Motti
Kan man plantera lökar tidigt i vår och få dom att blomma senare på våren ?
Åsa, mälardalen zon 2
Härdiga vårblommande lökar och knölar brukar planteras på hösten för de måste ha en vinter för att blomma, men icke härdiga lökar knölar som man kan köpa på våren kanske man kan hinna få i blo till sen vår ifall man förkultiverar dem inomhus.
Motti
Ja igentligen är det ju som du säger att man ska plantera dom på hösten,men nu var det så att grannens Golden grävde upp landet och drog ut mina blommor jag planterat och troligtvis fick han upp de flesta av lökarna men de lökar jag sat var så små så jag vet inte hur det blir med dom i vår så jag tänkte att man "kanske"kunde fuskat lite :)Men annars får jag ta det som det blir,lite surt att hunden gav sig på landet som jag slitigt med så det låg växter över hela trädgården -cry-.gif Man hade ju set fram i mot vårlökarna !Men kanske man kan förodla lite inne som du skriver.
Sussie F-Flower
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 21:28) *
...grannens Golden grävde upp landet och drog ut mina blommor jag planterat...

ranting.gif ranting.gif rtfm.gif nono.gif -fear-.gif

trostar.gif trostar.gif

blomma.gif rose.gif blomma.gif
Eva i Höga
Motti, så tråkigt för dig men vi kan hoppas hunden inte lyckats gräva upp alla lökarna, säkert finns det några kvar så du kan njuta av vårblommorna. Vårlökarna är ju egentligen det vi gläds mest åt efter den långa vintern.
Bassam
Hej

Du kan göra men du ska få inte 100% resultat men det är bra att man försöka.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
plantera du lökarna igen det blir nog ingen fara med blomningen, är det gamla lökar som redan har varit i ''marken'' så blommar dom säkert, är det ny köpta lökar så är dom framdrivna till att ge en garanterad blomning första året.
Motti
Tack för sympatin smiley_small_hug.gif ja det är himmla ledsamt när man lagt ner så mycket energi på landet !jag körde bort 7 skottkärror med sten och grästovor och så kom den rackans hunden och sabbade allt på några minuter.Saken är ju den att det man planterar på hösten väntar man ju på tll våren !annars får man ju vänta i ett år till om ni förstår,det är en lång väntan det confused.gif men jag hoppas att jag lyckades rädda lite av växterna.Såg här på odla att det finns så kallat sommarlökar som man kan sätta i vår typ Gladiolus osv som blommar i sommar och till hösten så helt kört är det ju inte.Kan säga att grannen erbjöd sig att ersätta men va sjutton !man vill ju ha en bra grannsämja och hunden var valp då, så vad göra?ja hålla god min rolleyes.gif men om hunden gör om det så stryper jag honom naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon