Maggan H
Och ser man på, Ica och Statoil har bra jord! tummenupp.gif

Testfakta
Bassam
Hej

De är alla bra men du ska blanda dom beror på vilka växter ska platera , tillexempel om du ska plantera kaktus ska du blanda dom med grus , om du ska plantera grönsakar ska du blanda dom med komposten .

H: Bassam
smuleborg
Där ser man. Plantagen special får bättre betyg än Hasselfors Plantjord. Men - jag kan inte låta bli naughty.gif - jordens struktur (andelen torv, grus och vad det nu är), vägs det in i bedömningen?
Alexander-VG-zon3
intressant att läsa, för min del så var det intressant att veta vilken som hade bäst sammansättning av näring. strukturen brukar jag själv blanda in med kompost, grus, leca m.m.
GunillaS
Var får man tag på sand/grus av lagom kornstorlek att blanda i?

GunillaS
Queens
Får man lov att rekommendera hästgödsel? smile.gif
Det här med dyr jord har jag inte förstått. Näringen används ju upp varje år. Hästgödslet ger bra struktur också. Ofta vill stallen dessutom bara bli av med skiten, så att säga, så då är det gratis! wink.gif Hör med närmsta stall så får ni säkert ta ett lass. Vet tex att Göteborgs Fältrittsklubb mer än gärna ger bort sitt. wink.gif Sen kan man ju blanda i annat beroende på vad man ska odla... sand osv. Det luktar dessutom inte lika illa som hönsgödsel.
rosita
CITAT (GunillaS @ 23-01-2010, 17:37) *

GunillaS

Sandlådesand är lagom och den säljs i säckar på Granngården.
GunillaS

Tack för tipset,Rosita

GunillaS
blomkronan

GunillaS

Jag köpte tvättad sand på k-rauta 25 kg för 49:-.

Ja det var intressant läsning... om jordsäckarna.
Min Statiol har dock inte dom påsarna som visades på bilden sad.gif men om Plantagens special fick bra betyg kan jag mycket väll tänka mig att använda mig av dom påsarna, man får ju gödsla på P-jorden oxå efter ett tag!
Jag köpte P-jord i massor förra året... och det har jag inte råd med i år!
Hästskit är bra, men... den ska ju brinna ett år, innan man kan använda den... sad.gif (jag har hämtat skit, så nästa år kan jag använda den...)
Bassam
Hej

Du kan blanda jorde med komposten istället för skit och det ska komma bra resultat.

H:Bassam
smuleborg
Vi köper väldigt lite jord, och när vi gör det vill vi ha bästa kvalitet för det aktuella användningsområdet. Det har blivit någon enstaka säck från Hasselfors och någon enstaka säck från närliggande handelsträdgård (deras egna blandning, kallas "Vår egen jord"). Men i huvudsak använder vi hästskit som vi hämtar från närliggande hästgård. Den får brinna ungefär ett år. Vi kör också med en fuskvariant av täckodling. Och - där vi tycker det är lämpligt - någon slags lasagnemetod direkt på plats. Inget "trädgårdsavfall" forslas i alla fall bort.

I den mån vi "tillför näring" använder vi gärna nässelvatten, ibland blandar vi på känn i Rölleka. Guldvatten använder vi ibland (dock inte i trädgårdslandet). Perenner, i den mån vi tillför näring, får inget näringstillskott efter runt midsommar. Och vi gör förmodligen helt galet.

Gräsmattan gödslas ett par-tre gånger per säsong med Algomin (inte min idé...). Det var en gång, gräsmattan kunde klippas med handjagaren...

CITAT (rosita @ 24-01-2010, 07:35) *
Sandlådesand är lagom och den säljs i säckar på Granngården.

Med all respekt, men är den inte för finkornig?
Lotta22

GunillaS

Jag brukar knycka lite ur lådan med sandningsgrus som står vid gatan... det har perfekt grovlek! coolgleam.gif
Ilmarudin
Sen ska man kanske tillägga att det testet som den här tråden handlar om gjordes 2006 vilket också förklarar varför inte statoil har den jorden som visas på bild. Gick också in på plantagen och kollade på deras sida och de har inte heller samma påsar längre. Med andra ord kan man inte förutsätta att resultaten av detta test stämmer idag.
malarmaster
CITAT (Lotta22 @ 03-02-2010, 12:54) *
Jag brukar knycka lite ur lådan med sandningsgrus som står vid gatan... det har perfekt grovlek! coolgleam.gif

Innehåller inte den sanden salt? åtminstone i min kommun blandas salt i sandningsgrus. Ulf
rosita
CITAT (Ilmarudin @ 05-04-2010, 06:44) *
Sen ska man kanske tillägga att det testet som den här tråden handlar om gjordes 2006 vilket också förklarar varför inte statoil har den jorden som visas på bild. Gick också in på plantagen och kollade på deras sida och de har inte heller samma påsar längre. Med andra ord kan man inte förutsätta att resultaten av detta test stämmer idag.

Jag har kollat med Plantagen och det är samma innehåll i jorden i år, det är bara ny design på påsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon