|
sqrulan
21-01-2010, 21:56
 Åhhh vad jag gillar dom och i går hörde jag att dom kan låta på olika sätt, det visste jag inte! Jag hörde hur dom "pratade" som ett kurrande ljud, så sött! Vi ska vara rädda om dom för dom städar upp efter oss och tar hand om blivande illaluktande saker. Dom är våra asätare och medhjälpare! Ge dom gärna en silversked ibland!
Meriona
21-01-2010, 22:04
Jag är väldigt förtjust i skator och kråkor, jag bor till och med i ett bostadsområde som kallas Kråkestan.  Om jag inte minns fel så finns det ett Pica Pica-sällskap?
Jag gillar skator och har haft glädjen av att kunna följa deras ”bobygge” på nära håll. Det var väl då jag fick upp ögonen.
Herr och fru Skata hjälptes verkligen åt att få till boet och om en kvist fvar ör tung eller besvärlig hjälptes de åt att få den på plats….imponerande samarbete.
/Anki
sqrulan
21-01-2010, 22:14
 Här har dom byggt ett bo i en tall och dom kommer alltid och visar upp sina nya barn, nu vet ju inte jag om det är samma skata eller nån ny för det har jag ingen koll på! Hur som helst så kollar dom in min kompost dagligen och om jag "smackar" med munnen så kommer dom=0) Jag gillar deras färger och den smarta attidyd som dom har, tuffa modiga fåglar! Då min son var liten (9år) så hittade han en död skata som han blev så ledsen över så han döpte den till Arnold och satte ett kors på hans grav med orden "Skatan Arnolds grav" så alla skator som kommer förbi här heter Arnold!
Meriona
21-01-2010, 22:18
Ojdå hoppas att det inte var ett omen, min mammas sambo heter Arnold. Men han är inte direkt skat-lik som tur är!  Säkerligen är det samma skator du ser för de håller ihop i samma par hela livet och håller sig till samma bo och i stort sett samma trädgårdar....
Utanför vårt vardagsrumsfönster (ca 7 m ifrån, bor på 2:a våningen) byggde skatorna upp ett magnifikt bo på cirka en vecka förra våren. Det var jätteintressant att se deras iver och hur skickliga bobyggare de var. De plockade pinnar från marken sen flög de till boet med dem och liksom "tappade" ner pinnarna på rätt ställe. Ibland var pinnarna upp till en halv meter långa. Ett häftigt tak byggde de av lite längre pinnar sen gjorde de två utgångar från sidorna. Jag läste någonstans att det vanligtvis är hanen som samlar bomaterialet och honan som bygger boet. Sen bygger de visst gärna på det gamla boet men själva boskålen är ny varje år. Mycket läsvärt finns det i länken nedan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skata
Huggorm
21-01-2010, 22:53
Skator är liksom korpar väldigt intelligenta och trevliga fåglar. Tyvärr lär dom sig ofta att stjäla ägg från hönsen om man har sådana.
Jag hade en tam skata när jag var liten. Tog hand om den som unge och den blev riktigt tam. Katten lyckades överlista den till slut, men det tog lång tid. Katten var smart och gick inte närmare än att att skatan gradvis fick vänja sig.
sqrulan
21-01-2010, 23:05
En sorglig berättelse Huggorm men det är ju instinkt och det försvinner tydligen inte än hur mycket man jobbar för det. Mina katter kommer hem med småfåglar och möss/rådisar för att utfodra mej! Hur länge lever en skata?  Nä meronia jag tror inte på sånt! Bara ibland!?  Men det måste bli en annan tråd!
Orkidétjuven
22-01-2010, 04:45
Skator känner igen sig själva i en spegel, så de är medvetna om sig själv som individ.
sparvuggla
22-01-2010, 17:45
CITAT (sqrulan @ 21-01-2010, 21:56)   Åhhh vad jag gillar dom och i går hörde jag att dom kan låta på olika sätt, det visste jag inte! Jag hörde hur dom "pratade" som ett kurrande ljud, så sött! Vi ska vara rädda om dom för dom städar upp efter oss och tar hand om blivande illaluktande saker. Dom är våra asätare och medhjälpare! Ge dom gärna en silversked ibland!  Skatorna är härliga fåglar. Mänskliga på nåt sätt i sitt beteende. Deras bon är ett konstverk, och dom låter så trevligt! Dessutom kanske den vackraste fågel vi har.
Jättefina färger i fjädrarna. Dom låter dock riktigt illa utanför mitt sovrumsfönster så min morgonsömn blir/blev förstörd på helgerna... häromveckan orkade jag inte höra dom längre så jag förpassade den ena i paret till dom sällare jaktmarkerna... då tystnade den andre... jag fick dock lite dåligt samvete för att ha lämnat den ena ensam så jag sköt den också... men nu verkar det som om ett nytt par börjar bilda revir så jag får nog fälla trädet som boet finns i...
Gunilla T
22-01-2010, 18:10
Detdär var väl ändå ett utslag av någon sorts bisarr humor....inte är det väl sant?
I en hög gran på vår kolonilott finns ett skatbo...har varit där innan vi köpte stugan. Jag uppskattar verkligen skatparet som har boet där. Inbillar mig och är rätt säker på att det är samma skator som håller till i min gran....nu vill resten av familjen fälla granen eftersom den skuggar....*suckar* Är det någon som kan ge mig lite hållbara argument för att behålla skatefamiljen på vår tomt och alltså låta granen stå kvar??? Det räcker tydligen inte med att jag gillar skatorna....
4:an, dina skator kan nog vara domsamma... dom brukar behålla ett revir ganska länge... fäller ni trädet så bygger dom ett nytt bo inom reviret om det finns ett lämpligt ställe att bygga på. Fäll trädet innan dom lägger ägg bara.
Okej....en kompromiss alltså....det finns fler träd där de kan göra bo!!! Jag trodde att de lämnade helt och hållet då!!! Tack hade inte hjärta att fälla granen om det drabbade skatorna....hade väl fått bli en grankramare rent av!!
Gunilla T
22-01-2010, 18:27
Vi har haft samma skatpar här sedan vi flyttade hit för 11 år sedan. De byggde det första boet i en björk , nästa år byggde de nytt en meter högre upp. Därefter har de alternerat mellan björken och ett äppelträd, de reparerar det gamla boet ibland utan att bygga nytt. Det har hänt att ungarna kommit in i köket ibland när vi haft dörren öppen.
På hösten kör de iväg ungarna som får hitta sina egna revir....kommer det främmande skator hit så blir dom ivägköra ögonaböj!
Jag gillar våra skator - vi har ju varit grannar i 11 år!
CITAT (Gunilla T @ 22-01-2010, 18:27)  Vi har haft samma skatpar här sedan vi flyttade hit för 11 år sedan.
Jag gillar våra skator - vi har ju varit grannar i 11 år! Om den ena i paret dör ersätts den av en yngre skata om den ensamma lyckas försvara reviret på egen hand... men har man kännetecken så man vet att det är samma par så är det nog så... dom är mycket bofasta.
Orkidétjuven
22-01-2010, 21:47
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 18:54)  Jättefina färger i fjädrarna. Dom låter dock riktigt illa utanför mitt sovrumsfönster så min morgonsömn blir/blev förstörd på helgerna... häromveckan orkade jag inte höra dom längre så jag förpassade den ena i paret till dom sällare jaktmarkerna... då tystnade den andre... jag fick dock lite dåligt samvete för att ha lämnat den ena ensam så jag sköt den också... men nu verkar det som om ett nytt par börjar bilda revir så jag får nog fälla trädet som boet finns i... Vad fan håller du på med !!! Sådär beter man sig väl inte. Skulle du skjuta grannens hund eller tupp om den stod och skällde med på morgonen. Eller min papegoja? Och på råga så ska du fälla trädet med. Har du ingen respekt alls för andra varelser som lever. Det verkar inte som det iaf. Vill du sova använd öronproppar.!
Meriona
22-01-2010, 21:53
Jag håller mer Orkidetjuven: Rensa trädgården på träd och buskar så att du slipper umgås med skator. Vi andra trivs med dem och gläds åt lite extra utrymme (alltså hellre dela syre med skator än inskränkta människor)....
Aqvakul
22-01-2010, 21:57
Jag är inte mycket för kråkfåglar. Här i Lund har vi jättelika kolonier med råkor. Deras ödesmättade ljud är inget vidare att lyssna på för den som brukar vakna i vargtimmen. Kajor tycker jag personligen har ett lite elakt utesseende (barnsligt att förmänskliga fåglar - jag vet). Men just SKATOR har alltid fascinerat mig. Jag tycker de är så gracila och vackra. Särskilt kul är det med de skatungar som lite förvirrat brukar hoppa omkring på gräsmattan vid mitt fritidshus.
CITAT (Orkidétjuven @ 22-01-2010, 21:47)  Vad fan håller du på med !!! Sådär beter man sig väl inte. Skulle du skjuta grannens hund eller tupp om den stod och skällde med på morgonen. Eller min papegoja?
Och på råga så ska du fälla trädet med. Har du ingen respekt alls för andra varelser som lever. Det verkar inte som det iaf.
Vill du sova använd öronproppar.! Jag har jakträtt på min egna tomt... om din papegoja kommer in på min tomt har den kommit lite fel... en papegoja tillhör inte den svenska faunan och får jagas året om... Jag har försökt sova med hörselproppar... jag har försökt skrämma bort skatorna... men misslyckats... grannarna har också upplevt skatorna som ett stort problem... Respekt för både vilt och människor finns så det räcker... respekterar du mig?
sparvuggla
23-01-2010, 06:42
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 22:00)  Jag har jakträtt på min egna tomt... om din papegoja kommer in på min tomt har den kommit lite fel... en papegoja tillhör inte den svenska faunan och får jagas året om...
Jag har försökt sova med hörselproppar... jag har försökt skrämma bort skatorna... men misslyckats... grannarna har också upplevt skatorna som ett stort problem...
Respekt för både vilt och människor finns så det räcker... respekterar du mig? Allt levande och vackrai naturen tycks vara problem för jägare. Vargen, korpen, skatan osv. Allt utom älg och rådjur. Den slutsatsen är lätt att dra av jägarnas inlägg. Jägaren är nog lite annorlunda funtad jämfört med oss vanliga naturälskande människor.
CITAT (sparvuggla @ 23-01-2010, 06:42)  Allt levande och vackrai naturen tycks vara problem för jägare. Vargen, korpen, skatan osv. Allt utom älg och rådjur. Den slutsatsen är lätt att dra av jägarnas inlägg. Jägaren är nog lite annorlunda funtad jämfört med oss vanliga naturälskande människor. Vad är det för konstigt med att jaga det vilt vi enligt lagstiftning har vår rätt att jaga nu då? Jakt är för mig inget konstigt alls eftersom mina förfäder har pysslat med det i några hundratusen år. Vill du veta en annan sak... ävendina förfäder har jagat... under flera generationer... I Sverige är jakt högst naturligt så att ondgöra sig över jägare och påstå att vi är annorlunda funtade jämfört med vanliga naturälskare blir ju riktigtbarnsligt. Det du menar är att du är en elitmäniska som står över dom som för jakttraditioner vidare... är du nån form av renrasig människa då som är bättre än alla andra?
Monarda
23-01-2010, 11:25
Enligt min mening är skatan en av våra vackraste och klokaste fåglar. Alla som någon gång observerat deras team work när det gäller att reta en katt måste väl hålla med. "Där skatan bygger bo, har bonden ro" är ett ordspråk som jag hörde redan som barn. Min farmor lärde mig att respektera dessa fåglar och aldrig någonsin jaga bort en skata eller förstöra ett skatbo. Enligt gammal folktro skulle man obevekligen få mörkrets makter över sig efter ett sådant tilltag. Bäst att hålla sig väl, med andra ord! Redan i februari brukar jag kunna se att dom sätter igång med sitt bobygge. Grannen har en jättestor silvergran där dom alltid brukar husera så dom bättrar bara på tidigare bygge. Så sjunger dom ju faktiskt vacker också även om man kanske inte så ofta hör det. Gnisslande och knorrande och flöjtlika melodislingor. När det gäller hierarkin bland dom kråkfåglar jag har runt knutarna så verkar dock kråkan stå över skatan och skatan i sin tur står över kajorna. Här en bild där dom sitter på altantrappan och kalasar på en talgbit som dom finurligt nog lyckats lossa från en krok. Men bara en i taget.
[attachment=46492:P1230876.jpg]
Vill bara säga en sak när det gäller jakt som ni kom in på här.....jag har inga problem med legal jakt där man sedan konsumerar det man jagat.....men kan inte tänka mig att du åt upp skatan, eller???
sparvuggla
23-01-2010, 12:25
Det är trevligt att läsa här om alla möten med djur och fåglar. Se på bilder. Men tyvärr förstör jägare numera varenda trevlig debatt här . Vapen och skjutandet är verkligen det enda som tycks pågå i deras huvuden. Det gör mig lessen.
Orkidétjuven
23-01-2010, 13:23
CITAT (4:an @ 23-01-2010, 12:57)  Vill bara säga en sak när det gäller jakt som ni kom in på här.....jag har inga problem med legal jakt där man sedan konsumerar det man jagat.....men kan inte tänka mig att du åt upp skatan, eller??? Det är precis så jag tänker med.
CITAT (4:an @ 23-01-2010, 11:57)  Vill bara säga en sak när det gäller jakt som ni kom in på här.....jag har inga problem med legal jakt där man sedan konsumerar det man jagat.....men kan inte tänka mig att du åt upp skatan, eller??? Nää... för mig är det samma sak som att äta råtta... Tror du att alla som använder råttfälla äter råttor?
Orkidétjuven
24-01-2010, 05:03
De råttfällor jag använde hemma, fångade bara råttan. Jag flyttade bort den sen.
Meriona
24-01-2010, 09:32
CITAT (sparvuggla @ 23-01-2010, 12:25)  Det är trevligt att läsa här om alla möten med djur och fåglar. Se på bilder. Men tyvärr förstör jägare numera varenda trevlig debatt här . Vapen och skjutandet är verkligen det enda som tycks pågå i deras huvuden. Det gör mig lessen. Håller med, tragiskt att de inte har något jaktforum att hålla till på. Men det kanske inte är roligt när alla är likadana och ingen säger emot. Jag har en skata (ibland två) på min balkong ibland, men bara tidigt på morgonen. Trevligt att höra honom/henne sitta där och småprata tycker jag.
Orkidétjuven
24-01-2010, 10:23
Jag brukade lägga ut mat till dem när det var som kallast. Det fanns mat för alla typer av fåglar.
sqrulan
24-01-2010, 14:14
 Ja Monarda, det var precis det jag hörde. Jag har aldrig tidigare hört att dom kan "sjunga" eller vad det nu var men det lät även som ett samtal med olika röstlägen, jag blev stående under en tall utanför jobbet för att lyssna. För många år sedan så hittade vi en liten skatunge på potatislandet som inte kunde flyga så bra, min son tog upp den och kastade den upp i luften och den flög en liten bit. I en björk bredvid satt skat mamman/pappan och "skrek" av förtvivlan. Efter några försök så flög den lite bättre och tillslut så kom den så långt borta nere vid älven och vi såg att den fick hjälp av dom andra (pepptalk) så vi lät den vara, hur det gick kan jag inte veta men den kom bort från stora vägen och mina kattor i alla fall och det kändes bra.
Gossen Ruda
24-01-2010, 19:03
En tidigare granne berättade en gång hur han sett ett gäng skator som med gemensamma ansträngningar lyckades hacka ihjäl en turkduveunge. Det gick inte snabbt. Trevliga fåglar? Nej.
vildvittra
24-01-2010, 19:04
skator är underbara tycker även jag  på förskolan där jag arbetar förekommer det många individer, de har upptäckt att i barnvagnarna finns det diverse smulor att äta upp, en sitter på handtagen till barnvagnen och håller vakt medan polaren går igenom vad som döljs under filtar och suffletten... populärt är det väl inte e.g om man är nojig och vet att de kan sprida tex salmonella,men småttingarna på avdelningen har mycket att prata och peka på....skatan är nog den första fågeln de lär sig.... ett annat tillfälle noterade jag hur en av skatorna hittat något riktigt gott-den flög hukande!aldrig sett någon smygflyga så!kvickt in i barnens lekhus for den och gömde sitt fynd under träsoffan där.  i området där jag bor är nybörjar missen för valfri kattunge, att jaga på en skata...otaliga är de små liven som jagats upp i träd av en arg skatmobb jupp, skator är balla
Gunilla T
24-01-2010, 19:23
Jag blev vittne till när en av mina katter tagit en sork och låg på marken med sorken mellan framtassarna och skatorna hade upptäckt bytet. Den ena skatan distraherade katten medan den andra gjorde en förmodad kamikaze dykning mellan kattens tassar och tog sorken!...kattens min var obeskrivlig!
Våra katter och vårt skatpar har upprättat en terrorbalans...skatorna retar gärna katter men så småningom lär sig katterna att ignorera dem, låtsas inte se dem ens.
Orkidétjuven
25-01-2010, 00:06
Skator som jagar gräshoppor är bland det roligaste att titta på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|