Jiggly86
Hej!

Jag undrar vad det här är för växt? Sen undrar jag om man kan klippa ner bladen något? Det längsta är över en meter.

Växt

Tacksam för hjälp!
Sussie F-Flower
Första tanken var apostlalilja men jag vet inte om den har taggiga blad...? g.gif
Kan det vara en billbergia? Har den blommat någon gång? Hur såg dessa ut i så fall?
Peztis
Jag är så hopplös på att komma ihåg krukväxters namn - är bättre på vilda floran...

Men det ser ut som samma växt som står en meter ifrån mig och då får den orangea blommor - kanske mer åt aprikos, om jag minns rätt (min har bara blommat två gånger för flera år sedan). Jag VET att jag tog reda på namnet men...
Jiggly86
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-01-2010, 13:03) *
Första tanken var apostlalilja men jag vet inte om den har taggiga blad...? g.gif
Kan det vara en billbergia? Har den blommat någon gång? Hur såg dessa ut i så fall?

Hittade en gammal bild jag tog när den blommade.

Blomma

anki/ronninge
CITAT (Jiggly86 @ 21-01-2010, 12:40) *
Hej!

Jag undrar vad det här är för växt? Sen undrar jag om man kan klippa ner bladen något? Det längsta är över en meter.

Växt

Tacksam för hjälp!
är det kanske en clivia??
Peztis
Det är en Apostlalilja, el egentligen De 12 Apostlarna
http://www.odla.nu/fs/article/file_11299.html

Och clivia var det namn jag eftersökte, det är den jag har! Tack!
Sussie F-Flower
CITAT (Jiggly86 @ 21-01-2010, 15:35) *
Hittade en gammal bild jag tog när den blommade.

Blomma

Jamen, då ÄR det en Apostlalilja!!! tummenupp.gif
Vet inte vad dom heter på latin men om du googlar själv så hittar du. Kallas också för 12 Apostlarna, för när 12:e bladet har kommit så börjar den att blomma... (om den har det gynnsamt förståss...)

Du var snabbare Peztis! flirting.gif
Jiggly86
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-01-2010, 15:48) *
Vet inte vad dom heter på latin men om du googlar själv så hittar du. Kallas också för 12 Apostlarna, för när 12:e bladet har kommit så börjar den att blomma... (om den har det gynnsamt förståss...)

Tack för hjälpen! tummenupp.gif
Peztis
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-01-2010, 15:48) *

Haha, ja ibland går det fort!
mojan
Om den är för stor: Försök att stå ut ett tag till. Snart kommer små nya skott vid basen och när/om den blommar kommer det också nya skott på blomstjälken.
Jag har en också och det kommer småplantor ideligen. Någon som vill byta till sig en???
Ulf Eliasson
Apostlalilja (Neomarica northiana). Det finns en art till i odling som är mycket lik apostlaliljan - liten apostlalilja (Neomarica gracilis): den är något mindre och bildar inte nya plantor i toppen av blomställningen. Blommorna hos den vanliga blir till 7 cm i diameter och till 6 cm hos den lilla.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon