Rihane
Jag tänkte så smörgåskrasse. Tänkte strö över bommul så som jag minns att min mamma gjorde.
Finns det blekmedel i bommul som kan "fälla ut" i krassen? Eller är det riskfritt?
Peztis
Det är nog ok, man har ju växt upp med det...

Du kan även använda hushållspapper eller annat som kan hålla fuktighet utan att bli dyblött. En bit tyg eller Wettex borde väl också funka.
Rihane
Tänkte närmast på sonen som inte hunnit växa upp med det.
Numera finns det hushållspapper utan blekmedel det borde vara bra. Kör på det om det fungerar
Lotta22
När jag var liten blötte vi en knäckemacka och sådde på... sen fick jag en krassegris i terracotta som fylldes med vatten och sedan var det bara att så på den fuktiga keramiken. Men du kanske kan hitta ekologiskt odlad bomull smile.gif
Birgittahä
Rihane! testa inte wettex duk det har jag försökt och det smakade bläh!
Peztis
CITAT (Birgittahä @ 21-01-2010, 21:06) *
Rihane! testa inte wettex duk det har jag försökt och det smakade bläh!

Fast det är ju inte duken man ska äta, det är ju det som växer som ska in i mun! crazy.gif

Seriöst, tog krassen smak av Wettexduken? Det var det värsta...
Den var inte använd och sur eller så... tongue.gif

Förlåt, är lite uppspelt, vann en aution på Tradera på något vi letat efter ett tag! yahoo.gif
solkatten
Så i jord istället så slipper du problemet och slänger resterna i komposten när det är uppätet.
Peztis
Jag tog lite hushållspapper i botten och sedan lite såjord på, det funkade jättebra och var sedan enkelt att tippa i hushållskomposten och lätt att diska ur.
Åsa, mälardalen zon 2
En sak man måste tänka på ifall man har jord att odla i är att skölja krassen noga, jordbakterier kan göra så man blir sjuk, när jag har odlat krasse inomhus har jag sått på oblekt hushållspapper och ute sår jag i jord.
Zitrus
CITAT (Rihane @ 21-01-2010, 16:29) *
Jag tänkte så smörgåskrasse. Tänkte strö över bommul så som jag minns att min mamma gjorde.
Finns det blekmedel i bommul som kan "fälla ut" i krassen? Eller är det riskfritt?

Jag vet inget om blekmedel i bommul men vet att vi använde det när jag var liten, sedan blev det hushållspapper vilket fungerade lika bra!

Idag odlar jag smörgåskrasse i speciella "krassetråg". Fungerar alldeles utmärkt faktiskt långt över förväntan! Dock kan man kanske tycka att ett litet tråg är dyrt i inköp men jag tycker defenitivt det är värt det...
Peztis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-02-2010, 13:34) *
En sak man måste tänka på ifall man har jord att odla i är att skölja krassen noga, jordbakterier kan göra så man blir sjuk, när jag har odlat krasse inomhus har jag sått på oblekt hushållspapper och ute sår jag i jord.

Fast hur mycket bakterier finns det i såjord som har värmebehandlats?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon