Orkidétjuven
http://www.dn.se/blogg/epstein/2010/01/15/...-drevviken-5800

stan planerar att förminska strandskyddet och bygga runt 450 bostäder (400 i flerfamiljshus och 50 i villor.

Jag vet inte ens vart drevviken ligger, men det spelar ingen roll. Jag hoppas verkligen inte detta går igenom.

Mellanspetten är en av våra lokalt utdöda fåglar, främst pga förlorade habitat vilket är gammal ekskog. Ska vi utrota fler arter nu?
herkules
drevviken (drevan) ligger strax söder om sthlm
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 21-01-2010, 20:27) *
Mellanspetten är en av våra lokalt utdöda fåglar, främst pga förlorade habitat vilket är gammal ekskog. Ska vi utrota fler arter nu?

Den mindre hackspetten ligger väll nära till hands, den har det ju svårt i dagens sverige där lövskogen utrotas till förmån för barrplantering. Låt dessa ekar vara säger jag, och bygg bostäder i någon av alla granplanteringar i stället.
herkules
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 20:43) *
Den mindre hackspetten ligger väll nära till hands, den har det ju svårt i dagens sverige där lövskogen utrotas till förmån för barrplantering. Låt dessa ekar vara säger jag, och bygg bostäder i någon av alla granplanteringar i stället.

finns kanske inte så många granplanteringar runt sthlm och iom att folk hela tiden envisas med att flytta till huvudstaden så får de väl röja den natur som finns?
thumbdown.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 20:46) *
finns kanske inte så många granplanteringar runt sthlm och iom att folk hela tiden envisas med att flytta till huvudstaden så får de väl röja den natur som finns?
thumbdown.gif

Det är egentligen märkligt att enda stället där skogen får växa naturligt är mitt i stan. Jag trodde Drevviken låg i utkanterna av Stockholm, men efter en titt på kartan ligger det i ett ganska tätbebyggt område. Kan dom inte börja bygga lite längre ut på landet i stället, i anslutning till järnväg så folk kan ta sig in till centrum snabbt och smidigt? Då borde det finnas fler olika områden att välja mellan så man slipper förstöra värdefulla naturtyper.
dahla
Sluta avfolka landsbygden... se till så det finns möjlighet att arbeta i hela landet så behöver man inte bygga mer i sthlm på ett tag smile.gif
Orkidétjuven
Det är märkligt att det alltid väljs områden som är skyddsvärda. Snart vill de väl bygga i tyresta nationalpark.
skogstroll
jag vet var det ligger jag har bott vid den, ligger i Tyresö, Haninge mm kommuner. Snart finns det väl inga ekar kvar i området längre. I mina krokar har de smällt upp ett bostadsområde och utplånat ett jättefint ekskogsområde. I min kommun (Tyresö), som inte är så stor, verkar de vilja pressa in så mycket folk det bara går och den lilla skog som finns ryker all världens väg. Gillar folk att bo ovanpå varann till hutlösa priser?
herkules
CITAT (skogstroll @ 22-01-2010, 08:38) *
jag vet var det ligger jag har bott vid den, ligger i Tyresö, Haninge mm kommuner. Snart finns det väl inga ekar kvar i området längre. I mina krokar har de smällt upp ett bostadsområde och utplånat ett jättefint ekskogsområde. I min kommun (Tyresö), som inte är så stor, verkar de vilja pressa in så mycket folk det bara går och den lilla skog som finns ryker all världens väg. Gillar folk att bo ovanpå varann till hutlösa priser?

det är helt sjukt, allt ska koncentreras runt storstäderna, halva sverige är mer eller mindre folktomt.
dahla
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 08:48) *
det är helt sjukt, allt ska koncentreras runt storstäderna, halva sverige är mer eller mindre folktomt.

Man vill väl bo där det finns möjlighet att arbeta.

Om man förenklar en sån sak som gårdsförsäljning så bonden kan sälja sina egna närproducerade saker utan vidare inblandning av EU och myndighter kanske några fler kunde stanna kvar på landet.

Nya jobb skapas dessvärre inte på landsbygden... jag hoppas dock att alla 40-talister som nu går i pension vill bo i mindre samhällen långt bort från städerna där det är lugnt och skönt med frisk luft... dom somhar sett till att avfolka landsbygden bör se till att återbefolka densamma innan dom kastar in handduken.
Orkidétjuven
Jag vet inte riktigt vad jag tycker, jag menar bygg mer i städerna och inte runt om. Sthlm är fint som det är men samtidigt kan den ju inte stå helt stilla heller. Behövs bostäder så bygg i stan. Inte utanför och radera ut värdefulla naturområden.
JAg blir så........vet inte vad jag ska välja för ord.

People can not learn, they do not see.

Eller som min lillebror just skrev till mig.
Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment, but humans do not. You move to an area, and you multiply, and multiply, until every natural resource is consumed. The only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet,
herkules
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 09:19) *
Man vill väl bo där det finns möjlighet att arbeta.
Om man förenklar en sån sak som gårdsförsäljning så bonden kan sälja sina egna närproducerade saker utan vidare inblandning av EU och myndighter kanske några fler kunde stanna kvar på landet.
Nya jobb skapas dessvärre inte på landsbygden... jag hoppas dock att alla 40-talister som nu går i pension vill bo i mindre samhällen långt bort från städerna där det är lugnt och skönt med frisk luft... dom somhar sett till att avfolka landsbygden bör se till att återbefolka densamma innan dom kastar in handduken.

paybacktime alltså! flirting.gif

CITAT (Orkidétjuven @ 22-01-2010, 09:20) *
Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment, but humans do not. You move to an area, and you multiply, and multiply, until every natural resource is consumed. The only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet,

så är det. människan sprider ut sig och dödar det mesta i sin väg.
Eva i Höga
Jo, nog skulle bostäderna spridas ut lite, det måste finnas valmöjligheter, alla vill inte bo i tätbefolkade områden. I "stan" kan man tydligen bygga hur som helst men vill någon bygga sig ett hus på "landet" går det inte för då har nån kung varit där o tittat på nån sten och det får inte röras. Usch, nu låter jag gnällig och det är jag nog men jag tycker det är lite konstigt när folk måste fösas ihop.
skogstroll
jag tycker det är surt när man bor i ett trevligt lagom lugnt område och så ska de pressa in hus på minsta lilla kvadratmeter
dahla
Tvinga ut alla arbetslösa, långtidssjukskrivna och pensionärer till en liten by på landet nu så alla arbetsföra människor kan bo i städerna där jobben finns så dom slipper pendla med stora koldioxidutsläpp som följd smile.gif

Nåja... men visst borde man väl ändå previlegiera dom som ändå inte jobbar ifall dom ville lämna plats till arbetsföra personer?
skogstroll
men jag e arbetsför o jag vill inte trängas med skräniga barnfamiljer -fear-.gif staden närmar sig...hu...
Orkidétjuven
Jag vill iof bo naturnära och gärna i närhet till vatten och ekbackar, men det måste väl få finnas gränser.
herkules
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 09:35) *
Tvinga ut alla arbetslösa, långtidssjukskrivna och pensionärer till en liten by på landet nu så alla arbetsföra människor kan bo i städerna där jobben finns så dom slipper pendla med stora koldioxidutsläpp som följd smile.gif

Nåja... men visst borde man väl ändå previlegiera dom som ändå inte jobbar ifall dom ville lämna plats till arbetsföra personer?

haha - deporteras till en liten avkrok i norra Värmland, det vore nåt det!
dahla
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 11:51) *
haha - deporteras till en liten avkrok i norra Värmland, det vore nåt det!

Ja, lika gärna som att man ska flytta folk från vargtäta områden till städer enbart för att vargen ska få härja fritt... jag ser ingen skillnad i resonemanget förutom att jag anser båda ideérna helt förkastliga smile.gif

Självklart ska man få bo vart man vill... vill man inte ha fler bostäder i närområdet så får man påverka politikerna i närområdet... Jag lägger mig inte i ifall man vill bygga fler bostäder i exempelvis rosengård... det får dom som bor i området bestämma över enligt mig. Lokal politik måste få råda.
Orkidétjuven
Ja som sagt jag hoppas iaf att detta inte går igenom.
Myosotis
thumbdown.gif Så tråkigt.

I Perstorp (Skåne) ska macken byggas ut med biltvätt och grejor. Har bara hört om det i positiva ord, så företagsam den duktiga unga nya ägaren är, hoppas det går bra för henne bla bla... Det är bara det att bakom macken finns en liten kulle med ekar på. Inget märkvärdigt, ekarna är inte jättegamla, men det är en liten oas i en ytterst tradig ort. För några år sedan hörde jag faktiskt göktyta där. Varför kan man inte bara låta sådana små öar vara. crying.gif Vad jag förstår så kommer denna dungen jämnas med marken. Oj så duktig hon är, vi behöver unga företagare. Det har inte ens nämts något om eventuella naturvärden, det är bara en yta som man kan bygga på, ingen bryr sig.
skogstroll
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 15:15) *
thumbdown.gif Så tråkigt.

I Perstorp (Skåne) ska macken byggas ut med biltvätt och grejor. Har bara hört om det i positiva ord, så företagsam den duktiga unga nya ägaren är, hoppas det går bra för henne bla bla... Det är bara det att bakom macken finns en liten kulle med ekar på. Inget märkvärdigt, ekarna är inte jättegamla, men det är en liten oas i en ytterst tradig ort. För några år sedan hörde jag faktiskt göktyta där. Varför kan man inte bara låta sådana små öar vara. crying.gif Vad jag förstår så kommer denna dungen jämnas med marken. Oj så duktig hon är, vi behöver unga företagare. Det har inte ens nämts något om eventuella naturvärden, det är bara en yta som man kan bygga på, ingen bryr sig.

nej vi naturälskare är nog en utrotningshotad art... sad.gif
Orkidétjuven
CITAT (skogstroll @ 22-01-2010, 16:17) *
nej vi naturälskare är nog en utrotningshotad art... sad.gif

Du menar en utdöende art....
officinalis
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 21:07) *
Sluta avfolka landsbygden... se till så det finns möjlighet att arbeta i hela landet så behöver man inte bygga mer i sthlm på ett tag smile.gif

Håller med. Jag är stadsbo och bor i hyreslägenhet men drömmer om att bo lantligt. Ser inte sådär ljust ut med arbetstillfällen tyvärr.
Drevviken är inte det enda stället i stockholmsområdet där det ska byggas familjehus. Även nere i Järna ska det avskogas - se här: http://jarnaskogen.se
skogstroll
usch jag tycker det är bedrövligt sad.gif
herkules
CITAT (officinalis @ 23-01-2010, 13:41) *
Håller med. Jag är stadsbo och bor i hyreslägenhet men drömmer om att bo lantligt. Ser inte sådär ljust ut med arbetstillfällen tyvärr.
Drevviken är inte det enda stället i stockholmsområdet där det ska byggas familjehus. Även nere i Järna ska det avskogas - se här: http://jarnaskogen.se

håller också med, jag är stadsbo och bor i lägenhet och vill INTE flytta ut på landet men skulle gärna se att det blev lite mindre folk på och i stan.
dahla
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 14:24) *
håller också med, jag är stadsbo och bor i lägenhet och vill INTE flytta ut på landet men skulle gärna se att det blev lite mindre folk på och i stan.

Varför vill du att det ska bli mindre folk i stan?
*Stintan*
Var dom än vill bygga så blir det alltid protester. Men bostäder behövs verkligen även i storstadsområdena. Frågan är väl vilka som kommer att ha råd att bo där vid Drevviken, det kanske blir ett nytt Hammarby sjöstad eller nåt ditåt så ingen vanlig människa har råd att bo där.

Om nu jobben finns i Stockholm så skulle man ju kunna tänka sig att det byggdes mer inom ett pendlingsavstånd på 1 timme t.ex. Där jag bor finns en massa tomma lägenheter, det är 14-15 mil till Sthlm och tar 52 minuter med tåget och många pendalr så inte måste man bo mitt i smeten.
herkules
CITAT (dahla @ 23-01-2010, 14:25) *
Varför vill du att det ska bli mindre folk i stan?

då behöver det inte byggas så mycket
dahla
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 14:49) *
då behöver det inte byggas så mycket

Det byggs ju för lite redan nu... det är nog bara att inse att din vilja om mindre folk kommer växa i takt med utbyggnaden av stockholm...
herkules
CITAT (dahla @ 23-01-2010, 14:53) *
Det byggs ju för lite redan nu... det är nog bara att inse att din vilja om mindre folk kommer växa i takt med utbyggnaden av stockholm...

kanske det.
*Stintan*
Men om alla flyttade tillbaka dit dom kom ifrån så skulle det inte va så mycket folk giggle.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 14:31) *
Frågan är väl vilka som kommer att ha råd att bo där vid Drevviken, det kanske blir ett nytt Hammarby sjöstad eller nåt ditåt så ingen vanlig människa har råd att bo där.

Dom som flyttar dit säljer förmodligen sina gamla bostäder, och då blir dom lediga. Är dom också för dyra så sker samma sak i ytterligare ett eller flera led. Till slut kommer en riktigt billig bostad att stå tom, och då kommer någon att flytta in i den också. Varje bostad, oavsett pris, hjälper. Det gäller bara att dom placeras på rätt ställe, för naturens skull.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 14:59) *
Men om alla flyttade tillbaka dit dom kom ifrån så skulle det inte va så mycket folk giggle.gif

bravo.gif

eller inte - jag är ju född i värmland och vill inte bo där... wink.gif
dahla
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 15:12) *
bravo.gif

Jo, nu måste du flytta dit och umgås med vargarna wink.gif
herkules
CITAT (dahla @ 23-01-2010, 15:14) *
Jo, nu måste du flytta dit och umgås med vargarna wink.gif

skulle vara för deras skull då!
wub.gif
*Stintan*
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 15:12) *
bravo.gif

Jag är född och uppväxt i Stockholm och vill gärna tillbaka om än inte till innerstan men det kan jag ju glömma.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 16:11) *
Jag är född och uppväxt i Stockholm och vill gärna tillbaka om än inte till innerstan men det kan jag ju glömma.

men om jag måste flytta till Värmland så får du min lägenhet! smile.gif
*Stintan*
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 16:21) *
men om jag måste flytta till Värmland så får du min lägenhet! smile.gif

Åhh va snäll du är rolleyes.gif
Huggorm
Jag skulle absolut kunna tänka mig att flytta till Värmland, där är ju jättefint. Vettigt folk finns där också, gott om plats och billiga bostäder. Det enda som saknas är jobb.
Orkidétjuven
Jag bodde i sthlm i 8 år och jag är så glad att jag flyttade därifrån. För mycket människor och för mycket betong och asfalt.
Nu har jag iof lämnat Sverige för en tid över och det är så skönt! ATt äntligen bo i ett land där folk vet att naturen betyder så mycket mer än vad svenskar gör hemma.

Och där många människor däribland jag arbetar aktivt som volunteerer för att gör en skillnad. I reservatet där jag arbetar är det 16 anställa och 400 Volunteerer. Kan man ens jobba som volunter i Sverige?
Nya zeeland lägger ut 300 000 000 miljoner kr om året på sin natur.
Hur mycket lägger Sverige ut per år?

Först när vi inte har ngt kvar kommer vi förhoppningsviss förstå vad vi förlorat.
Hur ska jag kunna återintroducera mellanspetten när all betydelsefull ekskog tas ner?
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 24-01-2010, 05:01) *
Kan man ens jobba som volunter i Sverige?

Troligtvis inte, facket sätter nog stopp för det
Orkidétjuven
Ja, det är ngt sådant jag misstänkt med. Jag vet att jag ringmärkte fåglar i början på 2000 för länsstyrelsen och då fick man 20 kr om dagen i matersättning. Så gör man så kanske det går?
Får ta reda på det när jag kommer hem.
ag tror defenitivt ngt sådant skulle behövas i Sverige. Jag menar att det finns ju överallt i världen och det är de människor som gör störst betydelse.
Piccante
CITAT (Orkidétjuven @ 24-01-2010, 10:22) *
Ja, det är ngt sådant jag misstänkt med. Jag vet att jag ringmärkte fåglar i början på 2000 för länsstyrelsen och då fick man 20 kr om dagen i matersättning. Så gör man så kanske det går?
Får ta reda på det när jag kommer hem.
ag tror defenitivt ngt sådant skulle behövas i Sverige. Jag menar att det finns ju överallt i världen och det är de människor som gör störst betydelse.

20kr/ dag var ju generöst när en dagens kostar 75 spänn!

Sen verkar det lättare att vara volontär i världen än i Sverige tyvärr http://www.wwf.se/jobb/volont/1123047-volontar

Myosotis
När jag jobbade på Ottenby fick man 100:-/dag i traktamente om jag inte minns alldeles fel. Dessutom bodde man ju gratis.

CITAT (Orkidétjuven @ 24-01-2010, 05:01) *
...ATt äntligen bo i ett land där folk vet att naturen betyder så mycket mer än vad svenskar gör hemma...

Men samtidigt skrev du ju om sopor på gatan etc, sånt finns nog överallt.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 24-01-2010, 09:50) *
Troligtvis inte, facket sätter nog stopp för det

Jo det kan man faktiskt! Finns något som kallas wwoofing.
http://www.wwoof.se/se/hem/
Orkidétjuven
CITAT (Myosotis @ 24-01-2010, 13:34) *
När jag jobbade på Ottenby fick man 100:-/dag i traktamente om jag inte minns alldeles fel. Dessutom bodde man ju gratis.
Men samtidigt skrev du ju om sopor på gatan etc, sånt finns nog överallt.

Jo, men visst. Nu är ju inte alla miljömedvetna här heller. Men en stor del av folket är det. Stadens sophantering är ju det som är problemet. här ställer du ut sopppåsarna vid gatan kvällen innan och när det blåser , vilket det alltid gör så är det lätt att knutar går upp. Men tunnor hade varit så mycket bättre.
På många sätt ligge rde 20 år efter här, men när det gäller conservation och natur, ja då ligger de 10-15 år före. Sen finns dte iof skitstövlar här med.

Som folk som släpper hundar och katter lösa.
Nej nu orkar jag inte mer om sånt nu när jag ska sova. Dagen har varit väldigt bra i övrigt. Träffat en botaniker, satt ut 3 nya pingvinholkar, modellerat och en god ekologisk fiskgratäng och regn för mina utplanterade buskar och träd.
TAck och gonatt...
Myosotis
God natt!
vildvittra
undrar lite vad det är för mani som drabbat bostadsbolag??ska varenda vacker strandremsa bli bebyggt med fyrkantiga skapelser i betong och glas??
kosta vad det kosta vill, snorhöga kostnader och hög standard som sedan står tomt när räntan börjar vända uppåt.... tycker gamla industriområden är bättre att bygga på, och om det nu ska vara för tillgängligheten borde det väl ses till att kollektivtrafiken går hyggligt även ut i "bushen".....

finns det protestlistor någonstans mot ekskogsfällningen/bygget??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon