Eva Hedström
Måste be om er hjälp, jag förstår inte vad jag gör för fel med mina orkideer. De växer och blommar fint, men tyvärr så varar inte blomningen så länge. Jag misstänker att jag vattnar på fel sätt, men samtidigt så mår de bra i övrigt.

Det som händer för mig är att jag får knoppsättning på plantorna och sen plötsligt så slutar det att komma knoppar, de yttersta torkar bort. Resten slår ut men så plötsligt vissnar alla samtidigt efter bara nån veckas blomning. Det har hänt mig nu flera gånger.

Jag vattnar såhär; alla står i större krukor med lite lecakulor i botten. Nu när elementen är varma har jag haft lite vatten i botten för att öka fukten, men inte så det nått upp till orkideekrukan. Ca 1-2 veckors mellanrum samlar jag ihop dem och de får stå i ljummet vatten i diskhon i ca 20-30 min.

Tycker jag har läst alla instruktioner. Men hittar inga råd om blommor som ramlar av.

Tacksam för svar.

Eva

Åsa, mälardalen zon 2
Utsätts växterna för cigarettrök, fruktfat, julgran och liknande?? Isåfall kan det vara orsaken. +Köper du orkideer i plaststrut så kan det också vara orsaken det bildas mycket etylen i de där strutarna så har de stått 1-2v i en sån i butik blir hållbarheten sämre + de är minsta knopparna tycker jag sällan brukar blomma när man köpt orkideer i butik men när de blommar om hemma brukar alla knopparna slå ut.
Eva Hedström
Nej, ingen rök, eller frukt i närheten. Julgranen åkte ut rätt omgående och orkideerna stod inte i samma rum. Så det gav ingen ledtråd. Alla är odlade härhemma länge, ingen är nyköpt. Hmm. Bra tips dock, tack Åsa.
Nauti
Jag har exakt samma problem om jag tar hem orkidéer och har dem i rummet. Det är alldeles för låg luftfuktighet, åtminstone nu på vintern, blommorna torkar ihop och ramlar av. Jag har löst det på det sättet att jag sätter hela växten i en fryspåse som jag knyter om, men det kanske inte är den vackraste lösningen om man nu har dem för att man tycker att de är fina.
Eva Hedström
Så om jag duschar dom lite lätt borde de må bättre? Det är väldigt torr luft hemma nu, såhär mitt i vintern. Plastpåse kanske kan vara bra när de sätter knopp men sen vill jag gärna se dem blomma.
Maggan H
Alla mina phalaenopsisar blommar alltid allra bäst och mest på vintern. Jag har ingen luftfuktare, de står i norrfönster och i början samlade jag också ihop dem och de fick stå i näringsbad en stund i vasken, men nu får de en skvätt vatten med de andra blommorna och också av deras gödning, fl blåkorn. Och blommar som aldrig förr! smile.gif Sätta dem i plastpåse skulle jag inte våga, då hade dom nog ruttnat hos mig. Och inte är det särskilt snyggt heller och blommorna vill bara absolut se annars är det ingen mening med att odla dem tycker jag i alla fall.

Har du kollat så de inte har fått spinn? g.gif
Eva Hedström
Har kollat nu, inget spinn. Ska nog övergå till att vattna "som vanligt" och se vad som händer. De som inte blommar ska få flytta till svala ljusa fönstret, där är det bara 17 grader tror jag. Hoppas blomningen kommer igång då. Fler förslag mottages tacksamt om varför blommorna trillar så snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon