Full version: Så thuja?
Andypandy
Fick se en mängd frön på backen, stog och funderade lite ett tag på var de kunde komma ifrån.. innan jag insåg att det kommer från grannens häck.

Jag tror det är Thuja Brabant.. och nu har den miljarders med små små kottar som bara regnar frön när man ruskar på dem.

Jag har ju ett gäng sådana här "så-lådor" liggande i plast med massor av småkrukor i.

Går det att så thuja överhuvudtaget?
Är det någon som gjort det här?
Hur gamla är de som man brukar se till salu på 80-85 cm?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan så Thuja men jag tror inte att det blir just sorten Thuja Brabant av fröplantorna jag tror inte att den sorten är fröäkta men annars går det att så. Thujafrö brukar behöva 2-3månaders kallstratifiering, kallstratifieringen ska utföras efter att man sått fröerna och de har fått stå varmt några dagar så fröerna har börjat suga upp vatten.
Andypandy
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-01-2010, 12:00) *
Du kan så Thuja men jag tror inte att det blir just sorten Thuja Brabant av fröplantorna jag tror inte att den sorten är fröäkta men annars går det att så. Thujafrö brukar behöva 2-3månaders kallstratifiering, kallstratifieringen ska utföras efter att man sått fröerna och de har fått stå varmt några dagar så fröerna har börjat suga upp vatten.

Här får man lära sig grejer...
kallstratifiering.. hmm *läser på lite*

Har jag förstått det rätt som, fukta frön en tid.. sedan 0-gradit en månad.. och sedan kan de vakna till?

Borde det inte gå då att..

1. Man sår så jorden precis täcker fröna, vattnar + täckplast.
2. Får stå inne i 3 dagar.
3. Ut i kylan utomhus en månad.
4. Ta in dem innomhus och se om de vaknar efter några veckor?
Huggorm
CITAT (Andypandy @ 23-01-2010, 12:52) *
Här får man lära sig grejer...
kallstratifiering.. hmm *läser på lite*

Har jag förstått det rätt som, fukta frön en tid.. sedan 0-gradit en månad.. och sedan kan de vakna till?

Borde det inte gå då att..

1. Man sår så jorden precis täcker fröna, vattnar + täckplast.
2. Får stå inne i 3 dagar.
3. Ut i kylan utomhus en månad.
4. Ta in dem innomhus och se om de vaknar efter några veckor?

En månads kyla räcker förmodligen inte, två eller tre kan behövas. Fröna kan också gro utan köldperiod, men chansen är mindre. Detta gäller åtminstone thuja orientalis, men det är sannolikt att stämmer någorlunda även för thuja occidentalis "brabant"
Bassam
Hej

Du kan så Tjua ute nu och du har tur , om de gro under våren .

H:Bassam
Andypandy
5 år senare hittade jag en påse i garaget...
Har ett bra ställe att prova på så jag öste ur lite från påsen på gammal uppgrävd åkermark, krattade ner och vattnade.
Det hade ju varit roligt om så bara 1% faktiskt skulle vakna till liv. Ger det en månad för att se om det blir något. Annars blir det ut i skogen och skrapa ihop till en granhäck istället
vanjalarsa
Jag har små bebisthujor som är självsådda....så visst går det väl.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon