Full version: äpelträden
anki/ronninge
nä, tänk om man skulle ta och beskära äppelträden

en aning..[attachment=46444:DSC_1504.jpg]
KURT
Det kan man nog inte bedöma från den bilden! Däremot så skadar det ju inte att kartgallra, när trädet bär så mycket frukt. Och kartgallring är ofta viktigare än beskärning.
anki/ronninge
CITAT (KURT @ 22-01-2010, 12:38) *
Det kan man nog inte bedöma från den bilden! Däremot så skadar det ju inte att kartgallra, när trädet bär så mycket frukt. Och kartgallring är ofta viktigare än beskärning.

ok kurt, bilden vara bara ett sätt att knyta an till äpplen smile.gif

KURT
CITAT (anki/ronninge @ 22-01-2010, 14:49) *
ok kurt, bilden vara bara ett sätt att knyta an till äpplen smile.gif

??

Det är ju knappast aktuellt att beskära några fruktträd vid den här tiden på året?
Järfälla
Trodde det var väldigt lämpligt att beskära (unga fruktträd) fram till saven stiger. Typ februari ut senast. Och om inte nu, vänta till JAS?
Bassam
Hej

Man kan beskära före saven röra sig , på grund att ohyra attackera rörliga saven.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Järfälla @ 22-01-2010, 15:23) *
Trodde det var väldigt lämpligt att beskära (unga fruktträd) fram till saven stiger. Typ februari ut senast. Och om inte nu, vänta till JAS?

Om det är unga träd man bygger upp en krona på och man vill ha bra skottbrytning är vårvintern en bra tid för beskärning, äldre fruktproducerande träd brukar dock må bäst av att beskäras under JAS + då blir skottbrytningen mindre = färre vattenskott
anki/ronninge
hej!!

jag har rätt unga träd som jag
bygger upp !

så jag beskär nu i jan/feb för att forma trädet.

Långsam och varlig beskärning under ca 5 år vid denna tid
har gett ett

välmående äppelträd, utan hysterisk vattenskottsbildning.

och jag håller med kartgallring e viktigt om man vill ha extra goda äpplen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon