Jag letar efter en jordgubbssort som är rätt ny, den heter 'Florian'. Jag har inte hittat den i någon butik, varken som planta eller frö, men jag har hittat den på nätet hos Weibulls. Där är den slut står det. Finns det någon som vet var den finns att köpa? Jag vill verkligen ha den i min trädgård. Den bär nämligen samma namn som min son, plus att den är väldigt fin med rosa blommor istället för vita.
Alla tips tas tacksamt emot.
Åsa, mälardalen zon 2
22-01-2010, 21:12
Sorten säljs som frö inte som plantor. Fröer.nu har den i sortimentet men det står att den tillfälligt är slut så kanske det kan komma in nytt om ett tag annars kan man ju handla direkt från Thompson & Morgan istället för att köpa deras fröpåse hos fröer.nu, och hos Thompson & Morgan verkar den inte vara slut.
Sorten var en nyhet 2006 och det är en F1 hybrid
tack så mycket för tipset!
Sabina87
24-01-2010, 20:58
Min man är jordgubbsodlare. Om du vill odla en sort som är riktigt god att äta direkt så är det korona som gäller. Men den tål inte att lagras, men smaken är den bästa!!
Vad menar du med lagra? Att men inte kan koka sylt på den? Eller att den inte går att spara ett par dagar i kylskåpet?
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2010, 07:45
Det är det senare, jordgubbsodlare kan inte odla sorter som inte klarar att ligga 1-2dagar i kyl medans de transporteras ut till konsumenter och liknande, många av våra lite äldre sorter är mycket goda MEN funkar inte ifall man ska lagra och transportera dem.
Sabina87
25-01-2010, 08:25
CITAT (krukan @ 24-01-2010, 22:56)

Vad menar du med lagra? Att men inte kan koka sylt på den? Eller att den inte går att spara ett par dagar i kylskåpet?
Det går jätte bra att frysa och göra saft eller sylt på, men inte att ha den i kylskåpet ett par dagar.
Vill man kunna ha dom i kylskåpet ett pardagar får man välja en sort som klarar det. Och de sorterna är inte lika söta i smaken. Korona är en självplocks jordgubbe, den finns inte i butikerna, eftersom den inte klarar transport och lagring. De jordgubbarna som man köper i butiken är inte dagsfärska. Men de håller, men de är inte på långa vägar lika goda.
OK, skriver upp namnet, verkar spännande. Är den lätt att hitta i handeln som plantor? Har i alla fall beställt frö från Thomson... i England. Av 'florian' Hoppas nu jag lyckas med sådden. Lite tips kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
26-01-2010, 08:18
Korona är mycket vanlig i handeln som plantor den kan t.o.m beställas på postorder hos ex. Hortogreen
ok, vad bra. Tack för svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.