Full version: Vad gör fåglarna?
Hannifer
Jag kan inget om fåglar. Hoppas att någon kunnig i området här på forumet kan hjälpa till att svara på min fråga.

Jag upptäckte just att det flyger massor med fåglar utanför mitt lägenhetsfönster. De kanske är 100 stycken, och de förflyttar sig från träd till träd på gården. Ibland ser det ut som om de jagar varann, men det har inte uppstått något slagsmål. De flyger i små eller större grupper, och "byter träd" om vartannat.
Vad jag kan se, är det samma fågelart, men jag kan som sagt inget om fåglar. De är i ungefär samma storlek som en koltrast.

Vad håller de på med???
Myosotis
Svårt att säga, men kan det inte bara vara en vanlig flock, exempelvis björktrast eller sidensvans, som förflyttar sig på jakt efter föda? Det finns en del fågelarter som bildar stora flockar på vintern. Både björktrast och sidensvans äter rönnbär, vad är det för träd de sitter i? Finns där mat? Låter fåglarna? Hur ser de ut? Om jag kan artbestämma dem åt dig blir det också lättare att tala om vad de pysslar med. Du kanske kan försöka ta ett kort?
Hannifer
Ja, det ser lite ut som trastar. Och de flyger mellan en lönn, en rönn och ett äppelträd. Men de ser inte ut att äta. De verkar rastlösa, mer. Och så plötsligt flyger ett antal fågler till nästa träd, och då reagerar vissa av fåglarna i det trädet med att också byta träd.

Det ser mycket märkligt ut. Och tyvärr har jag tappat bort kameran. sad.gif
sparvuggla
CITAT (Hannifer @ 23-01-2010, 16:03) *
Jag kan inget om fåglar. Hoppas att någon kunnig i området här på forumet kan hjälpa till att svara på min fråga.

Jag upptäckte just att det flyger massor med fåglar utanför mitt lägenhetsfönster. De kanske är 100 stycken, och de förflyttar sig från träd till träd på gården. Ibland ser det ut som om de jagar varann, men det har inte uppstått något slagsmål. De flyger i små eller större grupper, och "byter träd" om vartannat.
Vad jag kan se, är det samma fågelart, men jag kan som sagt inget om fåglar. De är i ungefär samma storlek som en koltrast.

Vad håller de på med???

Som Myosotis säger är det antagligen sidensvansar eller björktrastar. Titta i din fågelbok efter dessa först. Jag tror dom äter bär eller frön i träden.
Hannifer
Jag kollade på google; det är björktrastar! Det är jättespännande att se så många på samma gång. smile.gif
dahla
Jag noterade att björktrastarna far omkring sådär här hos mig idag... men dom träar mest i äppelträd, asp och björk... äter dom av knopparna kanske?

Duvhöken dök upp som gubben i lådan här också... då blev det fart på trastarna kan jag lova... men dom fick understöd av ett gäng skränande kråkor som jagade bort duvhöken sad.gif
sparvuggla
CITAT (Hannifer @ 23-01-2010, 16:22) *
Jag kollade på google; det är björktrastar! Det är jättespännande att se så många på samma gång. smile.gif

Ja, och just den här vinter är lite konstig för att så otroligt många trastar har stannat kvar. Delvis beroende av den stora bär- och frötillgången, samt av den förlängda hösten med mycket varm november.
dahla
CITAT (sparvuggla @ 23-01-2010, 16:24) *
Ja, och just den här vinter är lite konstig för att så otroligt många trastar har stannat kvar. Delvis beroende av den stora bär- och frötillgången, samt av den förlängda hösten med mycket varm november.

Det är nog dessutom fler som har flyttat söderut i Sverige på grund av kylan som var... dom fåglarna som annars brukar stanna u ppe i dalarna kan ju faktiskt ha fått för sig att flytta några tiotal mil söderut och då ser dom helt plötsligt ut att vara jättemånga här... dom verkar inte må dåligt häromkring i alla fall... dom är dessutom fasligt mycket skyggare nu änvaddom brukar vara på sommaren...
Monarda
Många starar har också stannat kvar här över vintern. Dom har haft det svårt och en del har frusti ihjäl. Men idag läste jag i lokaltidningen om ett gäng som flyttat in i ladugården hos en bonde. Dom kvittrade och sjöng därinne så man rent av kunde tro att våren hade kommit!
Myosotis
CITAT (Monarda @ 23-01-2010, 16:54) *
Många starar har också stannat kvar här över vintern. Dom har haft det svårt och en del har frusti ihjäl. Men idag läste jag i lokaltidningen om ett gäng som flyttat in i ladugården hos en bonde. Dom kvittrade och sjöng därinne så man rent av kunde tro att våren hade kommit!

wub.gif Vad häftigt, har du någon länk? Jag vill läsa mer!
Hannifer
Tack, hörrni, för hjälpen med min fågelfråga. Nu känner jag mig lite klokare.
Monarda
Här kommer solskenshistorien

http://www.dt.se/nyheter/borlange/article566598.ece
sparvuggla
CITAT (Monarda @ 23-01-2010, 17:26) *

Ja, mycket roligare att läsa sånt här, än att 12 000 jägare är ute efter 27 vargar....................
Eller att jägare river skatbon för att sömnen blir störd......
dahla
CITAT (sparvuggla @ 23-01-2010, 18:13) *
Ja, mycket roligare att läsa sånt här, än att 12 000 jägare är ute efter 27 vargar....................
Eller att jägare river skatbon för att sömnen blir störd......

sluta läsa då... du har ju nån personlig vendetta mot mig... inse att världen ser ut så här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon