Peztis
Nu minns jag inte hur stor siffran var på antalet medlemmar i Odla.nu men jag antar/förutsätter att antalet registrerade medlemmar inte överensstämmer med antalet aktiva medlemmar...

Hur många är egentligen aktiva? Om vi säger det senaste halvåret? Om man inte har varit inloggad de senaste sex månaderna så kan man väl knappast räknas som aktiv medlem, menar jag?

Om jag läser äldre trådar så är det måååånga alias som jag adrig har sett under det år som jag själv har varit aktiv - jag har i stort sett varit inne ett antal timmar varje dag sdean jag registrerade mig bortsett från min semester i somras när jag var bortrest. Hur länge finns ett alias kvar?

(Tyvärr lär jag väl aldrig få svar om detta.)
skånepåg
Jag är inloggad dygnet runt men har haft ett annat konto till som jag söp bort för ett tag sen biggrin.gif
Jag älskar detta forumet för här kan man snacka om allt typ ^^
Myosotis
CITAT (Peztis @ 22-01-2010, 21:02) *
Hur länge finns ett alias kvar?

Ingen aning, men jag tycker INTE att man ska tas bort bara för att man är inaktiv en viss period!!
Meriona
Men jo efter ett par år så kan man nog bli raderad väl?
Myosotis
nej, varför det? Det stör väl ingen? Det kan väl finnas personer som av någon anledning inte är aktiva på länge och sedan vill komma tillbaka? Alla spammare däremot ska raderas på en gång.
*Stintan*
Ingen som inte särskilt bett om det eller blivit avstängd raderas från medlemslistan. Och nej antalet registrerade medlemar stämmer inte med det verkliga antalet medlemar eftersom "spamnamn" står kvar. En hel del medlemar har också mer än ett namn (nick) trots att det inte är tillåtet och det ställer ibland till en del tjafs. En del kanske t.o.m. är avlidna, vem vet sånt.

Jag vet inte vad du menar med aktiv. Det är säkert bara ett hundratal personer som mer eller mindre dagligen skriver på forumet. Sen gör en del "time-out" under en period men återkommer. Jag vet många som tidigare varit mycket aktiva men som numera endast hälsar på sporadiskt. Ska dom då raderas för att dom haft annat för sig ett halvår eller mer?

Många som reggar sig som medlemar är bara inne och läser och kollar på bilder men skriver aldrig något. Jag ser inget fel med det. Varför ska man raderas för att man inte är aktiv och skriver något.

Nej varför störa sig på detta. Varför har du problem med att folk inte raderas om de varit inaktiva en viss tid? Personligen bryr jag mig inte ett skvatt och sitter inte och kollar när andra medlemar var inloggade senast om det inte är någon speciell jag saknar och inte sett på länge.

Vill man inte själv vara kvar kan man som sagt be Admin om att bli raderad men det vore nog ett omöjligt jobb för Admin att skicka mail till alla gamla inaktiva medlemar och fråga om de vill vara kvar eller inte. Ingen normal medlem ska behöva bli raderad utan att först bli tillfrågad.

Myosotis
Förresten, hur vet man hur många medlemmar det finns? Förr stod det längst ner "Forumet har xxxx medlemmar. Den senaste medlemmen är yy", men det tog de bort helt när det krånglade.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 23-01-2010, 14:01) *
Förresten, hur vet man hur många medlemmar det finns? Förr stod det längst ner "Forumet har xxxx medlemmar. Den senaste medlemmen är yy", men det tog de bort helt när det krånglade.

25471 medlemmar är det just nu. Trycker man på "medlemmar" uppe till höger kommer en lista med tjuga namn per sida och det är knappt 1274 sidor
Myosotis
aha, tack!
Peztis
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 09:22) *
Nej varför störa sig på detta. Varför har du problem med att folk inte raderas om de varit inaktiva en viss tid? Personligen bryr jag mig inte ett skvatt och sitter inte och kollar när andra medlemar var inloggade senast om det inte är någon speciell jag saknar och inte sett på länge.

Trevlig ton...

Har nog aldrig kollat när någon var inloggad sist och det bryr jag mig heller inte om.
Och jag har inte "problem" med om folk raderas eller inte.

Tycker däremot att det är lite tråkigt ibland när en del vill ha ett alias som är upptaget av någon som aldrig varit inloggad eller var det i tidernas begynnelse.
Är också sådan som person att jag tycker att databaser av olika slag ska hållas rena, skräp (spam och dess alias osv) ska bort.
Och ja, visst är det väl skoj att få reda på hur många som faktiskt är aktiva användare (hur man än definierar det), särskilt med tanke på att Odla säger själva att de har hur-många-tusen användare-det-nu-var i en intervju. Och då undrar man ju om det är faktiska användare eller om det även är inräknat alla spam-alias som ju lär vara en hel del vid det här laget.
Myosotis
Har du tänkt på det här som Anma skrev i en annan tråd?

CITAT (Anma @ 23-01-2010, 17:17) *
Det kan ju bli väldigt galet om en medlem skrivit massa strunt här för flera år sedan och sedan slutat vara aktiv och så kommer en ny medlem och tar det användarnamnet och någon råkar rota fram något dumt som någon annan som haft samma användarnamn skrivit för längesedan som den nya sedan får skit för. Blev lite komplicerat, men ni fattar... hoppas jag. giggle.gif
Inte kan man ta bort de gamla inläggen heller, då blir det ju alldeles obegripligt.
*Stintan*
Jag ber om ursäkt Peztis att jag försökte förklara hur det fungerar på forumet och lade till vad jag själv tycker. Att jag sedan ställde en fråga om varför du har problem med att folk inte raderas tycker jag är ganska relevant.

Jag skulle inte vilja bli medlem på ett forum med ett nick som någon annan haft tidigare och där det kanske finns en mängd inlägg kvar som denne skrivit. Det bäddar för trubbel och man kan hamna i en situation där man måste förklara att man faktiskt inte är den person andra tror. Det finns personer som finner ett nöje i att rota i arkiven och kolla vad man skrivit långt bak i tiden.
Berith
Som jag skrev i en annan tråd - jag tycker att spamnicken ska bort samtidigt som spammen och alla andra kan ligga kvar. Aktiv eller inte aktiv spelar väl ingen roll egentligen. Ibland skriver ju nån "ny" att den varit med för några år sen men glömt nick eller lösenord och därför fått regga sej igen. Visst kan väl nya och gamla nick läggas ihop till ett och samma? När det gäller samma person alltså.

Jag finner ett nöje i att läsa gamla inlägg och rotar ofta i arkivet. Kollar också när personer varit inloggade senast.
Fuel
Tycker också det är roligt att kolla när personer som man pratat med osv. loggat in senast. Alltid roligt att kunna ta upp kontakten med någon som man kanske pratat med tidigare och kolla hur det går osv. Men sedan att rota runt kanske inte är min stora passion, men alltid roligt att se vad folk skrivit förut om saker osv.

Men Spamnick och allt som har med skiten att göra ska själklart bort. Men varför ska man annars ta bort nick om de inte ber om det?
Meriona
Är det bara jag som letar efter användare i listan? Ingen annan? Jag gör det ofta för att jag inte är säker på hur en användare stavar sitt namn tex, är det verkligen samma människa... Men man brukar ju fatta när man sen klickar in på sidan, men jag tycker gärna att det kunde rensas från både spamdrägg och såna som inte varit inloggade på flera år. Efter tre-fyra år finns det väl ändå ingen anledning till att de ska ligga kvar? unsure.gif
Berith
CITAT (Meriona @ 25-01-2010, 21:22) *
Är det bara jag som letar efter användare i listan? Ingen annan? Jag gör det ofta för att jag inte är säker på hur en användare stavar sitt namn tex, är det verkligen samma människa... Men man brukar ju fatta när man sen klickar in på sidan, men jag tycker gärna att det kunde rensas från både spamdrägg och såna som inte varit inloggade på flera år. Efter tre-fyra år finns det väl ändå ingen anledning till att de ska ligga kvar? unsure.gif

Nejdå, jag läser också andras profiler. Kan ju vara för att få en ledtråd till var personen befinner sej i landet tex. Men att plocka bort användare som inte varit aktiva på tre-fyra år tycker jag inte. Många av "gamla kompisar" var med då men inte nu, och dom vill jag ha kvar. yes.gif Men om du menar såna som registrerade sej för tre-fyra år sen och aldrig skrivit nåt eller varit inloggad senare kan man kanske plocka bort?
Meriona
Ja det var sådana jag tänkte på. Jag tror att det är många som regat sig en gång ivärlden och sen ångrat sig och kanske tagit ett annat namn istället, eller så har de tappat bort lösenordet och gjort en ny profil istället, eller så kanske hittat ett annat forum eller intresse att lägga sin tid på.
Berith
Ja såna finns säkert en hel hög. Om man kollar i medlemslistan och väljer "Visa alla användare efter totalt antal inlägg stigande ordning" finns ju många som inte varit inne sen dagen dom reggade sej. Och kollar man medlemmar efter registreringsdatum är det många som inte varit inne på flera år. Skulle nog tro att om dom hittar tillbaka till Odla så väljer dom nog att registrera sej igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon