Eliotta
I några av mina krukväxter har jag en massa små, vita larver (drygt 1 mm långa). Speciellt när jag har vattnat kommer de upp till ytan i krukan, alternativt åker ut i innekrukan och ligger i vattnet och rör sig.
Ingen av växterna verkar må dåligt av detta och de verkar inte heller utvecklas till flugor eller något annat, däremot tycker jag inte det ser så trevligt ut.
Någon som vet vad det är, var de kommer ifrån och hur man blir av med dem?
Peztis
Blomflugor... det finns andra aktiva trådar i detta ärende (tyvärr)!
Nauti
Om det är sorgmyggelarver så är det negativt för växterna, men de jag har sett har varit litet längre än 1mm. Men jag kan inte skilja på sorgmyggor, vattenflugor och allt vad det nu kan vara, men man skall kunna skilja på dem i sättet de flyger på. Om du inte har sett några flugor så blir det svårt.

De kan följa med jorden som du har dem i eller om du köpt på påse eller komma från andra blommor du köpt hem o.s.v.

Har du någon rökare i hushållet så är nikotinvatten effektivt, men då skall det ju helst inte vara växter du planerat att äta.

Jag är ganska säker på att det inte har med blomflugor att göra. Det här är en blomfluga:
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker snarare att det låter som hoppstjärtar de brukar flyta upp när man vattnar och hoppar runt på blomfaten. Hör till naturens nedbrytare och lever på dött material och trivs extra bra ifall växterna får torka upp för dåligt mellan vattningarna.
Nauti
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-01-2010, 21:16) *
Jag tycker snarare att det låter som hoppstjärtar de brukar flyta upp när man vattnar och hoppar runt på blomfaten. Hör till naturens nedbrytare och lever på dött material och trivs extra bra ifall växterna får torka upp för dåligt mellan vattningarna.
De är väl små, grå och studsar iväg när man kommer i närheten av dem? Jag har massvis med sådana i många av krukorna och i terrariet stormtrivs de.
Eliotta
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-01-2010, 21:16) *

Ja, precis så verkar det vara. de hoppar lite i jorden. men det är ingen fara då eller?
Nauti
CITAT (Eliotta @ 22-01-2010, 21:26) *
Ja, precis så verkar det vara. de hoppar lite i jorden. men det är ingen fara då eller?
Hoppstjärtar är inte dåligt för etablerade växter. Om du har dem i sådderna skall de kunna ställa till med en viss skada som jag förstått det.
greenspot
Om du blandar i GreeNeem-gödsel i jorden så kommer dina gäster att försvinna genom naturlig avgång.
Läs mera på
http://www.greenspot.se/sida3.html
Lennart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon