tantGröön
20-01-2010, 21:16
Hej
Är det nån som gjort tofu själv?
Jag fick för mig igårkväll att jag skulle prova men det verkar ju sjukt komplicerat?
Nån som har erfarenhet? Är det värt det att göra det själv?
Tycker hemlagat är bäst men detta avskräckte mig lite.
Jag har också tittat litet på det men det verkar för krångligt för mig

Det vore kul att testa någon gång men jag har inte tagit tag i det alls. Du får gärna berätta hur det gick om du testar.
Åsa, mälardalen zon 2
20-01-2010, 21:32
Jag har gjort egen tofu en gång och så komplicerat var det inte, det tog dock ganska lång tid och det blev ju inte så mycket. Jag använde citron för att få massan att ysta sig och det funkade utmärkt
tantGröön
21-01-2010, 19:55
Kanske borde jag ge det ett försök. kändes krångligt, blötlägga bönor, mixa dem, koka, sila, ysta.
Men med tanke på hur mycket tofu jag slukar så är det nog en ide att börja kolla på hemmagjord.
Blir det markant billigare?
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2010, 20:20
Om det blir billigare beror ju på vart man köper tofun, i många vanliga matbutiker kan det vara jättedyrt medans det i en del asiatiska butiker kan vara ganska billigt. Så har man bara tillgång till vanliga matbutiken med dyr tofu är det nog billigare men inte ifall man har en asiatisk butik med billig tofu i närheten
tantGröön
21-01-2010, 20:45
Ok, tror jag ska vallfärda till asiatbutiken i helgen då. Jag brukar köpa tofun i mataffären o ja, det är ju inte billigt direkt.
Åsa - är du vego? Har du något favorittofu-recept?
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2010, 20:51
Jag är inte vego, jag är allätare men jag gillar att testa det mesta. Har inte något jättebra tofurecept, när jag testade att göra tofu var det för att det var något recept jag ville testa där det skulle vara tofu och jag ville inte åka iväg till en affär, och jag hade sojabönor hemma (+en vegetarisk bok jag ärvt av morfar där det finns beskrivning med text och bilder på hur man gör egen tofu).
lorentz
23-01-2010, 11:45
Jag googlade på "göra egen tofu" och fick fram ett mycket pedagogiskt recept.
http://absolutbeginner.wordpress.com/2009/03/18/tofu-power/
tantGröön
23-01-2010, 11:57
Tack det var ett fint recept. Men jag måste erkänna att jag tycker fortfarande det ser komplicerat ut. Jag får ta och testa.
sanakan
23-01-2010, 12:55
Här i stockholm kan man hitta tofu i asiatiska affärer, en stor klump för 20 kronor (mycket mer än i mataffären). Men jag och min sambo köper inte denna tofu, då vi tycker det är viktigt att tofun är ekologisk, som ju Kung Markattas är. (Eftersom sojaböneodlingarna odlas där man hugger ner regnskog. Har fått för mig att Kung Markatta har koll på detta och att deras soja inte är från sådana plantager.)
Men är det rent ekonomiska skäl som avgör så är det billigare i de asiatiska butikerna.
CITAT (sanakan @ 23-01-2010, 12:55)

Här i stockholm kan man hitta tofu i asiatiska affärer, en stor klump för 20 kronor (mycket mer än i mataffären). Men jag och min sambo köper inte denna tofu, då vi tycker det är viktigt att tofun är ekologisk, som ju Kung Markattas är. (Eftersom sojaböneodlingarna odlas där man hugger ner regnskog. Har fått för mig att Kung Markatta har koll på detta och att deras soja inte är från sådana plantager.)
Men är det rent ekonomiska skäl som avgör så är det billigare i de asiatiska butikerna.
Var har du läst att sojabönorna för människors konsumtion odlats på mark från nedhuggen regnskog? Jag har inte läst någonting om det så det vore intressant om du hade litet mer om det. Jag vet att åtminstone Alpro har sojabönor som odlats i Österrike och i Brasilien där de garanterar att det inte någon regnskog huggits ner där de köper in ifrån. Men då är ju deras sojaprodukter såväl ekologiska som KRAV-märkta också. Har du någon koll på de andra vanliga märkena och är det de torra bönorna du syftar på eller färdiga sojaprodukter?
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2010, 14:20
Om man ska se till miljön så är det ju bättre att ex. börja äta mjölkprodukter som är producerade i sverige istället för tofu ALL soja måste ju importeras från länder som ligger ganska långt bort och långa transporter är ju inte bra för miljön. Soja odlas mycket riktigt i Brasilien men USA och Kina är också stora producenter.
Något mycket värre är ju palmoljan där kan man tala skövling av regnskog så undviker man produkter där det står palmolja eller vegetabilisk olja på, gör man nog mera nytta för regnskogen än att stå och välja mellan tofusorter.
tantGröön
23-01-2010, 15:14
Oj nu blev det problematiskt. Jag får visst börja odla mina egna sojabönor om den här ekvationen ska gå ihop.
Tofu är ju så gott!
CITAT (tantGröön @ 23-01-2010, 16:14)

Oj nu blev det problematiskt. Jag får visst börja odla mina egna sojabönor om den här ekvationen ska gå ihop.
Tofu är ju så gott!
Då får det allt bli varmare om det skall fungera. Men förmodligen borde man kunna göra tofu även på andra bönor?
Och det kan man uppenbarligen:
http://swellvegan.wordpress.com/2008/04/12...fu-thai-dinner/
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-01-2010, 14:20)

Om man ska se till miljön så är det ju bättre att ex. börja äta mjölkprodukter som är producerade i sverige istället för tofu ALL soja måste ju importeras från länder som ligger ganska långt bort och långa transporter är ju inte bra för miljön. Soja odlas mycket riktigt i Brasilien men USA och Kina är också stora producenter.
Det är givetvis inte bättre att äta mjölkprodukter eftersom soja då importeras i stora mängder för kött- och animalieindustrin. Soja, ofta GMO-soja importerat från Brasilien odlad under ett mindre sträng reglemente och färre kontroller, på skövlad regnskogsmark dessutom. Menar du att detta skulle vara bättre än att importera ekologisk och KRAV-odlad soja från Österrike för mänsklig konsumtion? Dessutom går det ju åt tio gånger mer föda om vi skall ta vägen genom djuren, 330 000 ton soja importeras varje år till Sverige för djuruppfödningens räkning, mängden importerad för mänsklig konsumtion skulle vara försvinnande liten om man jämförde. Så det stämmer absolut inte att det är bättre ur miljöperspektiv att äta mjölkprodukter.
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2010, 17:35
Det finns ekologiska mjölkprodukter, och kor i ekologisk drift får sällan ekologiska sojabönor eftersom det är för dyrt. (och vanliga sojabönor får ej ges till djur i ekologisk produktion)
Men sedan är det såklart bäst för miljön på många sätt att äta mera vegetariskt, men djur behövs ju även till att hålla naturen öppen + producera gödning till ekologisk odling (ex. skit, blodmjöl, benmjöl)
tantGröön
23-01-2010, 22:09
CITAT (KURT @ 23-01-2010, 15:57)

Då får det allt bli varmare om det skall fungera. Men förmodligen borde man kunna göra tofu även på andra bönor?
Och det kan man uppenbarligen:
http://swellvegan.wordpress.com/2008/04/12...fu-thai-dinner/Men oj vad sännande. Tofu gjort på kikärtsmjöl! Nu bara måste jag prova ju! tack för att du delade med dig av detta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.