avatharin
Fick hem en jättestor Benjaminfikus ( räcker ända upp till taket) för ett par månader sedan och nu, efter ytterligare en flytt in till ett annat rum, har den börjat tappa sina blad i rasande fart! Har läst att de kan bli ledsna om man flyttar på dem, och lägenheten är ganska mörk så jag kan tänka mig att den ledsnat en del pga det också. Försöker att inte vattna så mycket och ser till att den inte står i vatten..

Nu idag har jag hängt en lågenergilampa över/i växten (lampan går inte mot växten men är väldigt nära bladen - det är svårt att göra på något annat sätt pga hur växten måste vara placerad i rummet..).
Lampan belyser i princip enbart ena sidan av fikusen, ovaninfrån, och på andra sidan, ca en meter bort finns ett litet fönster.

Om jag låter lampan vara tänd hela dagen och släcker på kvällen - tror ni att belysningen räcker för den eller ska jag försöka fixa mer belysning? Kommer bli jättefult hemma, men det skulle vara värt det - fikusen är fantastisk. smile.gif

Vore enormt tacksam för tips och trix kring detta!

Mvh
Angela

Nauti
Det är nog inte bara ljuset som spelar roll, även den låga luftfuktigheten är ett stort problem för inomhusväxterna på vintern.
avatharin
Aha, är det så?! Skulle kunna ställa ut lite skålar med vatten för att höja den då kanske? smile.gif
Crazy4Flowers
Tyvärr är det marginellt man höjer luftfuktigheten med skålar, man kan även ta blomsprutan och ge den en blöta då och då. Nya blad brukar komma igen om dom har tappat. Extra belsyning är nog aldrig fel.

Jag har aldrig lyckats med Benjamin.
Peztis
Håller med om att luftfuktigheten - eller brist på denna - är problemet.
Den brukar dock komma igen när det blir vår.

En dusch då och då skadar nog inte heller. Inte minst för att växterna blir dammiga och för några år sedan var det mycket ståhej om just benjamin och att det var så allergiframkallande om man skakade av dammet.
Alexander-VG-zon3
att ficusar tappar bladen är oftast för lite ljus så mer belysning om du kan ge mår den bra av. sedan kan man kolla på hur bladen ser ut

är dom gula är det näringsbrist eller för lite ljus, är det lite ljus så tappas bladen oftast inne i växten och nya skott längst ut.

är dom bruna/torra är det torrjord eller för varmt eller för lågfukt. tappar den alla bladen är det nåt med rötterna. är bladen kvar men blir bruna eller får bruna områden är det oftast för hög värme och för torrluft.

luftfukten kan man inte göra så mycket åt, dock så ger ju skålar lite fukt men en konstant fukt att spraya ger ju bara för stunden. använder man skålar så ska man helst ha nåt som bryter vattenytan exempel lägga stenar/grus i.
avatharin

Kikade på löven och de är faktiskt gulnade och ramlar av främst inne i trädet. Det borde inte vara näringsbrist då jag gav den en omgång med näring för 2 månader sedan (och man ska väl inte ge näring särskilt ofta under vinterhalvåret?), så då borde det vara ljuset som spökar.. Stackars liten. Ska se vad jag kan göra för att få mer belysning, spraya då och då (den är enorm och går verkligen inte att släpa in i duschen) och sätta ut en skål med sten och vatten. Och hoppas att det är tillräckligt tills att jag hittar ett eget boende med stora fönster smile.gif

TACK alla för så snabba och bra svar! Ni är en fantastisk kunskapsbank. smiley_small_hug.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fikusar byter även blad med jämna mellanrum, utslitna blad som inte funkar 100% har växten ju ingen nytta av, bästa tiden att byta är ju ofta när det är sämst med ljus så många fikusar tappar en hel del blad på vintern som får ge plats för nya blad till våren.

Enbart konstbelysning med liten lågenergilampa och ett fönster 1m bort (=fönstret ger inget ljustillskott alls) låter dock som väldigt lite för en växt.
evaisa
Mina benjaminficusar brular trivas och bli enorma..... upp till taket... och väldigt breda eftersom jag regelbundet måste toppa dom. De har aldrig fått växtbelysning. Men, jag har alltid haft dem så ljust som möjligt vintertid. De vill gärna ha ljus från flera håll.

Jag har inte heller gödslat dom men bytt jord varje år.

Men de är väldigt törstiga och de vill ha mycket ljus.

Har du möjlighet att duscha den så gör det.
Sunny

CITAT (flaxss @ 23-01-2010, 17:26) *
... använder man skålar så ska man helst ha nåt som bryter vattenytan exempel lägga stenar/grus i.

Hva er grunnen for dette ?

- Dette har jeg ikke lest eller hørt förut , så då blir jeg nyfiken. shy.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (Sunny @ 23-01-2010, 23:54) *
Hva er grunnen for dette ?

- Dette har jeg ikke lest eller hørt förut , så då blir jeg nyfiken. shy.gif

vet inte om jag läst det på odla eller i någon bok var ett par år sen sen jag lärde mig det.

men har man stenar/grus eller nåt annat som bryter ytspänningen så avdunstar det mer fukt än från en obruten ytspänning. likadant om man har diskmedel i vattnet så bryter man/löser upp ytspänningen. testa så får du se, hur som det skadar ju inte att ha stenar eller nåt annat i skålen och ser dessutom snyggt ut.
avatharin
Usch, har börjat inse att min fikus troligen kommer tyna bort i min mörka, mörka lägenhet. -cry-.gif

Ska iaf som sagt försöka med mer konstbelysning och hoppas att det går vägen..
Nauti
Perlite har riktigt stor yta, så det borde man använda i stället för stenar smile.gif Har sett det användas på det viset också för den delen.
Sunny
CITAT (flaxss @ 24-01-2010, 00:18) *
vet inte om jag läst det på odla eller i någon bok var ett par år sen sen jag lärde mig det.

men har man stenar/grus eller nåt annat som bryter ytspänningen så avdunstar det mer fukt än från en obruten ytspänning. likadant om man har diskmedel i vattnet så bryter man/löser upp ytspänningen. testa så får du se, hur som det skadar ju inte att ha stenar eller nåt annat i skålen och ser dessutom snyggt ut.

Takk for svaret ! shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon