|
Full version: landskamp i IQ
andreas i uppsala
10-12-2003, 20:17
läste just på aftonbladet att sverige och norge ska mätas i en landskamp i IQ.Det är viss skillnad än vad det brukar vara och då tänker jag på fotboll.Enligt unibet och andra vadfirmor så kommer vi att vinna.
På mensa.se kan man göra ett litet test.Klarar man testet så får man chansen att göra ett till test och om man klarar det så får man bli medlem.Det lilla testet på deras hemsida är enkelt(enklare än vad jag trodde) så jag tror inte någon skulle ha särskilt svårt för det(obs!!tidsbegränsning)
Fast egentligen är att vara smart många saker.Man kan veta mycket,man kan lösa uppgifter snabbt mm.
Har redan kollat in... jag är alldeles för dum för att få vara med...
Blomstertanten
10-12-2003, 21:55
 Jag är så smart att jag inte ens försöker !
Hannele
10-12-2003, 22:14
Ja, men vet man inte, vad man ska använda sin intelligens till, så är det inte mycket nytta med det... http://www.mensa.se/
*Felix matte*
10-12-2003, 23:13
Adri-Anne
11-12-2003, 06:55
Inte jag heller.
*Felix matte*
11-12-2003, 06:59
CITAT (oldwolfie @ 10-12-2003, 23:38) Varför inte? .... man behöver ju inte berätta precis allt för alla. Jag menar.... en liten blå får man väl ta till när det gäller såna saker som knasiga tester  eller hur?
Adri-Anne
11-12-2003, 07:32
*Felix matte*
11-12-2003, 07:47
CITAT (Adri-Anne @ 11-12-2003, 07:32) Hur blå får den vara då?  :D :D så här
CITAT (Ina @ 10-12-2003, 20:23) ... jag är alldeles för dum för att få vara med... :D ;) Tror inte alls att du är för dum för att vara med. I jämförelse alltså. Du kanske platsar i det norska laget?  Norsk kämpaglöd! Det gör inget om man kommer sist, bara man slår svenskarna.
Adri-Anne
11-12-2003, 08:17
Vet du hvorfor svenskene her så lang pannelugg? För att skjule " Made in Hong Kong" merket i pannan.
Ja ja!  Det gäller att smäda medan hjärnan är varm.
Adri-Anne
11-12-2003, 08:47
Säg mej vilka du umgås med så ska jag säga vilka de är. Gillar också norrmännen, vore jag inte svensk så vore jag nog norsk!
Adri-Anne
11-12-2003, 09:07
CITAT (Berith @ 11-12-2003, 07:53) CITAT (Ina @ 10-12-2003, 20:23) ... jag är alldeles för dum för att få vara med...  Tror inte alls att du är för dum för att vara med. I jämförelse alltså. Du kanske platsar i det norska laget?  För "dum" för Mensa är jag faktiskt så jag skulle inte platsa i det norska laget heller...
*Felix matte*
12-12-2003, 07:44
TV 4 skall alldeles strax diskutera denna IQ-test. Tror att 2 av deltagarna skulle komma till studion.
Gunvor Nilsson
12-12-2003, 08:30
CITAT (Ina @ 10-12-2003, 20:23) Har redan kollat in... jag är alldeles för dum för att få vara med... :D ;) Heja Ina, nu är vi två! /Gunvor
andreas i uppsala
14-12-2003, 12:00
Sverige vann.Men det var väntat.Nu har man nåt att reta norrmännen för.De pratar om våra rubel(vänta bara tills vi får €) men nu kan vi slå tillbaks med vår mycket högre intelligens.Fast det har vi vetat hela tiden.Se bara på våra (föredetta) företag volvo.Det är vi som har uppfunnit mest saker i världen om man jämför med folkmängden.Se bara på Alfred Nobel. För övrigt tycker jag inte att Norge ska få ha hand om fredsprisen.De har inget med Alfred att göra(förutom unionen) Det ända de har är sin olja och sina skidåkare.
Enligt kurdernas ledare så grep de saddam i dag(sant?)
Jag klarade testet! Lite stolt, blev ajg fast egentligen handlar det ju bara om en förmåga att se mönster, har man inte så stor nytta av... Jag kollade på medlemmarnas hemsidor, BARA tre tjejer!!! Vad beror det på??? Social och empatisk intelligens hade varit lite mer spännande att pröva men nåt sånt test finns väll inte. Fler tjejer kanske hade velat pröva då.
Grattis Milla!! Jag var som sagt för dum... Man nog har jag funderat över vad testet egentligen mäter. Skall man som psykolog göra en patientbedömning så skulle det ju inte räcka med att testa med Raven's matriser för att få en bra bild av personen ifråga... Själv hade jag t ex väldigt bra resultat på högskoleprovet där man ju mäter någonting intelligens- och kunskapsrelaterad också... Sen finns det väl nån' form av EQ-mätningar också, men jag tror inte att dom är standardiserade så dom är väl knappast "giltiga", åtminstone inte i den akademiska världen.
Jag o min son gjorde testet.... Sonen klarade det...
Men det mest eländiga var att sonen ville göra det riktiga testet men fick ej, dom hade ändrat på reglerna så att man måste ha fylt 18, men dom hade inte hunnit ändra det på hemsidan.
krillster
14-12-2003, 18:30
jag läste i norska dag bladet igår att det var svår att erkänna.. men svenskarna var smartare en norskarna.....
Nu blir jag fundersam förresten... "Testet"... menar ni det lilla på nätet eller menar ni Mensas stora test?  Ok - Ralf har gjort det "lilla"!
Susanne i Linköping
14-12-2003, 18:58
S k intelligenstester tycker jag är ganska fåniga. De visar bara hur bra man är på att lösa intelligenstester. Det är ju mycket viktigare hur man funkar socialt. Själv har jag dåligt minne och glömmer lätt namn, hur folk ser ut, vad jag berättat för vem mm. Vad hjälper det då att jag löser provtestet på sju minuter med alla rätt? Folk jag möter anser i alla fall att jag är en idiot.
Som jag ser det är intelligenstester bara ett av många hjälpmedel för att förstå och se på människor! Det finns ju massor av sätt att kategorisera folk på... trädgårdsintresse är ju ett till exempel! Förhoppningsvis trevligare än intelligenstest?
Håller helt med dig Ina! Trevligast är väll att inte alls kategorisera folk. Dessutom tror jag att många av sakerna man mäter i testen går att träna upp. När jag testar barn märks ofta om barnen fått eller inte fått så mycket stimulans hemmifrån. Så grattis Ralf! Var inte lessen för att sonen klådde dig i testet, utan se det som ett bra betyg på att ni lyckats stimulera era barn!
Adri-Anne
14-12-2003, 22:18
Susanne i Linköping
14-12-2003, 22:34
Trots att jag tycker IQ-tester är fåniga har jag nu anmält mig till det riktiga testet! Nyfikenheten tog överhanden...
Jag tyckte det var skitkul!! Även om jag inte fixade att komma ända upp till Mensas gränsvärde...
andreas i uppsala
15-12-2003, 14:20
Sverige ligger på 95 som medel.Tänk då hur smart sveriges iq lagledare (andreas hurtig)måste vara.Han hade 178 i IQ och gränsen för geni går vid 154 tror jag det var.Han jobbar som styrketräningsinstruktör och inte som någon proffesor.Vi blir bara smartare o smartare.Han är bara 22. tex så blir the chessmasters bara yngre o yngre.(dessutom blir vi längre o längre)
Ina var det deras hemside test du gjorde???Själv får jag inte göra det riktiga än.Men jag klarade det första med med gallans.
Jag håller med er andra, intelligens är många saker.Titta bara på Einstein han var klassens "dumbom" och hans lärare klassade honom som helt ointelligent.(mentalt störd)
CITAT (Ina @ 14-12-2003, 19:22) Som jag ser det är intelligenstester bara ett av många hjälpmedel för att förstå och se på människor! Det finns ju massor av sätt att kategorisera folk på... trädgårdsintresse är ju ett till exempel! Förhoppningsvis trevligare än intelligenstest?  Finns ju dom som anser att man kan säga att vissa människor är bättre än andra. Vegeterianer tex är trevliga o snälla mot alla... men så kom det en Österikare till Tyskland i början av 1900-talet o så föll det bedömningssättet.
CITAT (andreas i uppsala @ 15-12-2003, 14:20) Ina var det deras hemside test du gjorde??? Jag har gjort det 'stora testet' och har fått ett intyg från Mensa - hade dock "bara" ~120 i IQ så jag får inte vara med i deras klubb...
CITAT (Ina @ 15-12-2003, 17:54) CITAT (andreas i uppsala @ 15-12-2003, 14:20) Ina var det deras hemside test du gjorde??? Jag har gjort det 'stora testet' och har fått ett intyg från Mensa - hade dock "bara" ~120 i IQ så jag får inte vara med i deras klubb...  så då har du alltså varit iväg o betalt för att göra testet då
Japp! Kostade 250 kr.... Ralf - Mensas gränsvärde är 131 och man får göra testet max tre ggr och det skall gå minst ett år mellan testtillfällena!
CITAT (Ina @ 15-12-2003, 18:14) Ralf - Mensas gränsvärde är 131 och man får göra testet max tre ggr och det skall gå minst ett år mellan testtillfällena! Ina närs skjuter ingen hare
CITAT (Ralf @ 15-12-2003, 18:15) CITAT (Ina @ 15-12-2003, 18:14) Ralf - Mensas gränsvärde är 131 och man får göra testet max tre ggr och det skall gå minst ett år mellan testtillfällena! Ina närs skjuter ingen hare  Skäms ohyggligt för att jag är så korkad...
Hans i Mälardalen
15-12-2003, 18:54
Jag gjorde testet på mensas hemsida. Det gick bra jag fick 17 av 18 rätt. Man kanske skulle göra det riktiga intagningsprovet?
MvH
Susanne i Linköping
15-12-2003, 18:59
CITAT (Hans i Mälardalen @ 15-12-2003, 18:54) Jag gjorde testet på mensas hemsida. Det gick bra jag fick 17 av 18 rätt. Man kanske skulle göra det riktiga intagningsprovet? Gör det, du borde väl ha en chans! Har du provat det danska testet på Mensas sida? www.mensa.dk/testiq.html
Ina 120 är ju ändå klart över medel! Så du kan med gott samvete gotta dig med det resultatet!
Undrar hur en person med iq runt 50 är? Är det han på bänken i parken eller kan det vara arbetskollegan? Eller partiledaren? *hmm* Vill ejentlien inte skryta men va tusan... jag hade 18
Susanne i Linköping
15-12-2003, 21:23
CITAT (Tommy @ 15-12-2003, 21:16) Undrar hur en person med iq runt 50 är? Är det han på bänken i parken eller kan det vara arbetskollegan? Eller partiledaren? *hmm* Nä, han är president i USA CITAT (Tommy @ 15-12-2003, 21:16) Vill ejentlien inte skryta men va tusan... jag hade 18  Äh, så svårt är det inte, det hade ju jag med!  Kom igen och gör det danska provtestet, sen kan du skryta med hur det gick! Där fanns det några uppgifter som sannerligen var lite att bita i.
Inte ligenstest på danska... det blir klurigt. Är figurena röda och vita då?
Susanne i Linköping
16-12-2003, 09:43
Tommy, din fegis!  Det danska testet är lika språkoberoende som det svenska, bara figurer (kom inte och skyll på färgerna nu!). www.mensa.dk/testiq.htmlAnnat är det med ett test jag hittade på britternas sida, "test the nation". (Bekännelse: nu har jag stökat till deras statistik över brittiska folkets intelligens!  ) Det underligaste var att jag hade full pott på första delen, "language"!  Det svåraste var annars att hitta på vad man skulle ljuga på frågorna om var man bodde! http://www.bbc.co.uk/testthenation/iq/
Den var stressig!  Men det gick ganska bra, hamnade på genomsnittet 100.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|