salomo
Bor vid havet i gränslandet mellan zon 4-5 längs norrlandskusten och har en tomt som är något år gammal. Har planterat det mest grundläggande och tänkt ut en struktur, t ex med fruktträd (äpple, päron, körsbär) samt syrener som härdig inramande bas i trädgården.

Vintertid har vi full vinter men sällan kallare än -15 grader. Inte lägre temp än -22 senaste fem åren.

Vi har en plats på tomten alldeles bredvid vår avloppstank (trekammarbrunn) där värmen från husets avloppsvatten gör att marken närmast tanken aldrig får tjäle (eller hur man uttrycker sig). Detta torde väl vara en odlingsmöjlighet?, eller är det risk att en planterad växt/buske snarare blir stressad av att inte ha tjäle (tom. lite ljum jord) fastän det är tydliga minusgrader ut måntro?

Hur ska jag tänka - är det ett tillfälle att zonknäcka?

Det får inte vara något som blir flera meter högt och stort, då tankbilen måste kunna nå fram och tömma tanken.

Hur reagerar växter på denna typ av placering tror ni?

Tacksam för svar! :-)

/Salomo

Ezereht
Om du planterar djupt så det inte gör något att plantan fryser bort ovan mark så är det väl en idé. Men det som är ovan mark lär väl frysa lika mycket som grannan en bit bort tänker jag mig. Sen behöver det vatten längre än den växt som har tjäle.

Eva 33c
Intressant fundering. En problem kan kanske (spekulation här ) vara att en buske eller ett träd inte avmognar i tid om marken är "varm" och då kommer att frysa tillbaka i grenverket när luften blir kall. Sånt händer med rosor om höstarna blir långa och varma här i zon 5. Fast de dör inte. Men det kan säkert skilja på olika växter vad som ger signal till avmogning, temperatur eller dagslängd eller en kombination. Kanske får du erfarenhetsbaserade svar ipå di fråga, annars skulle du väl kunna testa med något "billigt" och se hur det fungerar? Nåt du odlar på annat ställe i trädgården också, så du kan jämföra.
För vintergröna buskar kan det kanske vara ett plus? De ska ju inte avmogna på samma sätt som lövfällande buskar. Och där är ju ofta problemet på våren kombinationen med frusen mark och sol som ger skador annars.
salomo
Tack för intressant respons. När jag börjar tänka själv (hur ska det gå *ler*) så börjar jag inse att jag alltså har en möjlighet att odla en växt som normalt sett inte är härdig. Den dåliga härdigheten ska bero på kall mark (tjäle) snarare än kall luft...

Olivträd? smile.gif Nej, knappast....

Ska fundera....
Bassam
Hej

Om vi tänker hur mögel kommar , vi ska säga att de kommer på grund lite syra och mycket fukt. så om vi beskära bra och lämnar luft röra bra så vi kan minska mögel också om vi plantera växter i djup jord och väldränerad jord ska vatten frysa lång borta från rötter och på den här sätt vi kan öka växter härdighet.

H: Bassam
salomo
Bassam:

Betyder det att jag inte ska se det som en chans att plantera där, eftersom marken kommer att vara tinad och fuktig hela vintern? Att rötterna kommer att drabbas av röta eventuellt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon