Full version: Yuccapalm rutten?
danax408
Hej,

jag har en yuccapalm där spetsen på bladen först blev bruna och torra och nu så har bladen börjat bli gula. Om jag gör ett litet snitt i stammen så är den inte grön längre utan brun.

Beror detta på övervattning eller för lite vatten? Vill gärna veta hur jag ska ta hand om dem innan det är för sent :-)

/Daniel
Erland
Att en del blad blir gula och vissnar nerifrån är helt normalt under vintern om du håller den på den torra sidan under vintern. Så här års räcker det med att du vattnar den var 3:e, 4:e vecka.
Yucca ruttnar lätt om du vattnar den för ofta vintertid. Säkrast är nog att du kollar att rötterna är okay.
Stammen är normalt bara grön längst upp vid bladfästena.
Sen vill jag bara påpeka att Yucca inte är några palmer utan är avlägset släkt med liljorna (tillhör samma växtordning).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Erland @ 22-01-2010, 12:32) *
Sen vill jag bara påpeka att Yucca inte är några palmer utan är avlägset släkt med liljorna (tillhör samma växtordning).

om inget nytt hänt på sista tiden ? så är yucca inte i växtordnngen liljor, utan i ordningen - Asparagales och därefter i familjen Agaveväxter - Agavaceae.

liljor har en egen ordning som heter Liliales.

CITAT (danax408 @ 22-01-2010, 11:20) *
Hej,

jag har en yuccapalm där spetsen på bladen först blev bruna och torra och nu så har bladen börjat bli gula. Om jag gör ett litet snitt i stammen så är den inte grön längre utan brun.

Beror detta på övervattning eller för lite vatten? Vill gärna veta hur jag ska ta hand om dem innan det är för sent :-)

/Daniel

hur har du skött den, alltså har du get den mycket vatten eller lite vatten ? har du bild på den så är det lättare se.

annars som Erland skrev så är det bättre att hålla dom lite torrare under vintern (speciellt om det är kallt/svalt). en annan sak att bladen blir gula kan vara för lite ljus eller för varmt.
Erland
Ja du flaxss, jag undrar om botanikerna själva vet hur växterna ska ordnas. I min bok Botanica som kom för några år sedan så står det att familjen Agavaceae ska höra till ordningen Liliflorae. På webbplatsen zipcodezoo.com står det att Yucca tillhör ordningen Amaryllidales samt klassen Liliopsida.
Hur som helst så måste du väl vara enig med mig att det finns ett avlägset släktskap mellan Yucca och Lilium?

danax408
Tack för svaren. Här är en bild

Yuccapalm

Alexander-VG-zon3
CITAT (Erland @ 22-01-2010, 12:59) *
Ja du flaxss, jag undrar om botanikerna själva vet hur växterna ska ordnas. I min bok Botanica som kom för några år sedan så står det att familjen Agavaceae ska höra till ordningen Liliflorae. På webbplatsen zipcodezoo.com står det att Yucca tillhör ordningen Amaryllidales samt klassen Liliopsida.
Hur som helst så måste du väl vara enig med mig att det finns ett avlägset släktskap mellan Yucca och Lilium?

ja det med namn kan vara klurigt i bland, enligt wikipedia och skud så ( enligt skud ska Asparagaceae familjen vara det rätta och att Agavaceae är borttaget) och enligt wikipedia ''artikel'' är Agavaceae kvar och är en underfamilj av Asparagaceae och ingår då i ordningen Asparagales. om jag fattat allt rätt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Asparagales
http://en.wikipedia.org/wiki/Agavaceae

jo det finns säkert något släktskap imellan.

CITAT (danax408 @ 22-01-2010, 15:36) *

det du har är en Dracena, en doftdracena kanske - Dracaena fragrans och då en namnsort.

av att den blir brun i bladen är antigen för lite ljus eller för torrluft eller att man vattna för mycket/för lite.

är stammen frisk hela vägen från rötterna till toppen så är det inga fara, likaså om rötterna är friska så kommer den bli fin till våren när nya blad kommer.

placera den gärna så nära väst eller öst fönster du kan så den får ljus på sig. och låt den torka upp lite innan du vattnar igen, under våren-sommaren kan du ge den näring ca 2-3gånger per månad. plantera om vid behov under våren-sommaren. denna växt är lätt skött och tål det mesta.
Bassam
Hej
Den här färge normal på den här tiden med lite ljus , men den kommer om de fick mycket vatten, iallafall du kan stika finger i jord och lukta om de lukta som mögel , det betyder att rötter mögla så du kan omplantera den i ny jord efter du klippte skadad rötter och torkade rötter.
H:Bassam
Eliotta
Jag tycker det ser ut som att den står lite för mörkt. Gula, halvvissna blad nertill och ljust gröna, till synes lite mjuka blad i toppen. Så mycket ljus som möjligt till Yucca på vintern smile.gif
mbn
CITAT (danax408 @ 22-01-2010, 15:36) *

Yuccapalm

Det där ser ut som en band-dracena och bladen ser lite torra och "brända" ut! Står den i närheten av ett element som kan torka ut dem så? Det gula kan bero på övervattning. Kolla i krukan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon