IvarForss
21-01-2010, 22:37
Jag hittar ingen information alls om hur mycket jord huvudsallat behöver för att bli stor och fin.
Däremot såg det ut som på en reklam film för en odlingsmaskin som att det i princip inte behövs någon jord alls men däremot massa vatten.
Räcker det med en 6cm kruka som konstant står i vatten eller behöver man en 10liters kruka?
Någon som vet och kan förklara?
ingrid fuxwall
21-01-2010, 23:03
Kan inget om jordmängden men är tveksam till att låta krukan konstant stå i vatten.
Sedan beror det givetvis på hur många stycken huvudsallad du menar och hur djup krukan är
Sallat har väldigt små rotsystem i allmänhet och det behövs inga stora mängder jord.
Det du såg var hydroodlad sallat, d.v.s. man odlar i ett näringslöst medium. Jag tror en stor del av sallaten vi äter är odlat på det viset. Däremot kan du inte ha jord ståendes i vatten, det är inget hydromedium och det enda som kommer att hända då är att du får rotröta och döda plantor.
Du kan odla i kruka som vanligt men idén med att låta den stå i vatten skall du nog låta bli. Är du intresserad av hydroodling kan du kolla upp länken i min signatur.
Till ett sallatshuvud behöver du mog inte så stor kruka som 10 liter, hälften borde räcka gott och väl. Tänk dock på att huvudena ju kan bli stora så att klämma ned 3-4 plantor i en större krukar är mindre bra.
Du skulle ju kunna odla i en balkonglåda också. Så en radda och gallra ur enligt instruktionen på påsen, du kan ju gallra flera gånger så att du har små späda blad att äta som gallrats bort.
En större jordmängd håller ju fuktigheten bättre varför det kan vara bäre än småkrukor, det finns dessutom balkonglådor som är självvattnande (vilket det i o f s även finns småkrukor som är, såg att de sålde ut för 10:-/st på Plantagen hos mig).
Hej!
Jag skulle precis ställa en salladsfråga så jag kidnappar denna tråden.
Frågan lyder: Om man har en kruka på 15 cm i diameter och vill odla plocksallad, hur många frön skulle ni stoppa i krukan?
Och ännu dummare fråga: Skördar man blad för blad eller växt för växt?
Skäms lite men det står aldrig raka svar någonstans (det kanske är för att alla redan vet...).
/apan
Inga problem!
I en 15 cm-kruka så kommer du inte få plats med mer än ett huvud när de växer till sig.
Du kan ju stoppa i två i mitten och tre-fyra runt om. När de grott så tar du bort det som är vekast av de två i mitten genom att klippa av det med en sax.
När det sedan förhoppningsvis börjar bli trångt så tar du bort dem i yttercirkeln och mumsar på.
Det finns nog olika varianter på det där med att knipsa blad eller hela huvudet. Själv knipsar jag nog mest blad ifrån landet men eftersom jag är dålig på att gallra fröna så blir det även så att man rycker en och annan planta för att skapa mer plats.
Jag bör nog tillägga att jag har aldrig sått sallat i kruka utan detta är endast mina personliga funderingar och hypoteser.
Hej
Du kan så 3 till 4 frö men när de gror , du ska plantera de som är mera på andra krukor .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.