|
Full version: Rabattros tråd
Efter många Rugosa och Pimpineller kanske det kan vara dags för lite Rabattrosor. Rosor från Polyanta, Floribunda, Tehybrid, Miniatyrros gruppen och kanske även lägre Austinrosor kan gå in här. Skriv storlek och zon mm, så vi kan tipsa varandra. Börjar med rosen Aspirin Rose  Floribundaros från Tyskland/Tantau 1997. Aspirin efter det medlet man har i huvudvärkstabletter blir 100 år. Lite underligt döpa en ros efter läkemedel men så är det. Svag doft, frisk ev. lite svartfläck ibland, svagt rosa.  Aspirin Rose blir 80 cm - 1 m och blommar hela sommaren, zon 3 - 4 klarat sig bra här, har flera av denna söta ros.
[attachment=46517:IMG_0575.jpg]
Brilliant, vet inget mer om denna rabattros, ett impulsköp från senaste sommar. Fick en smärre chock när den först slog ut, färgen var förvisso inte riktigt väntad, mycket stark, men otroligt blomrik och blommorna höll länge och tom när frosten hade tagit dem var de vackra. Blev ca 60 cm, hoppas den klarar övervintringen....
Fin ide med en rabattrostråd!! Kom igen nu gänget!
octachoron
23-01-2010, 23:43
Rockin' RobinAmerikansk flerfärgad ros, ger många fina blommor under sommaren. Har hittills blivit ca 60 cm hög och klarat vintern i zon 4 utan problem. Rockin' Robin
Rockin Robin har jag vid dammen, den är rolig med sina ränder. Och Brilliant var riktigt stark i färgen. Vi tar en vanlig men bra ros, Astrid Lindgren.  Astrid Lindgren, en Poulsenros från 1991, frisk och blir ca 1.20 men den kan bli högre, kan bli så här ljus i färgen, oftast klasar med blommor, lite doft. Jag har haft ett par ex som frusit bort här trots att det är en zon 4 ros, men jag har kalla lägen här i trädgården. Just detta ex vid söderväggen klarar sig dock alltid och blir 1.5 m här i värmen, babyrosa.
Ezereht
24-01-2010, 13:43
Jag har inte så många rabattrosor, men jag antar Jan Speek räknas som rabattros? Den blommade på väldigt fint hela sommaren, inga sjukdommar. Vet inte om den klarat vintern än, tiden får visa. Det enda tråkiga var att färgen är en aning knallig för min smak, jag vill nog gärna att gula rosor drar åt orange, eller mer varmgult i alla fall.
gulmåra
24-01-2010, 16:58
Rabattrosor har inte fått mitt hjärta att banka ännu. Men man vet ju aldrig vad som döljer sig bakom samlingsnamnet så jag ska följa tråden med intresse. Tänkte först att jag inte har några rosor som klassas som rabatt-, men kanske två ändå?! Först den smått overkliga Eden Rose 88, Meilland 1987. Mörkt glänsande bladverk. Stora fyllda rosa rosor med mörkare mitt. Klarar inte alltid vintrarna här, men ska klara zon 3. Kanske skulle klara sig bättre med täckning men jag täcker inga rosor. Hittills frisk. Har bara bild på blomman. Tror det beror på att jag inte gillar bladverket. Alldeles för blankt för min smak  [attachment=46554:eden_1__Large_.jpg] Min sista och andra är CHEWscotch, eller heter nog Anita Markusson numera. En Warnerros från 1990-tal. Hittade inget exakt årtal. Växer inte så frodigt hos mig trots lyxplacering. Kanske beror på att den är rotäkta. Zon 2-3 enligt Roserier från Roskraft. Frisk. Inte så blankt bladverk. Rosa/aprikos färg. Blir lite prickig vid regn. [attachment=46556:Anita200...__Large_.jpg]
Vackra rosor gulmåra ! Visst är Rabattrosorna lite kinkiga, den grupp man får fjäska mest för, mycket sol och gödsel ska till, ändå den grupp som dom flesta börjar köpa när man vill ha lite rosor. När jag bläddrar runt i mitt album hittar jag många rabattrosor som är friska och som hängt med länge även om jag inte bor i zon 1. Dock blev det bara en rabattros här förra året, Nostalgie. Är dom bara någorlunda friska, härdiga, vackra kan nog mitt hjärta banka på bra även för rabattrosorna.
Ezereht, Jan Spek är en kär ros för mig, jag har ett ex som är över 10 år. Så jag har beställt 2 ex till av den i vår. Den är underbar !
Då lägger jag in Valencia, jag tror att det är min enda rabattros hittills även om jag nu planterat några till, har jag för mig. Den är från Kordes och doftar gott, och färgen är vackert gulorange. Jag vet inte riktigt hur stor den blir, den har bara stått här en säsong och dessutom alldeles kloss intill husväggen
Ja det var en flott Tehybrid Thé, jag måste titta på Help me find, den är obekant för mig. Här kommer en ganska vanlig ros H.C. Andersen  H.C. Andersen, Poulsen ros från 1986. Floribunda ros med typiska hela klasar av blommor. Den blir lite buskig och ca 1.20 hög, svag doft, riktigt röd. Kan få lite svartfläck ibland. Jag har haft ex som frusit bort men det beror på vintrarna, annars en zon 4 ros.  Här i starkt solsken
Ezereht
25-01-2010, 18:09
mmmm supersnygg Thé !!
Erika i Sandviken
25-01-2010, 18:14
Jag ska komma med några bidrag ja mé... Orkar bara inte nu.
[attachment=46585:IMG_0498.jpg]
Edvard Degas, en Delbardros (sk målarros), fungerar som rabattros här uppe. Blev senaste sommar ca 1/2m och var otroligt blomrik, en till jag hoppas klarar vintern!
EDGAR DEGAS, ursäkta, ursäkta! Borde veta bättre än att lägga inlägg efter en 9 h MRI-dag.......
 Kronprinsesse Mary, Poulsenros från 2004. Har klarat sig bra här, har flera ex. Rosen doftar mycket starkt av citron, ljuvlig. Andra sommaren stack dom iväg och blev över 1 m. Zon 3 - 4. Kan få svartfläck ibland.  Har mycket av Austinros över sig, färgen och stark doft. Många Poulsenrosor doftar annars svagt.
Erika i Sandviken
26-01-2010, 16:29
[attachment=46601:1b7rtj77...eh91zfc7.jpg] Edgar Degas,har hittills varit riktigt tuff.Blommar som attan,där ingen blomma är den andra lik. Blir här ca 1m
[attachment=46602:1eoox4l3...wp2qj435.jpg] Sissel Renaissance, underbart vacker.
[attachment=46603:100_0540_kopiera.jpg] Blue Parfume, doftar himmelskt och har stooora blommor.
[attachment=46604:696vhw5t...koira3rd.jpg] Lavender Pinocchio, ej härdig utom hus här.Men är så underbar att den är värd att ha som krukros.
[attachment=46605:2009_071...45572368.jpg] Burgundy Iceberg, klarade varje fall först vintern galant utomhus.
[attachment=46606:99msq3ol...8kdbfyhs.jpg] Jubilee Celebration,en ros från Austin som klarat många vintrar här uppe.Bjuder alltid på bra blommning.Dock är blommorna ngt nickande,men sååå fina.
[attachment=46607:2009_081...48904883.jpg] Nostalgi, sååå vacker.Jag har den som både uppstammad och ute i rabatten. Ingen doft.
[attachment=46608:ChicagoPeace.JPG] [attachment=46609:e815tt5f...laerrz4j.jpg] En av mina ABSOLUTA favorit rosor,enorma blommor.
Herreguuud jag kan göra listan hur lång som hellst ju......
Som ni alla vet vid det här läget tillhör rabattrosor inte mina favoriter,men ändå har jag några haha.Här kommer 2.
[attachment=46619:2009_09_...__Large_.JPG] Den här rosen har jag inget namn på,den kommer från Tyskland,jag trodde alltid det är Europeana men är inte säker på det. [attachment=46620:2009_09_...__Large_.JPG] Hanne,den rosen är gammal men väldigt kinkigt ändå kommer den tillbaker varje år.
Det var ingen dålig rad med rosor Erika, vi hoppas alla klarar vintern, Edgar Degas är underbar, Delbardros måste det vara ! Jo jag vet att du inte är galen i rabattrosor renate men visst har du en del ändå. Dagens Rabattros blir en omtyckt och frisk ros, Leonardo Da Vinci, en fransk ros från 1993.  Det blev den ros jag bl.a valde runt min nya damm fem st . Rosen blir kraftig över 1 m och med blommor i klasar/Floribundaros, doftar svagt !  Leonardo Da Vinci liknar de gammaldags rosorna, zon 4 ros.
Erika i Sandviken
28-01-2010, 21:05
[attachment=46671:3k3f0mk1...8n6sgttx.jpg] Claude Monet
[attachment=46672:6bgomj8j...3vkns0sb.jpg] Kalmar
[attachment=46673:7x1l3w2l...l3v0m27o.jpg] Avila ,en favorit.Underbar färg tycker jag.
[attachment=46674:2009_07270003.JPG] Marie Curie, en ny ros som blommade enormt i sommras
[attachment=46675:2009_07270014.JPG] Lea Renaissance,underbar !
[attachment=46676:2009_070...44823288.jpg] Kristall
[attachment=46677:2009_07270006.JPG] Hanne
[attachment=46678:5208_112...324751_n.jpg] Peacekeeper
[attachment=46679:2009_07270010.JPG] Aoretrea
[attachment=46680:Augusta_Louise.JPG] Augusta Louise
[attachment=46681:Caf_08.JPG] Café .blommade sannslöst,men fick sfs och näckade helt för ett litet tag,men komm med ett helt nytt bladverk innan hösten.
[attachment=46682:meine_oma_46609915.jpg] Meine Oma
Mmmmm Erika, det bara väller vackra rosor fram i din tråd  Lavender Cover Rosen som är väldigt tuff och tål en massa kyla/blåst. Växer i min kallaste blåshörna på framsidan och det har den gjort många år nu. Poulsen ros från 1997 och den blir yvig och går mot ljuslila 1- 1.20 hög. [attachment=46756:DSCN1195.jpg] Den av mina Cover rosor som tål mest kyla, fryser inte ens ner i grenarna Zon 4 eller kanske 5 och frisk !
Avila... vad har ni att säga om den?
Erika i Sandviken
31-01-2010, 21:43
Avila är underbar ,jag har vtå stycken ,varav en i kruka. Jag älskar färgen och dess stilighet. Den jag har i rabatten har klarat en vinter ute och förra vintern var ju rätt tuff ,med snö fall i maj och iskall vår
Här är snökaos och vi har nu över 50 cm snö ! Våren känns sååå långt borta idag. En annan bra Rabattros är Lions Rose, en Kordes ros från 2002 som blir ca 80 - 1 m. Rosen testas i zon 5 i Ockelbo/Wij Trädgård.  Mörka, helt blanka blad, blomman doftar också.  Cremevit, aprikosgula blommor, får små nypon. Klarar sig utmärkt här, ingen nerfrysning.  En bild från slutet av augusti i år då många rosor fick svartfläck men inte Lions Rose
Åh, den är fin, Kajsa! Känns fantastiskt trevligt att jag planterade två stycken i höstas
Anna-Karin Lundberg
04-02-2010, 21:06
Wow, vilken tråd! Vilka bilder! Jag tror att jag känner doften av blom, jord och daggvått gräs när jag lutar mig fram emot skärmen för att se ordentligt! Den där blåa, vad är det? Jag som sagt att jag inte är någon ros-person, ser mer och mer som jag fundrar på om "den kanske kan bo här?" Ni har smittat mig!
Ezereht
05-02-2010, 04:31
Låter bra det Anna-karin
Erika i Sandviken
05-02-2010, 11:50
[attachment=46860:2009_06300015.JPG] [attachment=46861:2009_06300034.JPG] Vintage Wine,helt fantastisk ros.Jag har den i kruka för jag är lite rädd om den och törs inte chansa med den.Jag köpte den på Burgers i Köping och han hade tagit in den enbart inför en rosuppvisningen där man visade allt från minsta till största rosen och Vintgage Wine representerade den allra största blomman.
[attachment=46862:3wsz4ty1...oywsajuh.jpg] Penny Lane
[attachment=46863:2009_081...49967188.jpg] Helt "vanliga" men så vackra Friesia
[attachment=46864:Bonica82.JPG] [attachment=46865:Bonica.JPG] Bonica
[attachment=46866:keijpgxo...ak5hcq9w.jpg] Flora Danica
[attachment=46867:Irene_av_Danmark.JPG] Irene av Danmark, härligt kritvit ros,blommar alltid mycket och har aldrig varit sjuk under dom 8år jag haft den.Påminner mycket i form och växtsätt om Burgundy Iceberg
[attachment=46868:ot0xzv2v...xuipnfz1.jpg] [attachment=46869:tmpkirfo...2bfdkw3d.jpg] Daybreaker
Ezereht
05-02-2010, 17:40
Wow daybreaker var fin, ganska lik chicago peace?
Daybreaker är läcker Erika har också den, jo den påminner om Chicago Peace. Easy Elegance rosorna från USA är nya rosor av Ping Lim, dom är alla rotäkta men ändå inte så tuffa av dom jag har, men genom att dom är rotäkta så kan dom komma igen nerifrån även om dom fryser lite hårdare. Rosen Little Mischief två ex frös bort förra vintern och en Macy´s Pride försvann året innan, men två andra av den har klarat sig bra i skyddat läge, så man får prova sig fram med så här nya rosor.  Golden Eye blir lite buskig, blomman är stor ca 10 cm bred  Golden Eye kom 2004 ( Hortogreen säljer flera st av dessa Easy Elegance rosor )  Lite doft och blommar hela säsongen, friska blad. Rosen blir ca 1 m hög
 Sweet Cover, Poulsenros från 1992 och blir bara 60 -70 cm. En ros jag har flera av och den har klarat sig bra här, troligen zon 3 - 4 ros, men ej med i LÅG.  Sötrosa öppen blomma, svag doft, får lite av alla svampsjukdomar.
Är den lik Leonardo da Vinci i färgen?
CITAT (Thé @ 18-02-2010, 09:27)  Är den lik Leonardo da Vinci i färgen? Här en bild på Leonardo da Vincis färg, men jag tycker nog att den är mörkare
 Gripsholm, Slottsros serien från Poulsen rosor 2000. Vid min nya lilla damm ville jag ha en gul rabattros och valde då denna. Klarade förra vintern bra, kan få lite svartfläck såg jag i sommar men annars fin, LÅG skriver mest frisk. Doftar sött, blir ca 80 cm, zon 3. Växer i skyddat söderläge här.  Gripsholm/Floribunda ros så det blir klasar av blommor på stjälkarna. I Danmark heter rosen Viborg.
Ezereht
28-02-2010, 02:09
Superfin  Vilken gladfärg!!
Hm, jag tror inte rabattrosor är min kopp te helt enkelt. De är för vanliga, lite slentrianmässigt planterade överallt i parker o trädgårdar, för plastiga, överexploaterade.. ni hör vilka fördomar jag brottas med  Jag köpte Burgundy Iceberg och jag tror nästan att jag har tagit död på den nu..just på grund av att jag kanske ändå inte gillar den. OM den tittar fram i vår ska jag försöka älska den som alla de andra rosorna, det lovar jag.
Jag förstår vad du menar Mimika och här blev bara en rabattros förra året Nostalgie, som sköter sig och klarar min zon och är frisk. Rabattrosor är så fodrande det ska till sol och bästa jord, snäll zon för det ska bli bra. Jag är numera Rugosa fantast men har många rabattrosor kvar som ännu duger.  Nostalgie, det blev 3 st nya av den i höstas. Favorit !
Inte plastig, bara läcker med röda blad !
Hej
Om man åker till PLantagen ska hittar hundra sorte som klättra marktäck och buskar och häckar och alla informationen följer med dom , man kan hitta vad som passar sin trädgård .
H:Bassam
Monarda
02-03-2010, 18:48
En okänd skönhet som fryser ner varje vinter och blommar med högst 2 blommor varje år. Doftar gott gör den i alla fall.
[attachment=47734:P1010789a.jpg]
Irene af Danmark, fryser också ner varje år men kommer alltid igen. Jag gillar den här champagnefärgen.
[attachment=47735:P8040389.jpg]
Ezereht
03-03-2010, 22:24
Din Irene av danmark-bild såg ut som den var tagen från en brudbukett
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|