|
Kom på det att det måste vara jättemånga som gör matlådor varje dag !jag gör det ,men vad har ni i dom ?vet inte om det är rätt forum ?men det är ju småprat !min gubbe säger i alla fall att potatis frusen i matlåda är jätte äckligt,men ris och pasta funkar jättebra.Hur gör ni ?
Huggorm
22-01-2010, 22:50
Din gubbe har rätt, potatis är svår att tina från en frusen matlåda. Särskilt i mikro, men det går. Pasta och ris är däremot perfekt. Jag bor ju ensam, så det känns lite tråkigt att laga mat bara till mig. Så ibland lagar jag lite extra och packar i burkar och fryser in. Perfekt att ta fram och tina i mikron! Okej, inte riktigt lika gott som nylagat, men funkar utmärkt till mig
Ibland gör jag grytor pepparotskött och så vidare men då fryser jag det inte utan han får maten från dagen inna så att säga,men visst är det svårt att göra bra matlådor !Biff Stroganoff med ris brukar bli jättebra mickro mat,vad man ska tänka på är att om man gör matlåda med pasta så ska man inte koka den helt färdig aldente utan lita hårdar då blir den bra att mickra !Jag tar järna imot tipps på mickro mat eller värmemat
blomkronan
22-01-2010, 23:18
Många gör fel då dom ska värma maten i mikron, alla tar full effekt och vill att det ska gå fort! Makrovågorna drar ur vätskan ur maten, därför blir pastan torr och gummi-lik. När jag ska värma pasta i mikron brukar jag ta lägre effekt och lägga på ett lock så vätskan stannar kvar i pastan, det blir bättre då. Det kan ta ett par minuter längre tid, men vad gör det om maten blir lite godare
Hej Blomkronan  jo men visst är det så som du säger !men gubbarna har ju int tålamod med sånt tjafs det ska funka på stubinen och allt ska bli som på Restaurang
Huggorm
23-01-2010, 00:34
Jag tror man skulle bli lynchad på lunchen på jobbet om man inte värme så fort det går. Det är redan på håret att alla skall hinna värma innan rasten är slut. Men på jobblunchen smakar visserligen vad som helst gott
Monica M zon 4
23-01-2010, 08:23
Om det är mat där det passar bäst med potatis till så brukar jag frysa portionerna utan potatis. På helgerna kokar jag en rejäl laddning potatis och ställer i kylskåpet. Sen när jag plockar upp mat ur frysen så tar jag några potatisar från kylskåpet och lägger i matlådan. Matlådorna tar jag oftast upp på kvällen så de tinat över natten i kylskåpet. Frysta potatisar är jätteläbbiga.
Jag gör ofta stora laddningar med mat och fryser in mängder av portioner. Kålpudding, korv stroganoff, köttfärssås, pajer, pannbiff med lök, falukorv och stuvade makaroner, grytor av olika slag är mina favoriträtter och det är lätt att göra mycket!
blomkronan
23-01-2010, 08:58
CITAT (Huggorm @ 23-01-2010, 00:34)  Jag tror man skulle bli lynchad på lunchen på jobbet om man inte värme så fort det går. Det är redan på håret att alla skall hinna värma innan rasten är slut. Men på jobblunchen smakar visserligen vad som helst gott  Ja, det så klart, om man är många så måste det gå fort... CITAT (Monica M zon 4 @ 23-01-2010, 08:23)  Om det är mat där det passar bäst med potatis till så brukar jag frysa portionerna utan potatis. På helgerna kokar jag en rejäl laddning potatis och ställer i kylskåpet. Sen när jag plockar upp mat ur frysen så tar jag några potatisar från kylskåpet och lägger i matlådan. Matlådorna tar jag oftast upp på kvällen så de tinat över natten i kylskåpet. Frysta potatisar är jätteläbbiga.  Vilken bra idé Mikromat... när jag har glömt lunchlådan hemma eller inte har någon. Kan jag ibland ta och koka nudlar i mikron. Full effekt i 5 minuter, det går att äta om man är hungrig!!! (spisen har gått sönder på jobbet jobbar ju med vitvaror "skomakarens barn är utan skor")
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2010, 09:32
Jag äter matlåda varje dag och man kan ju ta i stort sett vilken maträtt som helst bara man inte har potatis, ex. på sånt jag ätit denna vecka pastagratäng, linsgryta med bulgur, grönkålspaj, bigos med bulgur
Även quinoa, matvete, couscous och liknande funkar ju bra att använda istället för potatis.
Jag tycker att potatis funkar om man gör en gratäng så att potatisen är skivad och ligger i en sås, t ex potatis, purjolök och broccoli med kasslerstrimlor/skinka och så en gratängsås, det blir jättegott.
/Mollis
diva&hero
23-01-2010, 10:50
Matlådor gör vi, men dom hamnar sällan i frysen. Utan det blir en matlåda till jobbet dan efter om det är nåt kvar efter att hundarna fått sitt också.. Idag har jag potais- och köttfärsgratäng med mig. Blir mums!
Spagettigratäng funkar bra också och bruna bönor med stekt fläsk !det sistnämda är nog gubben favorit
Husihelvete
24-01-2010, 14:45
Jag gör ingen speciell låd-mat utan lagar alltid stora satser trots att vi bara är två i familjen. Det blir mat hemma och räcker gott och väl till ett par lådor var för oss. Jag brukar aldrig frysa in pasta/ris/potatis eller andra kolhydrater utan fryser bara protein-delen av måltiden. Jag tycker det blir bäst och smakar bäst att tillsätta det efter jag tagit matlådan ur frysen. Enkelt, smidigt, gott och billigt. Jag har för vana att ha med en skalad morot varje dag så att man får i sig fibrer och grönt (orange) också.
CITAT (Husihelvete @ 24-01-2010, 14:45)  Jag gör ingen speciell låd-mat utan lagar alltid stora satser trots att vi bara är två i familjen. Det blir mat hemma och räcker gott och väl till ett par lådor var för oss. Jag brukar aldrig frysa in pasta/ris/potatis eller andra kolhydrater utan fryser bara protein-delen av måltiden. Jag tycker det blir bäst och smakar bäst att tillsätta det efter jag tagit matlådan ur frysen. Enkelt, smidigt, gott och billigt. precis så gör även vi.
netaave
24-01-2010, 17:11
Har ibland soppa med mig som jag transporterar i en plastflaska med lite vidare öppning. Värmer sen i micron i en plastskål jag köpt fryst soppa i och äter ur den också.
Annars är det den vanliga maten vi ätit dan före och potatisen bredvid, kokar den oftast på jobbet.
Eva i Höga
24-01-2010, 18:51
På helgerna gör jag ofta stora grytor eller gratänger så det räcker att frysa in ett par lådor. På måndagen tar jag med en låda och då har jag potatis till, annars blir det pasta. Det blir en hel del matlådor jag gör iordning eftersom vi är två stycken som ska ha på jobbet. Tycker det är urtråkigt men inte roligt att äta pizza eller mat från grillen varje dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|