|
Simplicity
20-01-2010, 14:16
Hejsan! Jag är alldeles splitterny här, och av endast en orsak - jag har funderingar över om det odlas krukväxter som jag kan få att överleva en längre tid.
Mina pelargoner och benjaminfikusar klarar sig ofta om jag sköter om, göder och planterar om dem som jag ska. De kan bli många år.
Men när det kommer till t ex hibiskusar, rumslönn osv fungerar det inte alls. Jag vill ju ha växter som växer sig stora och friska och som jag kan leva med i många år.
Minns min farmors krukväxter som fanns kvar år efter år. Skillnaden borde vara att de växterna som hon hade nog inte hade exponerats för en massa skräp som konstgödning och sånt.
De flesta krukväxter man köper i handeln idag verkar liksom ha en inbyggd sistaförbrukningsdag. De dör efter ett tag. Oavsett hur väl man tar hand om dem. De där gröna fingrarna jag trodde att jag hade funkar liksom inte på dessa.
Är det handeln som vill att det ska vara så? Då får de ju sälja så mycket mer?
Har läst tidigare här om retarderingsmedel. Är det det som ställer till det?
Och vore det inte en idé att odla ekologiskt? Jag kan tänka mig att betala mer ifall jag vet att växten har en chans att klara sig längre....
Jag tror tyvärr att dagens innomhusmilj är skuld till mycket av det du beskriver. Förr hade man inte samma torra varma luft i husen, man behöver inte tillbaka så många år för att det skulle vara dragiare, fuktigare och svalar inomhus. Om vi ser till fakta är ju luftfuktigheten inomhus under vintern oftast under eller mycket under 25%, temperaturen ligger på runt 20 grader och ljuset är dåligt - hur många växter klarar egentligen detta "bra"? Jag vet inte mycket om maipulation med växter, visst vinner handeln på att växter dör och man köper nya, men jag tror mer att det är såatt växterna dör för att de inte trivs i vårt inomhusklimat. Kanske har man mer exotiska och udda växter idag, medan man förr hade färre krukväxter men som var tåligare? Jag vet att myrten var vanlig förr, och kunde triva mycket bra - men jag har nästan lyckats ta död på min genom det jag skrev ovan - för torr luft, för lite ljus och för varmt. Nu står den i tvättstugan (fuktigaste rummet), svalt (12-16 grader och under extraljus och gissa om den skjuter nya skott!!! Jag har personligen inte mycket slit och slängväxter, jag tycker som du att växter ska man ha länge  De flesta växterna i mina fönster är orkidér, jag vet med säkerhet att ajg haft en sedan jag flyttade till studentrum och det var 10 år sedan  så den har jag haft länge. De flesta andra orkidér har jag också haft i flera år, köper inte nya så ofta och det dör inte så många. Har dock skaffat mig några nya växter efter att vi flyttade till hus och fick fler fönster, men alla är köpta med tanke på att vara länge och hittills ser det ut som de iaf är hyfsat tåliga - de frodas fortfarande efter 6 mån, utom en kalla som inte trivdes med att stå nära braskaminen, men den lever iaf och det ser ut som det kommer nya skott. MEN jag vill poängtera att jag lägger ner en del jobb på att de ska må bra, orkidérna bär jag in i duschen varje vecka och duschar, och samtidigt bruakr jag duscha över alla andra växter också. Jag ger näring och försöker tillgodose ljusbehov genom att placera i olika fönster..... Edit, de växter du nämner som ahr svårt att klara sig är troligen känliga för luftfuktighet och temperatur, ju tjockare blad (som fikusar) ju bättre klarar de sig troligen...
Eva i Höga
20-01-2010, 15:12
Tror också att det beror på dagens inomhusklimat att vi inte lyckas med växterna så som mormor gjorde. Själv har jag några som har ett antal år på nacken - paraplyaralia, orkideér, prästhavre och pelargoner.
Alexander-VG-zon3
20-01-2010, 16:26
annars så kan du ju så egna växter avokado, citrusar, dadelpalm, mango, passiflora, trädtomat m.f. hittar man i mataffären. frösådder som från början vänjs vid att vara inne blir oftast tåligare. samtliga växter jag skrev upp nu är lätta att fröså och tål att vara inne åretrunt, dock så trivs dadelpalm, passiflora, en del citrusar med svalvintervila speciellt som äldre plantor, men överlever att vara inne också. med tiden blir dom stora och fina (en del blir stora på korttid).
annars så finns det ju faktiskt massor av krukväxter man kan köpa som blir långvariga det gäller b ara att hitta rätt plantor
sansevieria, yucca, kaktusar, aloe, crassula, flasklilja, flaskfot, haworthia är några lättskötta suckulenter som tål torrluft bra och klarar av att vara inne åretrunt.
sedan finns det ju andra som prickblad, ampellilja, silverkalla, kentiapalm, findadelpalm, bergspalm, dracena, plectranthus, jakaranda, monstera, skruvpalm, philodendron, cissus, tradescantia, rosengeranium, oxalis, flamingoblomma, mönjelilja m.f. dessa är ju ganska lätta att sköta om och blir med tiden gamla, och tål att vara inne (om man nu inte har ett extremt klimat inne).
skogstroll
20-01-2010, 16:26
ja, t.ex. myrten är ett bra exempel tycker jag på växter som inte funkar i moderna hem. Det blir för varmt och torrt. Tror de vill stå svalt och ha fuktigt och gott. Jag kör på orkidéer, kallor, porslinsblomma mm. Ibland blir det sorter som inte trivs men då kanske jag inte förlorat så mycket pengar. Har alldeles för många element...
Jag köper ytterst sällan nya gröna växter. När de blir för stora tar jag skott eller annars får det bli golvväxter av dem. Otroligt tacksamma gröna växter enligt mig: - pinnlilja (till vänster på bilden längst ner + ett skott från den med bara 2 pinnar i mitten på rumsfönstret) - svärmors tunga (längst till höger, bild 2) - paradisblomster (till vänster om fönsterlampan, bild 2. Det finns många roliga varianter av den) - narrfikus ( mittersta växten i zinkkrukan, bild 1) - howarthia fasciata (de två andra växterna i zinkkrukan, bild 1) - lyktranka - kantdracena ( till höger om fönsterljusstaken, bild 2. Ett nysatt skott från en gammal, stor dracena) - garderobsblomma - fönsterfikus ( till vänster om ljusstaken, bild 2) - yukkapalm ( i mitten av rumsfönstret, bild 2) - alla slags kaktusar ( till höger bild 1, tror det är jordgubbskaktus) [attachment=46415:julblomm...arrfikus.JPG][attachment=46416:julblomm...sf_nster. JPG] [attachment=46417:soluppg_...rminskad.JPG] Golvväxten på bild 2 vet jag ej vad den heter men är mycket enkel att sköta. Den på bilden är 6 år gammal och på den tiden har jag bara planterat om den en gång. Kanske någon här vet vad den heter.
Välkommen hit förresten Simplicity och lycka till med dina växter
Simplicity
20-01-2010, 22:31
Tack snälla ni för alla goda råd! KRT och Eva i Höga - Det är säkert så att jag har ett annat inomhusklimat än vad min farmor hade. Men jag har trots det inte mer än ca 19 grader inne vintertid -bor i dragigt gammalt hus på landet. Flaxss - Jag har varit inne på att så egna växter. Du har en poäng med att de redan från början vänjts vid inomhusklimatet. Kan tänka mig att flytten från växthuset där de växt upp gör att de stressas. Jag har en liten apelsinplanta som jag nyss planterat i större kruka. Tror att jag ska satsa på den och ge den lite extra omtanke framöver. Skogstroll - Kallor och porslinsblommor har jag faktiskt klarat... ett tag... Orkidéer är det sämre med. Jag tror att jag sköter om dem för mycket. Har inte kommit på hur ofta de behöver vatten riktigt så de försvinner ganska snabbt, tyvärr... Zizzi - Jättebra råd och fina bilder! Jag kommer att titta speciellt efter dessa nästa gång jag kommer till handelsträdgården. Jag tror, som sagt, på att skola in växterna här hemma redan som små, därför lade jag in en annons under "köpes" tidigare i kväll, med sticklingar/skott/plantor som jag tror att jag kommer att klara av att driva upp. Jag kan tänka mig att köpa, hibiskussticklingar, Apostlalilja, Elefantöra, Blomsterlönn, High Chaparall, Vitrandig Ampellilja, Streptocarpus,Bladkaktus, Svärmors Tunga, Hjärtan på tråd, Ärtor på tråd, Plättar i luften, Arons skägg och Ödesträd. Det här är sorter jag tidigare klarat av att hålla vid liv en längre tid. Kanske funkar för mig igen!
Hej!
Många växter är nog att betrakta som engångsväxter - tyvärr är det nog många kunder som oxå föredrar engångs som de kan slänga och byta ut.
Håller med dej om att långvariga växter är trevligare. Benjaminficus har jag en otrolig för måga att hålla liv i, Mycket vatten och gott om ljus så blir de hur gamla o stora som helst.
Jag såg att någon förslog pinnlilja - vill bara varna för en sak - Köp inga "ensamstående" pinnar. De äe en slags lurendrejeri och verkligen att brtrakta som engångsväxt. Vill du ha pinnlija (sansevieria cylindrica) så köp en med flera blad på varje stjälk - de är riktiga plantor. De som ibland kallas spaghetti kan inte växa - de kan bara få små ynkliga sidoskott, som ser skräpiga ut.
CITAT (Simplicity @ 20-01-2010, 22:31)  Orkidéer är det sämre med. Jag tror att jag sköter om dem för mycket. Har inte kommit på hur ofta de behöver vatten riktigt så de försvinner ganska snabbt, tyvärr... Orkidér är ganska enka att sköta, när man kommit på hur ofta de vill ha vatten  Ett tips, känn på krukorna när du precis har vattnat och känn sedan på dem dagligen - när de blivit mycket lättare är det dags igen. Jag vet att måna fått rådet att vattna sina phalenopsisar med två matskedar vatten åer vecka (eller så, men det är fullkomligt idiotiskt att vattna med så lite uppifrån. Eftersom de växter i väldigt grov kompost rinner vattnet bara rakt igenom. Bästa sättet att vattna orkidér är att antingen dränka ner krukan i en hink vatten (gärna rumstempererat regnvatten) och hålla krukan (inte växten) under vattenytan tills det slutat bubbla om komposten, alternativt att ställa in hela orkidén i duschen/badkaret och duscha med ljummet vatten kanske 5 minuter. Om man duschar är det dock mycket viktigt att man ser till att bladrosetten torkar upp ordentligt, annars kan planatn ruttna. Själv brukar jag duscha alla mina orkidér ca 1 ggn per vecka under vintern, eftersom luften är torr inomhus på vintern och orkidér gillar fuktig luft trivs de jättebra med det...... På sommarne trivs nästan alla orkidér ute, speciellt om man hänger dem i ett träd så de fåt det luftigt, strilat solljus och regn när det regnar. Ofta växer de så det knakar under just sommaren, och eftersom de får temperaturvariationer etc är det utmärkt för att stimulera blomning!!!
Eva Hedström
25-01-2010, 00:22
Sånt jag har haft länge är porslinsblomma av olika sorter och lyktranka (hjärtan på tråd) och dess släktingar Ceropegia. Titta efter dem! Roliga blommor, (som lyktor och fallskärmar.) Leta efter Hoya multiflora, en upprättväxande porslinsblomma! Jättefin. Växer inte iväg med rankor som de andra. Sen har jag en novemberkaktus som jag har sparat och föryngrar då och då. Ursprunget är från morfar som gick bort 1985. Mamma hade den länge, jag fick den 2000. Kan också tipsa om orkideer, köp några utblommade på rea och experimentera med. Jag brukar ofta köpa reaplantor som har blommat över, läser på nätet om de är värda att fortsätta odla. Mina Ceropegior är såna plantor, köpta billigt för att de slutat blomma. Lycka till!
Sen finns det ju alltid sidenblommor också, mina orkideer brukar få ha sidenblommor i krukan tills de börjar blomma igen. Fusk förstås men ganska snyggt!
Selaginella lepidophylla klarar sig tydligen 50 år utan vatten. Kanske kan vara något för dig?
Simplicity
29-01-2010, 20:33
CITAT (Sainty @ 25-01-2010, 07:51)  Selaginella lepidophylla klarar sig tydligen 50 år utan vatten. Kanske kan vara något för dig?  *skrattar* Ooohh...vad är det där för nåt? Ser ut som en lav eller nånting...
Smarterchild
29-01-2010, 21:49
Simplicity
31-01-2010, 12:32
CITAT (KRT @ 21-01-2010, 10:38)  Orkidér är ganska enka att sköta, när man kommit på hur ofta de vill ha vatten  Ett tips, känn på krukorna när du precis har vattnat och känn sedan på dem dagligen - när de blivit mycket lättare är det dags igen. Jag vet att måna fått rådet att vattna sina phalenopsisar med två matskedar vatten åer vecka (eller så, men det är fullkomligt idiotiskt att vattna med så lite uppifrån. Eftersom de växter i väldigt grov kompost rinner vattnet bara rakt igenom. Bästa sättet att vattna orkidér är att antingen dränka ner krukan i en hink vatten (gärna rumstempererat regnvatten) och hålla krukan (inte växten) under vattenytan tills det slutat bubbla om komposten, alternativt att ställa in hela orkidén i duschen/badkaret och duscha med ljummet vatten kanske 5 minuter. Om man duschar är det dock mycket viktigt att man ser till att bladrosetten torkar upp ordentligt, annars kan planatn ruttna. Själv brukar jag duscha alla mina orkidér ca 1 ggn per vecka under vintern, eftersom luften är torr inomhus på vintern och orkidér gillar fuktig luft trivs de jättebra med det...... På sommarne trivs nästan alla orkidér ute, speciellt om man hänger dem i ett träd så de fåt det luftigt, strilat solljus och regn när det regnar. Ofta växer de så det knakar under just sommaren, och eftersom de får temperaturvariationer etc är det utmärkt för att stimulera blomning!!! Köpte faktiskt en Phalenopsis när jag var till handelsträdgårn i veckan. Fick den för halva priset eftersom den var i vila. Trots det har den massor med vackra blommor kvar. Har den på köksbänken nu å tänkte vattna den för den här veckan... Kan man använda bara det vanliga kranvattnet eller ska jag ha kalkfritt? Jag har iofs rätt mjukt vatten direkt i kranen, men brukar spara kondensvattnet från torktumlaren som borde vara garanterat kalkfritt för att vattna typ Azaleor och Kamelior med då jag har såna...
skånepåg
31-01-2010, 13:15
Som en annan sa Porslinsblomma/Hoya de kan man ha många år och är tåliga ^^
CITAT (Simplicity @ 20-01-2010, 14:16)  Men när det kommer till t ex hibiskusar, rumslönn osv fungerar det inte alls. Jag vill ju ha växter som växer sig stora och friska och som jag kan leva med i många år. Jag skulle tänka mig att tipsa om hibiskusar, eftersom de kan leva länge, växa sig riktigt stora och blomma hur länge som helst. Blommande krukodlade Hibiskusar i handeln är dock ett bra exempel på växter som säljs "med retarderingsmedel". Egentligen är hibiskusar lättskötta i inomusklimat då de gillar värme och tål lite torr luft. Vill du ha en "bättre" hibiskus kan du tiga skott från någon istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|