Smarterchild
Min skenbart lättskötta rumsazalea har helt plötsligt börjat börjat tappa bladen!

Den har stått på köksbänken sedan början av december och det har varit problemfritt, jag har vattnat en skvätt varannan dag och hällt bort överflödigt vatten från krukan. Men nu har den helt plötsligt börjat se hängig ut och bladen ramlar vid minst berörning. Vad gör jag för fel? sweatingbullets.gif
Gunilla T
Azaleor får inte torka ut..

http://tradgard.ifokus.se/Articles/Read.as...ec-9f28e750e6a1
KRT
Ljus och värme? Upptäckte att azaleor inte trivs om det är för varmt och de trivs absolut inte om de får för lite ljus.... Min såg också fin ut i några veckor sedan trillade alla blade och den gick inte att rädda sad.gif
Alexander-VG-zon3
exakt ! ge den ljus (och då gärna extraljus) får den mycket ljus tål den också rumsvärmen bättre. men går det så är svalare bättre. att dom tappar bladen är antigen att den torkat ut i jorden eller för lite ljus.

dock även om den tappat alla bladen så kan man faktiskt spara den. för stammarna kan leva och då är det bara att vänta tills våren kommer och tills man kan sätta ut den, då så får den nya skott och blad. och de nya skotten och bladen tål också att vara inne bättre nästa vinter än de ''växthus odlade bladen''.

jag fick en planta som var väldigt dålig, tappade blad och allt det där. och jag lyckades få den till att återhämta sig och den övervintrade jag inne och den blommade väldigt vackert varje vinter, tyvärr glömde jag borta att vattna den såpass mycket att grenarna dog förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon