confused.gif
KURT
Blåbär vill ju ha sur jord och det passar ju få grönsaker. Men om du lägger ett tunt lager med "vanlig" jord ovanpå, så kan du odla sallad eller andra grönsaker med ytligt rotsystem.
Jan Lindgren
Hej!
Sätt amerikanska tranbär, hjortron och lingon runt blåbärsbusken.
MVH
Jan Lindgren
GunvorA
Hej Jan - och Kurt,
jag har inget svar. däremot en fråga:
var kan jag köpa tranbärsplantor numera? Vi köpte till min kusin på Ekerö för några år sedan, men här i trakterna kring Karlskoga har jag inte sett några erbjudanden. Vet du, Jan, om tranbär trivs i en solig slänt?

Bästa hälsningar
Gunvor
Jan Lindgren
Hej!
Jag håller på och testar en massa olika sorter av amerikanska tranbär. De vill gärna ha det soligt men får inte torka ut så därför kan en slänt vara problematisk. Jag har satt en del i mitt surjordsstenparti och det tycks fungera men då har jag ren torv och gott om vattten ifall det blir en torrsommar. Har din kusin kvar sina tranbär så be honom/henne att skicka några revor. De rotar sig mycket lätt.
MVH
Jan Lindgren
salikons
Jag har åkerbär som underplantering till mina blåbär i pallkragarna, det fungerar fin fint
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon