Brittan
23-01-2010, 09:55
Hej !
Var och handlade i går på en stormarknad och såg att de sålde solrosfrö i 5 kilos påsar för några tior. Undrar nu om någon vet om dessa frö går att använda till blomsådd. Ser framför mig ett helt hav av solrosor i ett hörn av trädgården.
I fjol sommar hade jag en stor och fin solros mitt i gräsmattan. Jag hade inte sått solrosor så den måste ha kommit från fågelfrö man ger under vintern.
Myosotis
23-01-2010, 11:37
Jag brukar så fågelmatssolrosfrön (25kg-säck från lantmännen), det funkar utmärkt.
JLekberg
23-01-2010, 11:37
Jag planterade solrosfrön från fågelmaten i små krukor och planterade sedan ut dessa där jag ville ha dom i rabatten, fungerade perfekt! Nu har jag fått en massa olika sorter som jag ska plantera i år i en solrosrabatt :-)
Myosotis
23-01-2010, 11:40
OT: Vad är det för vacker blomma du har i avataren, Brittan?
Brittan
23-01-2010, 12:23
Jag vet inte vad det är för blomma, fotograferade den när vi var på Kreta 2008, men visst är den vacker !!
Myosotis
23-01-2010, 12:31
Ja jättefin!!
trientalis
23-01-2010, 17:20
Visst går det bra att så fågelfrö. Det brukar jag också göra. Men man vet inte hur de kommer att se ut. Stora och små blommor, höga och låga om vartannat. Men det tycker jag bara är roligt.
Lena
2 solrosor planterade fåglarna åt mig som tack för maten. Inte blev dom stora, men läget var väl inte det bästa. skall prova att så själv i år.
blomkronan
23-01-2010, 18:17
Bra ide med att köpa fågelfrön

Jag har tänkt att så en stor bit på min odlingslott med solrosor just baraför att jordförbättra den tunga lerjorden, deras rötter ger bra "mylla" långt ner i jorden
Blomkronan- tack så mycket för tipset angående jordförbättring med solrosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.