Åsa Sthlm-Roslagen
Hej och HJÄLP alla kunniga människor! sos.gif
Kom hem sent igår efter ett kalas och tittade åter in i boxen för att se om det någonsin tänker gro där (planterade Änglatrumpet och div. passiflora för ca 1 månad sen). Fick för mig att peta lite i jorden med en liten pinne och till min förfäran så rör jag upp ett antal små små gula/genomskinliga kryp!!! Vad att göra?? kan jag rädda mina frön?? Till saken är att jag blev sååå upprörd -cry-.gif av dessa kryp, så lådan åkte ut på balkongen över natten ... Kanske jag lyckades döda fröna med detta hårda ingripande??
Så nu behöver jag HJÄLP av Er alla kunniga människor!! (ps lådan kom åter in i värmen direkt i morse, genomfrusen, då jag insåg att det kanske inte var det mest eftertänksamma beslut jag gjort... ) Hoppsan vad ett glas vin (ja ja några till blev det) kan göra whistling.gif
// Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Små gulvita hoppstjärtar kanske?? jag har ofta hittat stora mängder av dem kalasande på frön i sådder men då har det ju varit MITT fel att sådden gått fel, för hoppstjärtarna kalasar på ruttnande fröer = jag hade varit alldeles för generös med vatten, för blött + varmt kan lätt få fröerna att ruttna.
Åsa Sthlm-Roslagen
Hej Åsa!
Fick lov att googla på hoppstjärtar och javisst kan du ha rätt att det är klotvarianten av dessa otyg [url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Hoppstj%C3%A4rtar"] Är det någon idé att försöka rädda fröna eller jag jag börja om från början? Hoppar de från cell till cell i boxen, eller håller de sig till de celler som reda har ruttnande frön?
Suck... man får inte var för genrös och inte för snål, det är en konst att vattna... nono.gif Men om man ska vara lite efterklok så får man väl trösta sig med att man lär så länge man lever...
Var kommer dessa kryp ifrån? Jag har tidigare bara använt såjord, men blivit inspirerad här på forumet om att blanda ut såjorden med sand osv. Jag köpte min sand i en djuraffär som skulle lägga ner (billigt, billigt) kan de ha kommit med där ifrån?
Tack för hjälpen! // Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon