kullerbytta
10-12-2003, 10:23
Hej.
Kan någon ger mig ett tips på vad för slags häck jag ska välja. Gärna något som inte kostar hutlöst mycket. Häcken blir ca 80 m och skall vara relativt snabbväxande, vindskyddande häck runt ridbana i zon 1. Lerjord klass 1 kan tilläggas.
Mvh Kullerbytta
Susanne i Linköping
12-12-2003, 13:34
Pil, kanske? Inte för att jag egentligen är rätt person att svara, men du kan ju ta reda på mer. Pil är billigt (om man skaffar färska pinnar och sticker ner i marken), kan IOFS bli lite väl höga och även skjuta rotskott, men höjden kan man ju fixa genom att såga ner rubbet ibland, på ett år blir de nya skotten 1-2 meter höga. Rotskott på ridbanan är knappast något problem om banan används regelbundet.
Kan man "få tag i skott" så kan man ju ta skott från de flesta vedartade växter. Jag tycker att hagtorn blir mycket fin när den är friväxande. Det brukar vara en bra idé att se vad kommunerna använder för växter i sina grönområden. De brukar använda buskar/träd som blir "halvhöga", då passar hagtorn bra (men den växer ju inte så himla fort).
Pil blir nog billigast eftersom den är lätt att föröka, tål lerjord och kan dessutom hamlas från början så att de håller låg höjd. Har den god näring som lerjord är och om ridbanan används behöver nog inte rotskotten bli
värre än vid åkrar i zon 1 där bönder använder den som vindskydd.
Oxel är annars ett vindtåligt lägre träd som ofta används som vindskydd, både som kronträd och häck. Hagtorn är också ett tåligt, lägre träd som ofta används till häck, men ger inte lika mycket lä.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.