Full version: Brugmansia
4:an
Jag har en brugmansia, en gul, som jag köpte genom odla i fjol. Den har stått på min inglasade balkong under vintern som vi alla vet har varit ovanligt kall. Trots det har den redan satt tre nya blad nere på "huvudstammen". Min fråga är : Vad gör jag nu då??? confused.gif
ängla
Hej
Kul att din änglatrumpet redan är igång. Ta det lugnt nu bara, börjar du vattna för mycket nu så dränker du den. Låt den vakna sakta. Du ser på de nya bladen om den vill ha mera vatten. Öka efterhand och när den vaknat lite mera så planterar du om den i jord med mkt gödsel, vattnar på och väntar igen. Ta en vattenspruta och spraya på stammen. Kanske en g/v. Det stimulerar nya bladrosetter. Skynda långsamt.
[attachment=46926:P1010488.JPG] Så här ser den ut idag! Den verkar må bra, men jag fick plantera om den i en hink i väntan på vår och sommar....skall den ha mycket gödning redan nu? Så undrar jag om jag skall skära bort de torra pinnarna...? Där är ett par bladrosetter till men de verkar inte växa så mycket!
Bassam
Hej

Du behöver inte ge mycket gödsel nu , men du kan ta bort torka delar .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
du kan plantera om den i mars-maj. ge näring 2-4v efter omplantering. alla döda delar kan du klippa veck. har den fått väldigt lite vatten i vinter (väldigt långtorka) ? tycker det ser ut som stammarna har torkat in av vattenbrist ev kan det vara frostskada.
Den fick ett rejält frostnyp i stugan i början på vintern så då tog jag hem den till den inglasade balkongen och efter ett par dagar med sol där så rände den iväg och därför satte jag om den i en hink!
Solstorm
Mina har nog fått nästan frost där jag haft på vinterförvaring. Där är för dåligt isolerat och blev för dyrt att värma upp så jag fick ta in mina växter. (Tror ni här är trångt eller?) Jag är rädd att mina änglatrumpeter inte kommer att klara sig. Stammarna har stått i torr rumsvärme ett bra tag nu och och ser alldeles skrumpna ut. Jag tror att de är döda fear.gif -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon