Blomstertanten
Blir så trött på att trådar som från början handlar om en sak helt plötsligt övergår till att handla om något helt annat !
Då är det inte lätt att föra en debatt sleep.gif
Framför allt i alla olika trådar som på något sätt behandlar vargjakten, politik och sjukförsäkring som exempel.
Och inte blir det lättare för att okvädningsord haglar i luften !

Kan vi inte åtminstone försöka hålla oss till saken ? unsure.gif
Att det blir vissa små utvikningar om närliggande ämnen ibland är en sak , men när det helt plötsligt övergår till att bli en tråd som handlar om något helt annat då är det inte lätt att hänga med.
Och att blanda in gamla trådar gör att de som inte läst just de trådarna blir helt förvirrade !!! Speciellt om de inte har ett dugg med ämnet att göra !
hattstugan

tummenupp.gif
*Stintan*
tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Jag tycker också att en del trådar bär iväg alldeles på tok för långt, ibland.
Men då går det ju bra om man undviker dessa trådar helt och hållet... så gör jag... yes.gif
Aqvakul
Håller med dig, Blomstertanten! yes.gif

(hoppas nu att denna tråd kan hålla sig till saken... whist.gif)
Blomstertanten
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-01-2010, 11:09) *
Jag tycker också att en del trådar bär iväg alldeles på tok för långt, ibland.
Men då går det ju bra om man undviker dessa trådar helt och hållet... så gör jag... yes.gif

Jo, det är klart man kan undvika dom,men om det nu är en tråd med en diskussion som intresserar mej ? Det är så tråkigt att känna sig tvungen att lämna ett ämne bara för det.
Och vad blir det då kvar ?
Jag är inte heller ute efter att vi slaviskt måste hålla oss till ämnet exakt ,men ibland barkar det iväg så långt man bara kan komma från ursprungliga ämnet.
Huggorm
En bra metod att få trådarna på rätt spår igen är att skriva ett inlägg som har med ämnet att göra, mitt bland alla andra ovidkommande ämnen. Med lite tur är det någon som hänger på, och sedan kanske diskussionen hamnar på rätt spår igen.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 11:34) *
En bra metod att få trådarna på rätt spår igen är att skriva ett inlägg som har med ämnet att göra, mitt bland alla andra ovidkommande ämnen. Med lite tur är det någon som hänger på, och sedan kanske diskussionen hamnar på rätt spår igen.

Ibland funkar det ! smile.gif
Wilmer
Det är så lustigt att se hur olika det är på olika forum. Skrattade häromdagen när jag var på ett annat forum och läste en tråd - där moderatorn efter två avvikande svar kommenterade vad trådens frågeställning var, håll er till den, inga personangrepp, varsågoda fortsätt. Efter ett par svar till (urspårade) förklarade moderatorn att det här inte fungerade, så tråden låses en stund tills hettan lagt sig.. OMG, andra änden av forumskalan kan man säga, fniss. Ribban ligger VÄLDIGT olika på forum kan man säga.

Har jag spårat ur nu? Jag håller tant, någon utsvävning blir det ju alltid, men hallå... Här är det rätt rörigt.
AndersKbg
Hur långt är ett snöre?

Sorry, kunde inte hålla mig. =)
Myosotis
CITAT (AndersKbg @ 21-01-2010, 12:29) *
Hur långt är ett snöre?

rotfl.gif Och här sitter jag och behärskar mig stenhårt för att inte skriva något om vädret eller så...

Så där som Wilmer beskriver vill i alla fall inte jag ha det. Bäst är väl att, som några skrev, ignorera dem som avviker från ämnet. Men jag stör mig inte särskilt mycket på OT-inlägg och är nog själv skyldig till en del...
Blomstertanten
CITAT (AndersKbg @ 21-01-2010, 12:29) *
Hur långt är ett snöre?

Från ena änden till den andra ! biggrin.gif

Men för att återta tråden ( giggle.gif )
CITAT (Wilmer @ 21-01-2010, 12:25) *
Det är så lustigt att se hur olika det är på olika forum. Skrattade häromdagen när jag var på ett annat forum och läste en tråd - där moderatorn efter två avvikande svar kommenterade vad trådens frågeställning var, håll er till den, inga personangrepp, varsågoda fortsätt. Efter ett par svar till (urspårade) förklarade moderatorn att det här inte fungerade, så tråden låses en stund tills hettan lagt sig.. OMG, andra änden av forumskalan kan man säga, fniss. Ribban ligger VÄLDIGT olika på forum kan man säga.

Har jag spårat ur nu? Jag håller tant, någon utsvävning blir det ju alltid, men hallå... Här är det rätt rörigt.

Jag är definitivt inte ute efter att trådar ska låsas så fort man kommer ifrån ämnet.
Är mer ute efter att var och en försöker tänka efter lite och när man själv vet med sej att man hamnat långt ifrån ämnet själv försöker återföra sina inlägg till det tråden handlade om.
Och att man försöker avstå från elaka kommentarer ( vet med mej att det hänt att jag själv kommit med helt onödiga kommentarer blush.gif Men ber om ursäkt för det ! ) så det inte blir pajkastning.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 12:38) *
rotfl.gif Och här sitter jag och behärskar mig stenhårt för att inte skriva något om vädret eller så...

Så där som Wilmer beskriver vill i alla fall inte jag ha det. Bäst är väl att, som några skrev, ignorera dem som avviker från ämnet. Men jag stör mig inte särskilt mycket på OT-inlägg och är nog själv skyldig till en del...

Jag håller med fast samtidigt tycker jag det beror lite på vad tråden handlar om och att diskussioner leder in på lite annat är ju väldigt naturligt annars skulle det ju avstanna rätt fort. Däremot är det enerverande när någon kapar trådar.
Wilmer
Lagom är bäst...
Snöflinga
CITAT (Blomstertanten @ 21-01-2010, 11:32) *
Jo, det är klart man kan undvika dom,men om det nu är en tråd med en diskussion som intresserar mej ? Det är så tråkigt att känna sig tvungen att lämna ett ämne bara för det.
Och vad blir det då kvar ?
Jag är inte heller ute efter att vi slaviskt måste hålla oss till ämnet exakt ,men ibland barkar det iväg så långt man bara kan komma från ursprungliga ämnet.

Precis tummenupp.gif Tråkigt är det när trådarna kapas för att tjäna inläggarens syfte ... ibland bara för att utveckla den till "bråktråd" angry.gif
lorentz
Kan bara hålla med "Blomstertanten" jag tänker särskilt på en tråd som urartade och blev till förföljelse och namngivning av en enskild forumist.
Motti
Man märker hur lätt det kan vara att tappa tråden ibland whistling.gif men jag försöker att hålla mig till ämnet men jag är heller inte perfeckt.Tråkigt är det när en del inte kan acceptera att man ha rätt att ha olika åsikter att tycka och tänka fritt,vi lever ju i ett fritt land!Såg att ett par trådar spårade ur med påhopp osv då försöker jag hålla mig borta för jag tycker det är obehagligtPersonligen ska jag skärpa mig och hålla mig till ämnet så vidare jag inte får ett hjärnsläpp då och då slap.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon