Full version: Tankstreck
Susanne i Linköping
Hur jag än gör funkar det inte att lägga in tankstreck i texten. Att använda bindestreck känns bara sååå dumt, så jag försöker strukturera med semikolon och annat istället; men typografiskt känns det så fel!!!

åäö går ju att använda, och de har ASCII-kod över 127, så varför mobba tankstrecket?
vickeva
Ursäkta en dum fråga, men vilket är tankestrecket?? jag trodde i min enfald att ett bindestreck blev ett tankestreck när man använde det på ett sådant sätt.. wub.gif
*Felix matte*
Tankestrecket verkar inte finnas i min dator heller. wink.gif
"jag försöker strukturera med semikolon och annat istället; men typografiskt känns det så fel!!!"
Varför det då? Inte måste man väl vara sååå pk när man skriver i ett forum?
Nu är hela jag ett stort ? Förlåt en okunnig. wink.gif
"åäö går ASCII-kod över 127, så varför mobba tankstrecket?"
Näää, nu måste jag nog fråga min dator vad alla dessa bokstäver och siffror betyder, för jag har ingen aaaning. tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 10-12-2003, 23:30)
Nu är hela jag ett stort ? Förlåt en okunnig. wink.gif
"åäö går  ASCII-kod över 127, så varför mobba tankstrecket?"
Näää, nu måste jag nog fråga min dator vad alla dessa bokstäver och siffror betyder, för jag har ingen aaaning. tongue.gif  :lol:  :lol:

Det här klippte jag ur ett inlägg en gång, och sparade:
Å, Ä och Ö-prickar
Dom flesta tangentbord har en specialtangent till vänster om enterknappen med bl.a. två prickar på. Ett tryck på den tangenten och sen ett o ger ö. Likadant med prickarna och a ger ä. Det skall gå att göra ett å också men jag kommer inte på det nu. Shift ger stora bokstäver.

Sen finns alltid möjligheten att använda alt-knappen. Den hålls ner och sen slår man en kod på siffertangenterna till höger.
alt+134 ger å, 132 ger ä, 148 ger ö, 143 ger Å, 142 ger Ä och 153 ger Ö.

Öhhh... f'låt, tror jag är ute och cylkar lite nu... wacko.gif
yla
oooooooooooooooooooooöö¨¨aä testar va fåningt det finns ju redan åäö ju hm hm o tankestreck ______________----------------
ähh jag brukar sätta lite punkter o så där jag vill ha de,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
men så va jag inte så intresserad på svenskatimmarna wub.gif
så de blir som de blir
````´>| |||||||||dom här strecken ser ut so l fast dom e lite längre l|

flåt att jag funderade utan att ha en aning
wub.gif
*Felix matte*
"alt+134 ger å, 132 ger ä, 148 ger ö, 143 ger Å, 142 ger Ä och 153 ger Ö."

??? Varför skall man knacka in en massa koder för att få fram en bokstav,
Jag har Å Ä & Ö i min dator biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Betty
Det där är ju för dem som inte har ett svenskt tangentbord
fattar ni väl !!! laugh.gif laugh.gif tongue.gif
*Felix matte*
Säg mig... Varför skulle jag köpa ett utländskt då för?
Betty
Klart du inte ska köpa ett utlänskt! biggrin.gif Det är ju till för de som bor i andra länder ju!!! tongue.gif där de behöver prickarna för att skriva till oss här på vårat forum t.ex.! Som forum-medlemmen Meduza t.ex.! laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 11-12-2003, 00:47)
Klart du inte ska köpa ett utlänskt! biggrin.gif Det är ju till för de som bor i andra länder ju!!! tongue.gif

OK. laugh.gif
KURT
CITAT (Betty @ 11-12-2003, 00:47)
Klart du inte ska köpa ett utlänskt! biggrin.gif Det är ju till för de som bor i andra länder ju!!! tongue.gif där de behöver prickarna för att skriva till oss här på vårat forum t.ex.! Som forum-medlemmen Meduza t.ex.! laugh.gif

Ett engelskt tangentbord har faktiskt många fördelar, bla behöver man inte trycka på [Shift] eller [Alt Gr] för att nå tecken som tex: / \ [ ] . Det är mycket energibesparande . Men det beror ju på om man oftare skriver / \ [ ] än man skriver å ä ö !
Susanne i Linköping
Nu hoppas jag att ni inte tror att jag vill kritisera er andra för att ni inte använder tankstreck! Inte alls! Alla får göra precis som de vill tycker jag, bindestreck i st f tankstreck, stava rätt eller fel, slarvigt eller noga osv. Det som retar mig lite är ju att jag inte kan göra som jag vill, nämligen använda tankstrecket!!! tongue.gif
Virgo
Förmodar att du menar tankestreck.
Här finns nåt att fördjupa sig i

http://alistapart.com/articles/emen/
*Felix matte*
CITAT (Susanne i Linköping @ 12-12-2003, 16:40)
Nu hoppas jag att ni inte tror att jag vill kritisera er andra för att ni inte använder tankstreck! Inte alls! Alla får göra precis som de vill tycker jag, bindestreck i st f tankstreck, stava rätt eller fel, slarvigt eller noga osv. Det som retar mig lite är ju att jag inte kan göra som jag vill, nämligen använda tankstrecket!!! tongue.gif

Inte jag iaf biggrin.gif
Förstår din frustration men måste samtidigt erkänna att
tankestreck var mig totalt obekant tongue.gif
Betty
På gamla hederliga skrivmaskiner fanns tankestreck...
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 12-12-2003, 22:33)
På gamla hederliga skrivmaskiner fanns tankestreck...

Menar du den manuella som jag fick i present på min fyrtioårsdag
och som sedemera hamnade i soptunnan wink.gif
eller den elektriska som svägerskan fick ta hand när vi skaffat dator laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Överhuvudtaget har jag aldrig någonsin tidigare hört talas om "tankestreck" men säkert fanns de i mina båda gamla exemplar tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
Tror jag menar både manuella och elektriska... Jag är så "ung" att jag aldrig har haft en manuell!!! wink.gif
Tapio
Halaj!

Det finns ett pratminus att hitta i funktionen symbol.
I ett worddokument går man in på insert (vetifan vad det heter på svenska, jag har engelskt windows XP), den 4:de från V av rullgardinsmenyerna längst upp.
Klicka på symbol (vetifan vad det heter på svenska, men kanske heter den... symbol?). Vill minnas att den finns på översta raden där bland alla hieroglyfer.

//T
Virgo
kan det vara detta tecknet — tro?
Betty
Hur gjorde du??? blink.gif
Betty
─ Jag kan bara komma på ett omständigt sätt att göra dessa tankestreck!
Öppnar ett Word-dokument, infogar ett tankestreck och sen kopierar o klistrar in det i skrivrutan. ─ omständigt! Finns det nåt enklare sätt? wacko.gif
Tapio
Halaj!

HA!!!!

Knäckte det!!!

Man gör så här:
Tryck ner (och håll) ner Ctrl och Alt och knacka dit ett numeriskt minus. Tydligen får det inte vara ett bindestreck.

Fassst,... När jag f'söker göra detta direkt i odla.nu så går det inte!
Konstigt, när jag använder Alt + 0176, som ger °, gradsymbolen i temperatur (som finns att välja i symbolfunktionen) så funkar det alldeles utmärkt.

Suck, tillbaka till ruta ett...

//T
Virgo
Ja så lätt går det inte eftersom det inte finns stöd för detta tecken här.

läs min länk nedan — och försök igen.

http://alistapart.com/articles/emen/
och visst Tryck ner (och håll) ner Ctrl och Alt och knacka dit ett numeriskt minus, ger detta tankestreck.
Susanne i Linköping
Testing testing — ha! Men så krångligt... koden sabbas ju när man förhandsgranskar. mad.gif

Ctrl-Alt-numeriskt minus funkar inte alls här, men jag har ju en Mac. Dessutom har jag inget normalt numeriskt tangentbord eftersom jag sitter med en bärbar. Men det spelar mindre roll, jag vet hur jag får fram mina streck om jag vill ha dem. Ska de vara här i Odla måste jag i alla fall koda dem, tydligen. Tack Virgo för länken! smile.gif

När jag skrev i studenttidningen för en massa år sedan var det nån som talade om att det hette minsann inte tankestreck utan tankstreck, därav min stavning. Jag har faktiskt aldrig kollat det i SAOL. wacko.gif
Susanne i Linköping
Jamen vad ÄR det här? Tankestrecket verkar bara funka i den här avdelningen!?! wacko.gif
I alla andra avdelningar får jag bara upp koden i texten när jag förhandsgranskar — däremot blir det ett tankestreck i den redigerbara texten! Alltså precis tvärt emot vad jag vill ha.

Virgo, får du det att funka i någon annan avdelning?
nilla
— Ctrl-Alt-minus funkar inte alls här. Däremot verkar ju HTML koden
&-#-1-5-1-; funka. Ta bort bindestrecken mellan varje tecken, dom var jag tvungen att peta dit för att koden skulle bli läsbar.

Jag har också retat mej på att det inte finns nåt lättillgängligt tankestreck, fast jag måste erkänna att jag nog är för lat för att knacka kod. Använder vanligt minus fast jag vet att det är en styggelse! smile.gif

Gunilla
Susanne i Linköping
Tyvärr. Även den koden funkar bara i den här avdelningen.
Kolla i min tråd i testavdelningen, där syns koden. I alla fall på min dator. sad.gif
Virgo
CITAT (Susanne i Linköping @ 15-12-2003, 20:32)
Jamen vad ÄR det här? Tankestrecket verkar bara funka i den här avdelningen!?! wacko.gif
I alla andra avdelningar får jag bara upp koden i texten när jag förhandsgranskar — däremot blir det ett tankestreck i den redigerbara texten! Alltså precis tvärt emot vad jag vill ha.

Virgo, får du det att funka i någon annan avdelning?

Det ser som om det inte funkar i den bilden som kommer upp vid förhandsgranskningen, — men i rutan där man redigerar så syns det att det funkar
wink.gif
jodå det funkar överallt — tror jag, har bara testat i en annan avdelning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon