Hur gör man för att på bästa sätt få nyinköpta äkta kastanjnötter att gro?
Unrar Janne
Åsa, mälardalen zon 2
11-12-2003, 09:09
Ofta brukar det krävas kallstratifiering för att fröna ska gro så plantera fröna i en kruka med jord och ställ in i kylskåpet, bor du i södra sverige där det fortfarande är milt gräv ner krukan i någon rabatt utomhus istället för att ställa in krukan i kylskåpet.
OBS! Äkta kastanj bör förökas med så färska frön som möjligt så är de för uttorkade så kan det hända att de inte gror.
Christer i Falköping
11-12-2003, 18:17
Lägg gärna kastanjerna i ljummet vatten några dagar. De som jag fått att gro har jag haft i kylskåpet. Lite lättare att ha koll på dem då. Jag lägger dem i en smörgåslåda av plast , ovanpå ett tunnt jordlager.Det tar många veckor innan de gror. När grodden blivit någon cm, planterar jag dem i en egen kruka.
Christer och Åsa
Tack för era råd ang mina kastanjenötter. Jag skall följa dem!Får väl se om det kan bli ett kastanjeträd så småningom!
Janne
Christer i Falköping
14-12-2003, 15:48
Lycka till! Det kan hända att skalet får ett tunt lager mögel under tiden, tvätta då av det med atamon. Samma blandning som till saft kan du ha. Möglet dör, men det skadar inte kastanjen.
Christer.
krillster
17-12-2003, 00:22
Weeeh christer... ditt tipps verkar super.... ja ställder lådan i källarfönstre... denna metod verkar super
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.