katah
Jag skulle gärna vilja byta erfarenheter med andra som testar tidiga odlingar som man kan äta också tidigt!

Jag har sått nu:

21.1. pumpa cheyenne Bush
mangold rainbow
vitkål "golden acre"
salladslök
tomat " tumbling tom yellow & red"
grönsaksrybs

Vitkålen gror redan. whistling.gif

Det känns väldigt läskigt att börja något sånt här nu när det är en så kall vinter även här i zon 2-3
men jag ville testa ändå.
Inne har jag ett lysrör, jag har 2kvm " sval"( ca. +15 grader) med lysrör, och sedan en frostfri växthus.
Växthuset öppnar jag vanligtvis för alla odlingar i början av april, då behöver den i regel ingen extra värme längre.
Nauti
'Tumbling Tom' som du nämner skördade jag av i mars-april i fjol. Men det går såklart att odla året runt och få skörd så det är nog inte så häftigt tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppas du sparat pumpafrön för de lär du få så igen, pumpa brukar inte funka att så för tidigt. De gillar inte temperaturer under +15C och de vill ha LÅNGA dagar + bra ljus för att inte bli sjukliga mm. + de sätter ändå inte honblommor förren runt juli det är dagslängd + klimat som styr där, och du kan aldrig få till den mängden ljus på konstgjord väg. Lagom tid för förkultivering är ca 4v innan utplantering.
katah
om jag har sparat pumpafröer... 10-tal sorter och massa fröer flirting.gif

Det är alltså helt lönlöst att försöka pumpan under lysrör ?
Då ska jag strypa dom så snart dom kommer kräva mer utrymme, det är väl lit skoj att titta på skotten ett par veckor .

Det här är lite av sport för mig, vi har fortfarande egna grönsaker kvar i frysen och vinterpumpor överallt i huset, lite rotfrukter i förrådet, så grejen är att testa om det går att få några tidiga grönsaker också .

CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 13:15) *
'Tumbling Tom' som du nämner skördade jag av i mars-april i fjol. Men det går såklart att odla året runt och få skörd så det är nog inte så häftigt tongue.gif

Det är sällan man får så tidiga egna tomater, så för mig är det häftigt!
Det är nog för sådana tider jag önskar att kunna börja skörda också.

Hur odlade du om ? jag menar , efter en tid i under rumstemperatur, tog du dom in i rumsvärmen då,
eller hade du den inomhus hela tiden ?
rosita
Så kul! Jag börjar också tidigt och då är det skoj att byta erfarenheter.

Jag har en gul Thumbling tom, som nu är ca 7 cm hög och ganska buskig, en paprikaplanta på 5 cm, 12 kronärtskockor som snart ska omskolas. Detta står inomhus i 15-18 grader och extraljus.

I bubbeltältet i växthuset (minst 5 grader) har jag sallat och spenat som nyligen har grott. Sallat brukar jag plantera ut intill växthuset (mot söder) så fort det går, förra året var det i början/mitten av mars. Jag hade väv över och trots -7 grader 3 nätter + lite snö, så klarade den sig! Jag brukar skörda sallat i april. Sen skördar jag sallat ända tills november.
katah
Roligt Rosita , att du är me´!

Otroligt vad salladen klarade av ´-7 grader, ju med skydd, men ändå , häftigt !

Jag har några sorter som jag tänker så också inom snar framtid :
Kålrabbi "Azur star" ska vara tidig ( 50 dagar och ska fungera även i växthuset på våren )
vinterlök " senshyu yellow "( impecta 9286) den för att den kan man så på hösten, så ett kallt hörn i
växthuset just nu fungerar säkert fint.
Kinesisk gräslök ( impecta 3064)
isbergsallad " sioux", impecta 9551
drivsallad "oliver" ( passar till tidig växthusodling) impecta 9577
algersallat tiara, impecta 9729
rädisa french breakfast 2
rädisa scarlet globe
morot amsterdam forcing 3
alla dessa tre sista ska vara lämpliga för tidig odling i växthuset, någron även inomhusodling
Nauti
CITAT (katah @ 23-01-2010, 15:37) *
Hur odlade du om ? jag menar , efter en tid i under rumstemperatur, tog du dom in i rumsvärmen då,
eller hade du den inomhus hela tiden ?
Jag odlade dem inomhus från januari-mars eller april då flyttade jag ut dem på balkongen. De hade redan fått kart när jag satte ut dem.
katah
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 20:57) *
Jag odlade dem inomhus från januari-mars eller april då flyttade jag ut dem på balkongen. De hade redan fått kart när jag satte ut dem.

Så bra, då kan jag göra lite hur som hälst med dom !

Hur stor kärl hade du dom i slutet ? hur höga blev dom uppåt och hur mycket hängde dom ner ?
jag har aldrig odlat just den tomaten förut, så det är bra att veta hur man planerar plats åt den, bland alla andra hundratals ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon